Vad kan man plantera i gammal gödselstack?

Koriander

Trådstartare
Har en ca 20 år gammal gödselstack som består av bitvis meterhögt med fin lucker mylla. Eftersom det är så knökigt att frakta myllan därifrån så tänkte jag att jag kan köra upp den med jordfräsen och använda den som grönsaksland. Men vilka växter trivs i sån jord och vad kan man så där? Har provat ärtor en gång med det gick inte alls. Går det med morötter och rotsaker och sånt?

Sv: Vad kan man plantera i gammal gödselstack?

en bekant odlade rödbetor, gurka.. hm något mer var det kommer inte ihåg.. i ett grönsaksland där han bara hade jord från gödselstacken i. Det växte så det knakade.. Även rosor ska ju gilla sån typ av jord.

Tomat kan du ju prova. Det växte en tomatplanta på gödselhögen hos en bekant men hon vågade inte äta dom :D
Jättefina tomater!!
Eller kanske rabarber :d

Squash eller pumpa! Jag satte squash på en förmultnad kompost en gång och det växte som sjutton och vi hade squash så det räckte i ett år (går att frysa in om man tärnar den). :laugh:

Majs! Vi ska prova på gammal stack i år, dom vill ha mycket vatten men kan du lösa det så kan du få en härlig "majsskog" -dom blir höga, så det bör ju ligga någonstans där det passar dig så att säga.

Rhododendron älskar lucker mullhaltig jord. Finns sorter för både sol och skugga. Pröva t ex Yakushimanum. Tror inte att det är så rysligt mycket näring kvar efter alla år, men vill du odla grönsaker skulle gurka, melon, eller som någon annan föreslog squash/pumpa. I år är det för sent att så så du får köpa plantor. Till ett annat år så finns det gott om frösorter. Varning för att så för mycket squash bara. Man får garanterat mer än man vill ha (gäller ibland även gurka, små västeråsgurkor går både att äta färska och att lägga in).

När vi bodde på en riktig bondgård sas med gödelstack på platta odlade vi pumpor och squash där varje år. Dessa plantor tog över i princip hela gödselstacken.

Gör det enkelt för dig/er, så pumpa frön i så har du mat så du klarar dig till tja... Nyår :D

Ett år fick jag tre plantor prydnadspumpa och gissa om jag hade gott om prydnads pumpor sen, hela tre skottkärror blev det. Har sått asiagurka, rödbetor, lila kålrabbi och morot samt planterat krusbär, vinbär och hallon. Älskar pumpa av alla sorter, men nån som har förslag på nån riktigt god och användbar sort? Går butternut att odla eller den fina riktigt oranga som finns på affären?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar