Vad kostar det???

S

sara_den_rara

Jag undrar hur mycket en säck med havre (gärna krossad), en säck med korn (krossad), en säck med betfor kostar per styck. :confused:

Jag hoppas att någon har lust att svara. Jag ska näligen få en egen häst men jag måste betala allt själv. därför vill jag veta hur mycket det kostar så jag kan kolla om jag har råd med det lilla jobbet jag har nu eller om jag måste ta ett till/byta jobb! :(

För övrigt får ni ha en bra dag/natt, och hällsa era hästar/älsklingshästar från mig! mvh Sara!! ;)

Sv: Vad kostar det???

jag betalar följande på granngården:
Havre kross 15 kg 57:-
Kornkross 20 kg 71.24:-
Betfor 25kg 94,04:-
Men priserna kan variera rätt mycket...

Havre köper jag av grannbonden och ger 40 kr för en 30 kg säck.

Betforn betalar jag 125 kr för och det är en säck på 35 kg.

Använder inte kornkross men bonden tar ungefär lika mycket för den som för havren.

jag köper havre för 1 kr per kilo använder inte havrekross men den kostar lika mycket hos han! ..oavsett hur mycket jag köper.. dock får jag rabatt ibland då bonden alltid avrundar neråt när han inte har växel :)
betforn ligger på ca 100 kr för 25 kg.
kornkross använder jag inte..

Korn tror jag kostar runt 70-80 kr för 40 kg på Börjes, kornkross 25 kg ca 70 kanske.
Hel havre kostar nog ca 80 för 30 eller 40 kg. Det kostar nog ännu mer på typ Granngården. Du får nog räkna med 2-3 kr/kg iallafall.
Havrekross 25 kg runt 60-70 på Börjes kanske, minns ej så bra!

I förra stallet köpte vi hel havre direkt från bonde för 1 kr/kg. Det är nog rätt lätt att få tag i hel havre för det priset, iaf om du bor någorlunda ute på landsbygden.

Beroende på var man köper havren så kostar den mellan 1 kr upp till 3,50 kr/kg. Det finns olika kvalitet på havre också så man får manske ge mer av den billiga än av den dyra.
Korn har jag i år här nere hitta från 1,50 upp till 2,50kr/kg.
Tänk på att krossad säd inte har samma hållbarhet som hel och brukar kosta några ören mer per kilo.

Havre (hel) kostar 45 kronor för 24 kg.
Betfor, 25 kg, kostar 69 kronor.

För min del är det grovfodret som är den största kostnaden, jag köper hösilage för 1 kronor/kg, mina två hästar äter vardera 15 kg/dygn.

Immer

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 313
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama