Jag reagerar mest på att du snart ska ha barn - är det så lämpligt att skaffa häst då? Du kan nog inte räkna med att kunna rida nu, eller?
En häst tar ju mkt tid (även om du har den inackorderad o att du har andra som fodrar o släpper in/ut) och ett barn tar oxå mkt tid, antar jag.
Kostnaden för hästen beror väldigt mkt på vart du bor! Jag bor på landet, inte nära till ngn storstad osv. Här är allt mkt mkt billigare än i Sthlm ex.
Har ett halvblod o hon kostar ungefär:
Stallhyra 1200 kr (då ingår hö, havre, mineraler, torv, 4 fodringar, in/utsläpp) Stallet har 9 boxar, liten vattenspilta (bara kallvatten dock), liten paddock m hinder, stora jättefina hagar, mkt ridvägar, tillgång till transport mot hyra, stor sadelkammare osv.
Kan säga att höet kostar 1 kr/kg och havren 1 kr/kg
Min häst äter 8-9 kg hö o 2,5 kg havre per dag.
Månadskostnad hö blir 270 kr o havren 75 kr.
Sen kostar:
Fodertillskott, min häst får andra mineraler, biotin, vitlökspulver o E-vitamin, detta kostar nog ca 300 kr/månad
Hovslagare, han tar 150 kr för bara verkning, 300 kr för verkning+skor fram, 520 kr för verkning+skor runtom. Var 6-8 v o jag betalar 520 kr/gång
Veterinär beror ju på, på 1,5 år har min häst bara behövts vaccineras 2 ggr (en vaccination kostar här 200 kr).
Försäkring kostar för mig ca 3500 kr/år, min häst är 19 i år så jag har henne så högt försäkrad man kan på en äldre häst
Träningar, jag tränar 1 gång i veckan o de kostar 100 kr/gång (ibland blir det mer, men detta är "grunden")
Tävlingar, ca 200 kr gång räknar jag med
Sen tillkommer ju bensin till träning/tävling, o till stallet (jag har 12 km till träningen o 9 km till stallet hemifrån)
Hyra för transport till träningen 50 kr/gång
Hyra för klippmaskin 100 kr gång för den stora o 50 kr gång för den lilla
Utrustning, olika men jag köper en del
Det kostar mer än vad man tror, men det beror ju på hur mkt "onödigt" man köper (jag har dock 1 mil till Börjes så naturligtvis handlar jag så mkt som möjligt där, det kommer jag undan väldigt billigt med!!)
Det är nog stallhyran som är mest "utslagsgivande" när det gäller vad din häst kommer att kosta, det är ju skillnad att betala dryga tusenlappen där allt utom mockning ingår, än att betala mer för bara kallhyra i ett annat stall på ett annat ställe.
I sthlm finns de nog många stallplatser som kostar 4-6000 kr....