Vad kostar det att skicka häst med båt?

G

gelados4

Hej hej allihopa!
Jag funderar på att köpa en häst från england.Verkligen värd sina pengar, och nu sitter jag och funderar på hur jag ska kunna transportera den till sverige. Är det någon som vet rutterna med båt från england samt hurmycket det kostar att ta dem med båt?
Flyg har jag redan uteslutit, för det är säkert jätte dyrt!Någon som vet att de tinte är så, snälla berätta det för mig!
Vilket blir billigast? Låta den åka båt till sverige, eller åka och köra den, genom frankrike och på hela den där passagen till england?
Jag har försökt titta på nätet,men jag är tyvärr inte direkt jätte teknisk =(
Hjälp någon!!!

Sv: Vad kostar det att skicka häst med båt?

Om du inte är van vid att köra hästar så långa sträckor så tycker jag att du ska låta en hästspeditör köra hästen till Sverige. Det är mycket bekvämare för hästen att åka stor lastbil. Hästspeditörer hittar du i tidningen Ridsport.

Anlita proffs! Det finns flera bilar som går regelbundet mellan Sverige och England. Det finns massor med bestämmelser och regler för åktid, vila, vattenpauser mm som de kan och de har stall som de bokar in för hästarnas vila. De har dessutom försäkring. Har du tur kan väl säljaren organisera detta, Det är ju en hel del papper som ska fyllas i innan exporten, samt en veterinärbesiktning som inte får vara äldre än x antal timmar. Skulle tippa på att det kommer att kosta dig runt 10 000, men med allt besvär du slipper är det väl värt det!

Leta upp en van transportör som brukar köra hästar på den sträckan, om möjligt be att få åka med själv. Jag betalade ca 5000kr för transport från Wales till Skåne, resan tog tre dagar. Transportören var godkänd av myndigheter, lastbilen fräsch, han hade resplan enligt alla konstens regler, de andra hästarna i lastbilen såg fräscha ut etc etc men min unghäst var MKT sjuk när han anlände:(
Kan inte säga att det var transportören som misskött sig, det fanns inga tecken på det när man såg de andra hästarna, bilen m m och hästen hade vet besiktigats i Wales innan avfärd.

Vad jag vill säga är att TÄNK på att resan kan ta hårt på hästen och det bästa sättet att ha full koll på hur din häst klarar resan det är att hänga med själv. Ang resrutten har jag för mig att den gick med färja en kortare sträcka + bilväg genom Frankrike-Holland, tror inte att det är vanligt att man tar hela vägen från England till Gbg med färja? Inget jag vet säkert men jag pratade med flera transportörer innan jag valde den han åkte med och det verkar som de flesta tar den beskrivna rutten och att de stoppar i Holland.

tack så hemskt mycket för alla svar jag fått!
Ja, jag tycker det är jätte svårt att hitta rätt. Nu när man äntligen har hittat rätt häst:)
Men då kostar det ju inte så mycket! Wales ligger längre upp i landet än vad denna hästen står, den står ganska nära bron mellan england och frankrike.
Någon som vet, förutom ridsport vad man kan vända sig, och någon som vet någon riktigt bra, som ni kan rekomendera att åka med?
T.ex åker den som du valde att din hsät skulle åka med, åker han från olika ställen i england, eller det vara kanske bara en engångs företelse kanske?
Hästen är en hingst, så det kan kanske bli svårare :confused:

man kan alltid ringa jordbruksverket och fråga. det gjorde jag innan jag köpte och tog in min häst från polen. iof hade vi egen bil men hon som svarade i telefon tror jag har många bra tips.

Jag vet inte om han kör från hela Storbritannien men vet att han kör Irland-Sverige och då passerar han ju en hel del länder men jag är för dålig på geografi för att säga vilka delar av t ex England han passerar på rutten. Priset förutsätter att han kör med full bil så från det att man ringer kan det vara lite väntetid, dock inte länge för han kör frekvent på sträckan.

Han finns i Skåne och annonserar flitigt så du hittar honom bl a i Ridsport men annars titta på gula sidorna. Det finns en till som jag vet har gott rykte och de kör galoppörer mellan Irland och Malmö, kommer dock inte ihåg vad de heter tyvärr. Den förstnämnda transportören är engelsktalande ( irländare ) och den andre är svensk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 212
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
S
Hästvård Hej! Nu är det så att min käre mor funderar på att köpa ett "vinterhus" i Portugal. Där vill hon bo på vinterhalvåret och slippa den...
Svar
2
· Visningar
1 838
Senast: SunSun
·
Hästmänniskan hej hej:) ((Nå jag vet inte om denna tråden heller platsar här men jag skriver den här så länge!)) Är det någon som har...
Svar
9
· Visningar
8 970
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.