vad kostar natt på klinik?

Sv: vad kostar natt på klinik?

Att bara ha hästen stående där över en natt (inför besök dagen efter eller så) kostar 700kr sa de till mig för några veckor sedan!

Tack jag trodde det var dyrare , men sen tillkommer väl behandlingen också?

När jag hade min på strömholm efter en operation kostade det 2000 kr/natt.

En sele som går under magen,som hästar som tex måste avlasta ett ben.

Då kan dom använda /selen och hänga lite i den,när dom blir trötta .

Mia

Det enklaste måste ju vara att ringa och fråga. Vagga/sele låter ju mer avancerat än att bara bo över så det borde ju vara dyrare...

Hängmatta är inte till för att hästen ska hänga i. Men förhindra att den lägger sig.

En kompis till mig fick betala 700 kr per natt när hennes häst stod i hängmatta (vagga?) pga spricka i ena frambenet. Stod där i 3 veckor.
Var för ca 6-7 år sedan, så det har nog gått upp i pris.
Betalade runt 2500 kr per dag, när min häst stod på intensivvård pga svår kolik (förstoppning, var kunde de ej hitta), med dropp och tillsyn var 30 min de 3 första dagarna på Ultuna.

Nja nog har den väll även ett avlastande syfte häng selen ?
Inte att pålle drar upp alla fyra benen och och lägger sig i den men har den till hjälp för att kunna avlasta benen ,dock tar det ett tag innan dom kommer på hur dom ska användaden .

Mia

Nej. Poängen med hängmatta är att hålla en häst på benen som annars skulle lägga sig och inte komma upp, inte avlastning. Tex vid benbrott eller liknande gipsas hästen och då finns ingen anledning att hästen ska hänga och avlasta i en sele, utan det är för att förhindra att den lägger sig och hålla hästen på benen. Det är en relativt vanlig missuppfattning att hästen ska hänga och dingla i hängmattan ;) Jag arbetar på ett större djursjukhus och så vitt jag vet så använder vi aldrig hängmatta för avlastning.

Nehej men till mig sa man på Strömsholm att det tog lite tid för min häst innan han förstog hur han skulle använda hängmattan .

Dock var det inga brutna ben på honom men i hängmatta stog han ett bra tag .

Men jag kanske missuppfattade något .

Mia

Det går inte att svara på frågan därför att priset bestäms av hästens diagnos/undersökningar som gjorts och vilken typ av dessa. I min erfarenhet är första dygnet det som rackar upp priset rejält, står sen hästen kvar många dagar på "endast" diagnosticerad behandling, kostar det mindre per dygn efter det första dygnet.

ring och fråga! de är vana vid att folk vill hålla koll på hur mkt av försäkringen som används, så de kommer kunna svara dig rätt så direkt.

ang. REM sömn: hur tror du gamla hästar överlever, som inte lägger sig ner ö.h.t?
skriverierna om REM sömnen hos hästen är lätta att missuppfatta och uppenbarligen har folk gjort det till höger och vänster. Hästen skadas inte av att inte ligga ner vareviga natt, jag lovar.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka