Vad kostar det att inhysa häst?

Blomskan

Trådstartare
Med ovan menar jag vilken timpeng man ska räkna med för de tjänster man utför åt hyresgästen.

Hur lång tid ska man räkna med att olika moment tar?
Ex. Utsläpp?
Täckesbyte?
Ta av benlindor?
Sätta på skydd?
Mocka?
Olika fodringar?
Tillreda mat?
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Kanske ska tillägag varför jag frågar.

Jag får liksom inte alltid ihop det med vilken stallhyra man tar ut gentemot den faktiska kostnaden man har för att utföra alla dessa tjänster.
Jag tycker alltså att det i många fall tas ut en alldeles för billig stallhyra.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Kanske ska tillägag varför jag frågar.

Jag får liksom inte alltid ihop det med vilken stallhyra man tar ut gentemot den faktiska kostnaden man har för att utföra alla dessa tjänster.
Jag tycker alltså att det i många fall tas ut en alldeles för billig stallhyra.

Man får sällan ut så mycket som det verkligen kostar om man räknar timpenning.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Nej, det är väl just det som jag också räkna ut.
Har funderat i omgångar på att bygga upp en finare anläggning för bl.a uthyrning.
Men det går ju inte att ta betalt för vad det kostar.
Häst ska man ha men betala ska man inte.. ;)
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Nä, så är det. Pratade senast igår med en man som nu renoverar upp en gård till häststall med ca 20 boxar, ridhus osv. Han skulle ta 25 000 i hyra för det, "men man får ju som hyresgäst in 50 papp på stallet". Jo, det kanske man får, men hästarna ska ju äta, skötas osv. Dessutom har jag svårt att tro att man som hyresgäst mitt på skånska vischan betalar en 3000 spänn för en stallplats.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Att bygga en anläggning för att bara hyra ut är ju ren välgörenhet.
Det finns få människor som är villiga att betala vad det kostar att hålla en anläggning med stall, ridhus, paddock ev.skrittmaskin.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Nej, det är väl just det som jag också räkna ut.
Har funderat i omgångar på att bygga upp en finare anläggning för bl.a uthyrning.
Men det går ju inte att ta betalt för vad det kostar.
Häst ska man ha men betala ska man inte.. ;)

Dom enda som värdesätter servicen är de som haft eget stall, de är väldigt tacksamma.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Intressant, jag ska försöka gissa hur lång tid det skulle ta i stallet jag står inhyrd i.
Det är kollektivt och man sköter mockning, fodertillredning mm själv men om man leker med tanken att man skulle sköta allt en dag och göra allt på så effektiv tid som möjligt:

Hästantal 6 st

Utsläpp 15 min
Täckesbyte 5-10 min
Ta av benlindor 1 min/häst
Sätta på skydd? 1-2 min/häst
Mocka 5- 10 min per box, om de är relativt lättmockade, svårmockad box 15 min (ströa ej inräknat)
Olika fodringar? 10-15 min per pass
Tillreda mat? 30 min
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Tar det verkligen inte längre tid att linda av samt sätta på skydd?
Kanske det inte gör..

Ska klocka när jag kommer hem.. :idea:
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Men frågan kvarstår dock.
Vad är rimlig timpeng för utfört stallarbete?
Bör motionsridning betinga en högre timpeng än stallarbete och i så fall, varför?
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Det beror kanske på hur effektivt/noga man gör det men vi tar bara av dem hastigt å kastar på golvet typ så får man ta rätt på dem/rulla upp osv själva.
Benskydd tas också på hastigt, typ medans de äter sitt kraftfoder inne och de finns alltid nära, typ på boxhängaren på resp box.

Så mer än 1-2 minut per häst tycker jag inte det borde ta ;)
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Bör motionsridning betinga en högre timpeng än stallarbete och i så fall, varför?

Fast är det inte bättre att ta styckespris på ridning?
Tex ridning á 45 min xx kr

Iordninggörandet före och efter av hästen ingår inte utan det går in på stallarbete/timpengen så att man i så fall får för tiden "imellan" ridningarna som blir.
Man kan ju bara rida en häst i taget och det går ju som inte riktigt att jämföra så som man kan göra med stallsysslor tänker jag :)
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Hur många inackorderingar tänkte du ha? Har du nära till alla hagar? Om du kan ta fler åt gången så går det snabbare (om det funkar alltså). Ska du fylla på vatten i hagarna själv? Det tar sin tid det med.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Jag tar ca 1000 kr/månad/häst, för utsläpp, 4 fodringar/dag, täckesservice och insläpp. Mockning 20 kr/dag. Jag misstänker att jag är rätt billig! Det är svårt att sätta pris på stallarbetet...1600 kr/mån är kallhyra+fullskötsel. Tycker det är ett rätt bra pris om jag skulle ställa upp hästen själv.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Timlön blir ungefär 50kr för mig.
Ridning borde man väl ta 50kr/gång minst för motionsridning. Tar ju en timme med borstning sadling etc. Egentligen mer men man får ju anpassa sig efter vad folk vill och kan betala, och om man vet innan att den ska bli riden t ex fyra gånger i veckan vet man ju att man får in en del på det åtminstonde.
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Jag tar ca 1000 kr/månad/häst, för utsläpp, 4 fodringar/dag, täckesservice och insläpp. Mockning 20 kr/dag. Jag misstänker att jag är rätt billig! Det är svårt att sätta pris på stallarbetet...1600 kr/mån är kallhyra+fullskötsel. Tycker det är ett rätt bra pris om jag skulle ställa upp hästen själv.

Jämför det med att det kostar 2.500:-/mån att ha hunden på dagis :cool:
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Man kanske borde ha startat hunddagis istället! :)

Ja, man lär kunna höja lönen till sig själv en aning då i a f. Ledig mellan 18.00 - 06.00 och på helgerna skulle man också vara. Tycker att du jobbar mycket för de pengar du får ut av att ha inackorderingar. ;)
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Dom enda som värdesätter servicen är de som haft eget stall, de är väldigt tacksamma.

Ja, jag njuter av att nu ha hästen uppstallad till en kallhyra av 1200 inkl ridhus, in/ut alla dagar i veckan, täckesbyte, 4 ggr fodring. Det enda som inte ingår är mockning.

När jag hade egen gård hade jag aldrig tid att rida så mycket som jag gör nu, och inte är det särskilt mycket dyrare heller... :)
 
Sv: Vad kostar det att inhysa häst?

Ja, jag njuter av att nu ha hästen uppstallad till en kallhyra av 1200 inkl ridhus, in/ut alla dagar i veckan, täckesbyte, 4 ggr fodring. Det enda som inte ingår är mockning.

När jag hade egen gård hade jag aldrig tid att rida så mycket som jag gör nu, och inte är det särskilt mycket dyrare heller... :)

Måste ju vara billigare att ha häst för dig nu med det priset? Är det inkl moms också?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: nowayout
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 324
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 064
Senast: monster1
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 526
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp