Vad kostar?

ii-ssa

Trådstartare
era djur i månaden?
Funderar nämligen på att köpa en hamster eller en kanin..
Vad kostar de i månaden för er?

Sv: Vad kostar?

Jag har en dvärghamster och 6 marsvin. Antar att om du ska skaffa kanin så är det väl ungefär samma som marsvin :).

Dvärghamstern äter torrfoder (jag försöker peta i honom grönsaker men han äter inte) och står på kutterspån.
Marsvinen äter marsvinspellets, gräs, olika grönsaker (vinterhalvåret när det inte finns gräs att tillgå så äter de enbart grönsaer och lite frukt) samt hö. Även de står på kutterspån.

Höet får jag gratis från stallet, annars hade det nog kunnat gå på ca 30 kr/vecka om man ska köpa från djuraffären här i närheten.
Marsvinspelletsen kostar ca 50 kr/månad och kutterspånet köper jag i stora balar på lantmännen för ca 80 kr. En bale räcker i ca 2 månad beroende på hur mycket djuren skräpar ner.
Jag vet inte riktigt vad alla grönsaker kan kosta, de får det vi äter (det de tål så klart!) men byter ut det mot gräs/betande ute på sommaren.

Dvärghamstern går på ca 25-40 kr/månad totalt.

Marsvinen kostar ca 150 kr/månad med grönsaker inräknat. Men då har jag några stycken också. ;)

Mina två marsvin kostar mej ungefär 160 kr i månaden och då är inte grönsaker inräknat. Men de är dem helt klart värda, underbara djur!:love:

jag har just nu 36 kaniner (4 ungar, resten vuxna)

och varje månad går det åt en bal med spån (ca 100 kr), och så går det åt ungefär lite mer än en halv stor säck med pellets per månad ungefär. och varje säck kostar 120 kr tror jag.
och nu på sommaren köper jag inte så ofta grönsaker, utan dom får gräs.
på vintern får allihopa istället nästan varje dag köpta grönsaker, och då blir det såklart dyrare.
nu får kaninerna kanske en dag i veckan köpta grönsaker, och annars får de gräs, när de inte bara får pellets.

Har haft en guldhamster men ska nu få två dvärgisar.
Min lilla tös kostade 50 kr, buren 300 kr, och i månaden kostade hon inte alls mycket. Ca 150 kr/varannan månad. Har inte räknat in grönsakerna utan bara underlaget i buren och torrfodret.
Supermysiga varelser, :) Längtar tills jag får hem mina små! :D

Mina kaniner ( har 6 st nu ) äter för 64 kr i månaden ( 10 kr per kanin ca alltså ) och 60 kr i hö ibland går det åt 1½ bal i månaden om jag har ungar då = 80 kr. samt spån 1 bal varannan mån = 50 kr. Halm 1 bal i månaden på vintern eller får mer sällan = 40 kr.

Dvs sommartid= 170 kr +- och vintertid 190 +- på sommaren får jag grönskaer från mammas land samt året runt får de våra frukt och grönsaksrester, det som blivit gammal eller barnen tagit en tugga och länat ifrån sig osv.

Jag köper pellets i 25 kg säckar och blandar med 20 kg säck med hästmusli. Det räcker i ca 6 mån. Men mest äter de ju hö!

Matkostnaden för hela året bekostas sedan av att 1 eller 2 honor får varsin kull. Vad som är dyrt för mig är att resa till tävlingarna och tävla! Men det är ju KUL :banana:

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: lil-sis
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar