Vad kan räknas som olycka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan räknas som olycka

Olycka genom försumlighet kanske? Jag betvivlar att föräldrarna kommer att betraktas som fria från ansvar iallafall.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Lämna en fyraåring ensam hemma - dessutom med öppet ut till balkongen!? :eek:

Man får inte vara så oförsiktig! Stackars lilla människa! :cry: Även om det inte sker olyckor, så kan barnet ju bli ledset och behöva tröst.

Vår lilltjej (snart 8 år) har inte varit ensam hemma. (Ensam i huset kan hon så klart vara, om vi är ute i trädgården.) Finns liksom ingen anledning.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Jag blir så upprörd att jag skakar.
Min fd. lämnade vår då fyraårige son ensam med en inte alltför barnvänlig hund i 4 timmar. Han skyllde på att hon var tvungen att åka till jobbet och akut operera.Lägenheten ligger centralt i Örebro vad hade hänt om han gått ut???Det var mörkt. Barnet är extremt mörkrädd...
Denna förklaring har godtagits av rätten för det hände ju inget och det var ett fullgott skäl.
Ehhh barnet är flyttbart, dels hem till mig som var hemma 500 m bort eller med till jobbet där jag vet att nån personal kunnat hålla ett öga på honom när han tex kunde kolla på film....

// Åsa
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Fy, så hemskt!

Så man är alltså fullt lämplig som förälder ändå?! :eek: Man lär sig nå´t nytt varje dag... :crazy:
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Ja serru...

Det beror enligt min advokat på vad man har för status i samhället.Jag ser nu att jag skrev fel.Han skulle iväg och operera, hade det gällt en arbetslös eller lågutbildad som gjort så hade nog det varit andra bullar.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Men det beror ju kanske även lite på hur man bor, dagiset kanske låg i bottenvåningen av huset, dvs mamman har inte ens lämnat huset... Var i ligger då skillnaden till att då tex gå ut i trädgården? Och nu menar jag verkligen korta stunder, att lämna så som FannyNs Ex skulle jag aldrig en kunna tänka mig..
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Du vet inte ens hur långt hon hade till dagis så du har ingen aning om hur länge barnet varit ensam hemma.

Jag lämnar min hemma när jag går till affären och det har jag gjort sedan han var runt 4 år, ofta så brukar jag prata med honom i telefonen undertiden eller så kollar han en film eller spelar TV spel.

Det tar mig ca 10 min fram och tillbaka till affären annat är det om det tar 30 - 40 min det är alldeles för lång tid.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Dagis i samma hus kan det ha varit - desto lättare att ta fyraåringen med sig... En lämning på dagis kan väl ta en stund - det blir i alla fall trevligare och tryggare för barnet man lämnar om man tar den stunden till det.

Skillnaden mot att gå ut i trädgården är väl att vi säkert hör om barnet ropar, att det inte finns nå´n farlig trappa, ingen farlig hiss - och ingen balkong att ramla nedför!

Trots detta skulle vi inte lämna vår dotter ensam inne när hon var 4 år.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Jag blir så upprörd att jag skakar.
Min fd. lämnade vår då fyraårige son ensam med en inte alltför barnvänlig hund i 4 timmar. Han skyllde på att hon var tvungen att åka till jobbet och akut operera.Lägenheten ligger centralt i Örebro vad hade hänt om han gått ut???Det var mörkt. Barnet är extremt mörkrädd...
Denna förklaring har godtagits av rätten för det hände ju inget och det var ett fullgott skäl.
Ehhh barnet är flyttbart, dels hem till mig som var hemma 500 m bort eller med till jobbet där jag vet att nån personal kunnat hålla ett öga på honom när han tex kunde kolla på film....

// Åsa
Huh!! :mad: :eek:
4 timmar!! Man undrar ju hur man tänker. Det låter ju betydligt lämpligare att ta med sig barnet till jobbet i ett sånt läge.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Låter ju verkligen jättekonstigt, och vad gjorde barnet på balkongen, min tanke var först att barnet kanske gått ut för att vinka hejdå till mamma och syskon...

Sonen är inne själv en hel del, men då bor vi i ett hus på landet, å vi är aldrig längre bort än att vi hör när han öppnar dörren och ropar på oss...
Skulle ALDRIG åka längre, har lämnat honom 1 gång, i 5 minuter när jag snabbt åkte och slängde till hästarna lunch, av olika anledningar gick det snabbare att göra så, men jag har haft ångest för DET, för tänk OM jag krockat eller så på den lilla väg jag ändå skulle åka... (800m enkel väg) men usch.
Nej.. och min skräck skulle ju vara att någon elaking kom och ringde på dörren och barnet öppnar!!! :eek:
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Min fasa är att det ska börja brinna!

Hur moget det lilla barnet än är, så vore en eldsvåda livsfarligt! Då hjälper det inte att man är i närheten, att man är borta en kort tid eller att man har telefonkontakt. Är barnet litet hjälper det kanske inte ens att man är på skrikavstånd i trädgården. :eek: Kanske gömmer sig barnet istället för att kalla.

Funderar vidare på händelsen med balkongen. Brukar man ha öppet/olåst ut mot balkongen i slutet av november? Inte högsäsong för att sitta på balkongen precis... :crazy:
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Ungar är ju experter på att pilla upp dörrar, fönster och likande. För att inte tala om såkallade barnsäkra lås och prylar - de som får upp dem lättast och snabbast är dom under åtta år.
När katten är borta dansar råttorna på bordet. Då passar man på att göra allt det där som är "ajaj".
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

KL

En annan sak jag funderat på är folk som lämnar barn i barnvagnen och själv går in i affärer. Det skulle jag ALDRIG göra. Tänk OM någon skulle ta barnet. Skulle aldrig förlåtit mig själv. Här ser jag det ibland och jag bor ju i en storstad. Häromdagen gick min mamma och jag på stan med sonen i barnvagnen. Hon ville gå in i en affär som har en trappa upp så jag väntade utanför med vagnen. Då kommer en annan mamma och lämnar sin barnvagn utanför utan att fråga mig om jag kunde kolla barnet. Sen kom min mamma ut men jag kunde inte med att gå förrän den andra mamman kom tillbaka. Vet inte om hon tog för givet att jag skulle vakta hennes barn eller om hon brukar göra så men jag blev så förvånad. Jag kunde ju ah gått innan honkom ut.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Tja, du ser ju själv vad som kan hända.

Ja och man kan krocka när man kör bil gör man det varje gång? Man kan drunkna när man badar gör man det?

Visst hinner dom mycket på 10 min om dom vill men ett barn som är ensam i huset medans föräldrarna är i trädgården hinner lika mycket på sina 10 min som min son hinner och ingen sätter hjärtat i halsgropen för det.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Ungar är ju experter på att pilla upp dörrar, fönster och likande. För att inte tala om såkallade barnsäkra lås och prylar - de som får upp dem lättast och snabbast är dom under åtta år.
När katten är borta dansar råttorna på bordet. Då passar man på att göra allt det där som är "ajaj".

Ja visst är det så, absolut. Men samtidigt så är det ju också precis så när man tex står och diskar i köket och ungarna leker på sitt rum, elelr ungarnan har lagt sig och man tror att de sover och tar då ett bad. Min äldsta är expert på att smyga och jag hörde inte alls att han var uppe när jag tog ett bad, det kunde slut illa materalistiskt för min del. Men hur ska man göra som ensamstående mamma? Får man springa ner i källaren och sätta fyr i pannan? Får man sedan springa en gång i timmen och slänga in mer ved så den hålls igång? Ska man bunka på barnen en massa vinterkläder när hyresvärden vill prata i 2 minuter men inte komemr in? Eller när en granne kommer och frågar nåt men inte vågar gå till dörren pga min hund osm är ute? Vågar man gå och duscha med dörren öppen, elelr gå på toaletten ens?

Nu vet jag att mina barn väldigt lätt hittar på hyss så fort jag vänder ryggen till, det kan vara allt från att hoppa i soffan till att stjäla kakor, godis elelr glass. Och det räcker med att jag går ner i källaren och slänger in tre bitar ved i pannan.
 
Sv: Vad kan räknas som olycka

Barn idag är väldigt mycket mera omhuldade än vad de var förr. På gott och ont. Nu pratar jag inte om forntid, utan ett så kort tidsperspektiv som 8 - 10 år. Jag ser en enorm skillnad på mina två älsta barn som är födda i början av nittiotalet, mot den yngsta som är född i slutet av nittiotalet.
Jag försöker att släppa min yngsta dotter ungefär på samma sätt som mina två älsta, och jag får många långa blickar från klasskamraternas föräldrar. Då pratar jag tex om att hon fick gå själv till skolan redan i första klass. (1 km, cykelbana hela vägen) osv. Jag skulle mycket väl kunnat lämna henne ensam en kort stund när hon var 4 år. (tex om jag skulle skjutsa någon av de stora till stallet eller så) 4 tim däremot skulle jag inte lämna henne.

Läste någonstans att det händer mycket mer tillbud med barn i trafiken idag än för 10 år sedan, och man tror att det beror på att barnen skjutsas så mycket att de aldrig lär sig hur man ska uppföra sig i trafiken. Jag tror att det ligger något i det. Frihet under ansvar är inte så fel.

Däremot har jag tänkt på något som jag gjorde när JAG var liten, och som inte förekommer idag.
När vi inte hade något att göra, gick vi och ringde på hos någon som hade baby och frågade om vi fick gå ut och gå med den. Trots att vi knappt kände föräldarna! Och nästan alltid fick man det. HUR vågade de föräldrarna lämna ut sin baby till en 10 åring de knappt kände?
Är det kanske ett mått på hur samhället förändrats?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 820
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 356
Småbarn Vi har en situation här hemma med vår 2,5 åring som vi inte riktigt vet hur vi skall lösa. Från ingenstans har han blivit helt...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp