Vad kolla på kliniken? (långt)

N

Nate

Ska till kliniken igen för att kolla igenom hästen igen. Han var kollad innan jag köpte honom (för över tre månader sedan) men känns som att jag vill göra det ordentligt igen...

När jag är där ska jag även försöka få klarhet i vad svullnaden mellan huvud och hals beror på (lymfkörtlarna?). Har tidigare ringt och pratat med veterinär angående svullnaden men de sa att det inte var något att oroa sig för då det troligtvis var en reaktion på foderbytet. Men ska verkligen reaktionen hålla i sig i över tre månader?

När equiterapeuten var ute och klämte på honom trodde han att det bland annat kunde vara därför han var så kinkig när man kortar tyglarna (han blir tokhetsig och börjar bara luftgaloppera på stället) då han tyckte att det borde stoppa luftintaget och därmed ge honom panik. Utöver det hittade han inget spektakulärt förutom stela och spända muskler.

Men vad finns det för anledningar eg till en sådan svullnad (om vi antar att det inte skulle vara foderbyte)? Någon här som har erfarenhet av en svullnad som berott på nåt annat? Tänder eller nåt?

Skulle även eg vilja kolla tänderna på honom då han har väldigt svårt med bett (även detta är kollat på honom innan jag köpte honom). Iof har jag hittat ett bett som han trivs med nu - ett tredelat Fullcheek med parerstänger.

Hans problem: står bara och lufthoppar då man försöker rida honom på banan. Ute går det bättre, dock bara skritt och galopp. Trav går inte då han hetsar upp sig för mkt (vilket innebär vänster galopp stillastående igen). Kastar mkt med huvudet, detta har dock blivit bättre sedan jag fick honom. Innan så gick det inte att kontakta honom med tygeln alls - även i tömkörning. Är dock en stor skillnad nu iaf i tömkörningen, då vågar han verkligen ta stöd i tyglarna. Men problemet i ridningen kvarstår. Han har dock totalt slutat stegra och går dit jag vill.

Känns som att alla problem borde bero på nånting. För bara lite mer än ett år sedan så har han gått 120 hoppning (D-ponny) och tävlat rätt mkt (har jag fått reda på såhär i efterhand). Känns som att en häst inte gör en sådan helomvänding (tävla massor till att bli helt oridbar) utan anledning... antingen har det hänt honom nånting jävligt hemskt eller så har han ont.

Vad ska jag passa på att kolla nu när jag är på kliniken? Kan tillägga att min plånbok inte tillåter mig lägga ut mer än 5 tusen på denna omgång. Kolla tänderna/röntka (vad?)/blodprov etc...?

Ge mig era synpunkter...

Sv: Vad kolla på kliniken? (långt)

Gör böjprov och longerings- eller ridprov så säger veterinären om h*n anser att något ska röntgas och i så fall vad.

Vill inte säga vad du skall kolla på klinik, överlåter det åt andra.

Däremot så har min gamla häst sedan flera år tillbaka fått svullnad mellan huvud och hals på sidorna, ser ut som det sitter en boll i svalget (nja, nu överdrev jag lite). Under alla dessa år har vi frågat olika veterinärer vad det kan vara och teorierna är många, blodprov har inte visat något. Den vanligaste teorin har varit att hästen ätit mycket ogräs och reagerar mot det. En annan och den senaste teorin är att det är pollenallergi. En tredje teori som förekommit har varit flödet, när hästen under början av växtsäsongen står med huvudet i marken så mycket stannar "flödet" vid denna punkt.
Hur som helst så har inte min häst haft problem av detta på något sätt, annat än att det inte går att rida henne alltför hög form, då hon kan ha svårt att andas av att gå ihoptryckt. En lösare form är inget problem, men jag måste komma ihåg att spänna ut käkremen jämfört med vanligt.

Lycka till med hästen!/alanis

Tänderna samt en hältutredning med böjprov, longering och RIDprov. Ta således med dig hästens utrustning, din hjälm etc till kliniken. Eftersom dina problem verkar vara mest uttalade uppsuttet skulle jag propsa på att hästen gör ridprov inför veterinären.

Röntga ser jag INGEN anledning till att du ska tycka/sia om innan hästen är böjd och genomgången i vila och arbete.

Ok, ska be att få visa upp honom både ridmässigt och med lina då. Har aldrig behövt åka in med någon häst på detta vis och har verkligen ingen koll på vad det är man brukar kolla efter... min erfarenhet sträcker sig till att ta ut tandläkaren/vet besiktning/samt vaccinering. Men har aldrig själv åkt in till kliniken.

Någon som har koll på hur mkt alla dessa prov brukar gå på när man masar sig in till kliniken?

Svullnaden mellan huvud och hals är nog salivkörtlarna, lymfkörtlarna mellan ganasherna har jag för mig. En häst i stallet brukar också vara svullen över salivkörtlarna till och från, och vår vet sa att det ofta beror på att de tuggar mkt men får i sig lite föda, tex på vår och höst när det är ont om gräs och de går och plockar och pillar i det utan att egentligen få i sig så mkt. Tuggandet gör att saliv produceras, som sedan inte behövs eftersom det inte finns så mkt mat i munnen som kroppen "trodde". Lite luddig förklaring kanske....

Svullnaden har gått ned något sedan han börjat få stå i beteshagen under dagarna, men han är fortfarande något svullen...

Equiterapeuten sa även att hans beteende liknar de travhästar som haft hjärtmuskelinflammation (eller vad det nu var?)som han träffat på. Men det var bara en ren spekulering från hans sida...

Så då har man varit på kliniken en halv dag. Knölarna vid halsen var ingen fara enligt veterinären, troligtvis var han "vårkänslig" som hon kallade det.

Gjorde böjprov, longering, kollade tänderna. Tänderna var det inget fel på. Inte heller nåt annat visade något fel som förklarade varför han beteer sig som han gör. Visade lindrig reaktion vid böjprov lågt på bägge frambenen samt lite på höger bakben (högt). Propsade på röntgen... för det känns verkligen som att det ÄR nåt fel på honom eftersom att han verkligen är världends underbaraste vid hantering från backen.

Röntgenbilderna visade att han hade förändringar på tornutskotten i ländryggen. De låg för närliggande på en ca fem efterföljande ställen. Inte såpass nära att de touchade varandra men ändå mkt närmre än resterande av kotorna i ryggen. Plåtarna skulle skickas ned till uppsala och svar skulle komma inom två veckor. Tills vidare fick jag utskrivet Fenylbutazon (smärtstillande) i 20 dagar.

I behandlingsbeviset står följande skrivet:

undersökning/behandling-
Rörelsekontroll med böjprov. Lindriga böjprovsreaktioner lågt båda frambenen (kot och hovleder) och högt höger bakben (has och knäled). Spänd i ryggen. Röntgenundersökning: förändringar på tornutskott i ländryggen.

Råd om eftervård/konvalescens-
Lugn motion, ej uppsutten. Fenylbutazon 2 dospåsar morgon och kväll dag 1. Sedan 1 dospåse x2 i 20 dagar. Karenstid: slakt-livstid. Tävling:14 dygn.

:( :( :(

Lite peppning =)

Min herre har samma röntgenförändringar i ryggen, hela sadelstaden ligger tornutskotten mycket närmare än de 'ska' men utan att röra varandra. På TVÅ ställen i sadelstaden har han intilliggande tornutskott (dvs så tätt att de touchar).

Upptäcktes 2001, och han har sedan dess inte en enda dag haft problem av det. Men så behandlas, tränas och rids han som en KS-häst 'förebyggande' också. Och det håller honom fullständigt symptomfri från ryggen. Fjärde året nu det håller. Men visst, det är lite 'pyssel' för att hålla honom där, men faktiskt inget som känns speciellt ansträngande, man får lägga om lite träning, tänka lite annorlunda och 'dutta' lite bara.

Det jag gjort är:

*håll ryggen varm i alla lägen! Dvs täcke på vid regn/regnrisk, kyla osv. Skydda från drag. Täckar hellre tunnare men strax innan det behövs.

*Skritta fram och av uppsuttet. Dvs jag går med honom vid hand innan och efter. Från början var det 20 minuter före och 20 minuter efter, men nu är jag 'nere' i 10 minuter innan och efter

*UNDVIK skritt på lång tygel uppsuttet. Sitt av istället och gå vid sidan. Rid resterande skritt i form.

*Undvik barbackaridning

*Se till att hästen i ALLA lägen går i form, minst unghästform. Inte gå med huvudet i vädret och ryggen inaktiv.

*Värm hellre i galopp än i trav

*Stretcha ryggen dagligen, massera tre - fyra gånger i veckan. 'Proffsmassage' med jämna mellanrum

*Ställ INTE av längre perioder så de tappar muskler.

Och varva gärna med tömkörning eller annat avsuttet jobb

Så det är alltså möjligt att nyttja dom som vanligt bara det sker i form?

Gud, jag vill ha svar från uppsala NU. Detta väntande blir man ju tokig på :cry: :(

Nate skrev:
Så det är alltså möjligt att nyttja dom som vanligt bara det sker i form?

Gud, jag vill ha svar från uppsala NU. Detta väntande blir man ju tokig på :cry: :(

VÄLDIGT olika. Det finns hästar som på röntgen ser ut som f*n, som inte har speciellt stora problem. Så de som på röntgen ser ganska okej ut som har STORA problem. En Scinta brukar ge mer svar om det är ryggen som är problemet eller ej. Bedöva bort området kan också ge mer svar.

men för att veta hur just ens egen häst är brukar man få prova med rehabprogram osv och se.

Men om just din häst kan funka som vanligt kan ingen lova tyvärr, ville mest visa att det inte BEHÖVER vara kört. Men det kan det, tyvärr..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar