Vad kostar hobalen??

moholmarabs

Trådstartare
Sa var det dags for hopriser. Ja per kilo alltsa. Min hobonde (den vanliga) har olika priser pa vad for storlek det ar.
Smabalar dyrast med 2.40/kilo + moms.
Storbal torrt ho ar 2.25/kilo +moms
Och hosilage 1.80/kilo

Sen tillkommer leverans (pa stor och hosilage ) forstas, sma hamtar jag sjalv. Dock skall han komma med hosilage far han fylla sin vagn. Han sitter ju och trallar 15km med tractor pa E 45, da kan ju vagnen vara full ocksa.

Det ho som jag fick over weekenden kostade 1.50/kilo, dock ar det langt fran samma quality som min vanliga bonde. Men hade inte sa mkt pengar sa kopte den har omgangen. Hastar ater och det ar val viktigast..
Sa nu far ni tala om hur mkt det kostar och var ni bor lol..

Sv: Vad kostar hobalen??

Betalar 2.50 kg för småbal , då är det dock analyserat och har vart superkvalite .
Bor i Skaraborg .

Det är inte ofta vi köper i småbalar. Men i år har vi djort det och gav då 1:50/kilot inkl moms hämtat på fältet.

Vi fick två balvagnar hemkörda och bonden hjälpte oss att lasta av :laugh:.

1.50 kr/kg i sydnärke.

Höet ok, men pga att det var lite Surtoppar i det så kvittade bonden mot att vi slapp betala frakten på á 200 per balvagn.

Jag betalar 2,20kr/kg för småbal med hö av kanonkvalité.
Sen har jag även fördel att kunna få det hemkört flera ggr per år och han balar det precis innan han kör ut det så det kommer aldrig dåliga balar :)

Sen betalar jag 800kr för att få det hemkört och då lastar han dessutom in det på skullen direkt. Tycker det är ett bra pris med tanke på att han har ca 6 mil enkel resa att köra för att lämna det hos mig :)

Bor för övrigt i Dalarna.

I år jublar plånboken åt överproduktionen av hö i Skåne. Har hö på loftet nu för hela den varma delen av året nu (tar hösilage själva men föredrar att använda hö när åtgången är mindre).
Har betalt strax under 1:- kg + moms för fint tidigt skördat hö (höga näringsvärde) så jag klagar absolut inte i år ;)

Uppland 1,90 kr/kg fjolårshö 7-10 kg balen (bonden sa 11 kg st...:devil:). Fick hämta själv, körde 11 mil med hästsläp.

Hos "min" bonde kostar småbal på ca 14 kg 2:-/kg Analyserat med bra värden

Han hade några storbal som han sålde för 300:- för ca 4-500kg, ej analyserat.

Priserna är hämtpris och inkl moms.
Riktigt bra service dessutom!

Södra dalarna

Lyckans dig, vi planerar att hämta hem ett lass småbalshö i veckan; 2.50 kr inkl. moms utan analys.

den bonden vi pratat med endel får vi betala 2kr/kg för hö.

/ neres

1,80 + moms bokat före skörd (2,20 + moms efter skörd)

skulltorkat med 20% klöver, dock oanalyserat
fixade transport själv, blev tre fulla skåp á 9 ton totalt.

1,40 kr inkl. moms/kg för storbalshö med fri leverans hem mot att jag tog dem direkt från vallen. Dessutom var han så snäll att han hjälpte till att lasta in.
Fint ängshö som håller hög kvalite år till år.

Vår bonde tar 2,25 kr/kg för hö i småbal som han kör hem och hjälper till att lasta in, analyserat.

Storbalarna kostar mindre per kg, minns inte exakt nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Spenderade del av weekend med vinterho och hade hjalp av min karesta. Som klagade pa att balarna var for tunga (LOL). Han bor i annan...
2
Svar
32
· Visningar
2 674
Senast: fragansia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21