Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

saraaandersson

Trådstartare
Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på träning/utbildning/inridning?

Kommentera allt från ryttarskicklighet, miljön i stallet, tävlingsmeriter? Ja, vad ni tycker är viktigt helt enkelt! :)
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Jag är petig, och då menar jag inte att det behöver vara supermodernt och prydligt utan att det är bra för hästen rent mentalt o fysiskt.
Det ska vara en duktig ryttare som arbetar pedagogiskt med hästar, inte hårdhänt.
Beroende på vad som ska göras så spelar såklart nivån på ryttaren roll, behöver inte vara en GP-ryttare som rider in en 3-åring så att säga, men den ska vara mycket erfaren och bra på det den ska göra, för mig är inte höga tävlingsmeriter så avgörande, utan mer hästhållning, sätt att utbilda och arbeta. Det ska vara en ryttare jag har förtoende för.
Oavsett ska hästen arbetas från marken emellanåt.
Det ska vara fokus på att hästen får vara häst, gå ute och röra på sig med andra, inte stå på box halva dygnet.
Bra foder, räcker gott med strå om det är bra.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

För mig är bra referenser från folk jag känner och litar på nummer ett!!

Likaså min egen magkännsla, den väger över allt som skulle stå skrivet på papper. ;)

Sen skulle jag inte lämna hästen i ett stall där det är stökigt och rörigt på gården och i stallet rent allmänt, det tyder oftast på att det är lite hit och dit med annat också.

Sen om det är mindre hage, längre tid på box än vad vi har hemma spelar mindre roll. Det är ju ändå en kortare period man lämnar iväg hästen för.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Jag vill absolut enbart skicka till någon med tävlingsmeriter - många - och gärna välkänd så man kan få så många omdömen som möjligt samt förhoppningsvis få mycket för pengarna. Gården och stallet måste inte vara modernt en rent, fräscht och fritt från uppenbara faror. Personen måste vara känd för att hantera hästarna bra +magkänslan då.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

I första hand till någon jag känner och som jag bedömer har kunskaper nog, i andra hand på rekommendationer i 3:e hand på rykte och resultat. Givetvis skadar det inte om det är en kombination av 1-3 eller 2-3 och självklart ska stallmiljö, skötsel och ridmöjligheter vara bra för ändamålet och priset måste vara inom min budget.

Det jag definitivt väljer bort är nyutbildade unga förmågor (eller nya/unga i branschen ) som inte visat på resultat och som jag inte känner, i synnerhet om de annonserar mycket. Det behöver absolut inte vara något fel på något vis, men ska jag betala så vill jag ha någon som är erfaren och inte en som annonserar efter sina första kunder. Över huvudtaget så är jag tveksam till folk som annonserar mycket, lite synd för det säger knappast allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Att denne har haft hand om häst som tillhör någon jag känner.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Det får inte vara längre bort än att jag kan åka dit minst en gång i veckan
Tränaren ska vilja att jag deltar i utbildningen av hästen på plats
Magkänsla, absolut
Det ska kännas att vi har samma syn på hästar, hur man hanterar ev problem osv
Självklart referenser, eller att tex jag redan tränat för personen i fråga. Min nuvarande tränare skulle jag lätt lämna hästen till.
Det ska göras upp en träningsplan, som följs upp varje vecka och revideras vid behov
Jag vill ha löpande redovisning av hur det går, typ via blogg eller dagbok
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Liknande eller helst samma syn på ridning och utbildning.
Utevistelse och hagtider.
Telefonkontakt minst en gång i veckan om jag inte bor så pass att jag kan hälsa på.
Träningsplan som vi båda trivs bra med.

Referenser är viktigt men behöver inte vara från någon jag känner. Men jag vill kolla när personen rider helst i verkliga livet men filmer går bra också.
Gården ska vara prydlig och "ren", ligger det skit överallt är jag inte intresserad.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Då jag kikar på det nu kan jag säga detta:

Inom 10 mils radie
Godkänt stall (behöver inte vara nytt men godkänt)
Bra hagar och utevistelsemöjligheter
Egna meriter (tävling och från tidigare visningar)
Goda referenser (av folk jag känner direkt eller deras vänner)
Ha samma syn på ridning och hantering som mig
Ha en bra hovslagare (pga min killes hovar)
Sen att man har bra kontakt, helst att de har blogg eller FB så man kan följa det alt får bra redovisning på mail.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Referenser och personkemi.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Islandshäst världen är liten ;)

Jag gick på tävlingsmeriter, personlighet, hörsägen, bekantas erfarenheter av tränarna samt att jag sett deras inridning av två av mina vänners hästar.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Att ryttaren ifråga rider tillridningshästarna själv - även de som inte är så talangfulla. Ett tips är att regelbundet kolla annonser för hästjobb. Annonser som utlovar mycket ridning för hästskötare tyder på att ryttaren inte rider så mycket själv.

En god vän till mig skickade iväg sin häst till en ganska långbent dressyrryttare för att hästen skulle lära sig byta galopp. Efter några månader kom hästen hem - utan att kunna galoppombyten, men med präktiga sporrmärken i sidorna, ungefär i samma nivå som var dressyrryttarens skötare skulle ha hälarna om hon hade ridit ... :sneaky:

När vi kom och hämtade hästen hade de inte ens borstat av den eller plockat halmen ur svansen och sakerna var skitiga. Trots att de visste att vi skulle komma och en stor del av dagen hade gått. Hur är det då de dagarna ägaren inte väntas?
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Att ryttaren ifråga rider tillridningshästarna själv - även de som inte är så talangfulla. Ett tips är att regelbundet kolla annonser för hästjobb. Annonser som utlovar mycket ridning för hästskötare tyder på att ryttaren inte rider så mycket själv.

En god vän till mig skickade iväg sin häst till en ganska långbent dressyrryttare för att hästen skulle lära sig byta galopp. Efter några månader kom hästen hem - utan att kunna galoppombyten, men med präktiga sporrmärken i sidorna, ungefär i samma nivå som var dressyrryttarens skötare skulle ha hälarna om hon hade ridit ... :sneaky:

När vi kom och hämtade hästen hade de inte ens borstat av den eller plockat halmen ur svansen och sakerna var skitiga. Trots att de visste att vi skulle komma och en stor del av dagen hade gått. Hur är det då de dagarna ägaren inte väntas?

Men fy vad tråkigt!
Jag som själv tar in hästar på träning vet ju vilken "panik" man får när ägaren ska komma.. släpper allt för att se till att hästen åtminstone är ren och ser välvårdad ut (har mina på lösdrift, så mellan ridturerna kan de ju ha rullat sig och gosat i halm ;)).. men alla verkar inte ha samma tänk.

Vad jag ser i den här tråden så går många på rykte och vad vänner & bekanta har sagt om tränaren. Antar att ni inte kommer rekommendera den här tränaren vidare till era vänner....
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Pålitliga referenser, att jag sett ryttarens arbete och/eller resultat med egna ögon. Tävlingsresultat med olika hästar är också något man kan titta på i min värld. Och hur rider ryttaren på tävling, tester osv? Finns alltid någon man litar på som sett utbildaren i fråga i tävlingssammanhang om man snokar runt.

Och på internet kan man ju också snoka i allt från tävlingsresultat, rescensioner och så vidare.

Dock kan man ju gå på en nit även om man har seriösa referenser, det lyckades jag göra. Referensen är en pålitlig person med stor kunskap och prickfri hästhållning som jag litar på. Så jag förstår än i dag inte hur den kunde rekommendera mig att skicka hästen till det ställe där jag sedan fick hämta en häst som var rejält halt på två ben (lymfangit med ben som en telefonstolpe och stora sår samt rejäl hålvägg) med stallägarens ord "va är hästen halt?!". Men det är klart, får hästen gå utan skydd i en hagen där varenda cm är en halmeter lera där ståltråd och diverse annat bråte ligger, då syns nog ingen hälta...
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Vi har bara lämnat hästar till yrkesfolk som har hästar som sitt levebröd. Dessutom känner vi personerna ganska väl och kunnat ha en dialog kring upplägget.
 
Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning

Jag vill absolut enbart skicka till någon med tävlingsmeriter - många - och gärna välkänd så man kan få så många omdömen som möjligt samt förhoppningsvis få mycket för pengarna. Gården och stallet måste inte vara modernt en rent, fräscht och fritt från uppenbara faror. Personen måste vara känd för att hantera hästarna bra +magkänslan då.

Jag tänker inte riktigt likadant men vill spalta upp TS fråga.

För det första vill jag, oavsett om det gäller inridning, tillridning eller vidareutbildning ha sett hur tränaren/ryttaren i fråga rider. Jag skulle aldrig lämna till någon enbart via "hörsägen", oavsett hur bra rykte personen än har. Det är inte tillräckligt för mig att ha sett film från någon tävling: jag vill se personen jobba med hästar, gärna ha sett och hört resonemanget kring många olika hästar.

I slutändan finns det en (eller möjligen två) tränare jag i dagsläget skulle kunna lämna iväg häst till.

Å andra sidan blir jag med jämna mellanrum tillfrågad om att rida in, rida till och i viss mån utbilda hästar lite förbi grunderna.

1. Inridning
Ryttaren behöver inte ha några egna tävlingsmeriter alls. Däremot behövs en ödmjukhet och en beredskap att avsluta träningspasset vid rätt läge, för att befärsta något positivt.

2. Tillridning
(här tolkar jag det som "städning av problem")
Behöver inte finnas tävlingsmerit alls.
Däremot en kunskap kring hästars reaktionsmönster och beteende.

3. Vidareutbildning
Om jag vill ha en häst för tävling, vill jag nog ha en tävlingsmeriterad ryttare, som ska ha tränat fram ganska många hästar för tävlingsgrenen i fråga.

4 (ingick inte i frågeställningen) Hingstvisning.
Egentligen samma som i övrigt, men också en person med stor erfarenhet av att visa hingst på ett framgångsrikt sätt. Kan möjligen gå på hörsägen här, tillsammans med att ha sett film från tävlingar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 096
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
932
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 530
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp