Vad kan man kräva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sar

Trådstartare
Våra barn ska skolas in på förskola nu i december. Vi går ner på 80% båda två (hemma med barnen en dag var) så de kommer att gå 3 dagar per vecka och då hämtar farmor/mormor så att de sammanlagt kommer under 20 h/vecka.
Nu har vi hört att förskolan där vi fått plats har dåligt rykte ang. aktiviteter. Ryktet säger att de som jobbar där är äldre och har jobbat ihop länge, de är tydligt väldigt duktiga med den "empatiska" delen och det sociala samspelet mellan barnen men de ids inte åka på utflykt och göra aktiviteter.
Nu är våra barn så små (1,5 år då de skolas in) att jag tycker att det sociala samspelet är långt viktigare än utflykter men jag vill ändå veta vad som är lämpligt att "kräva" i aktivitetsväg för så små barn. Och vid vilken ålder bör utflykterna bli flera?
Hur hade ni lagt upp dagarna om ni varit i vår sits(20h), de lämnas på morgonen-hade ni valt att sluta tidigt alla dagar eller är det ett mervärde att någon dag gå längre för att en annan dag gå betydligt kortare?
 
Sv: Vad kan man kräva?

Nu är våra barn så små (1,5 år då de skolas in) att jag tycker att det sociala samspelet är långt viktigare än utflykter men jag vill ändå veta vad som är lämpligt att "kräva" i aktivitetsväg för så små barn.
Litet sång och gemensam lek.
Rim och ramsor.
Utflykter behövs då inte ännu - hela dagisgrejjen är ju en stor utflykt när man är 1,5.

Och vid vilken ålder bör utflykterna bli flera?
4 år.
 
Sv: Vad kan man kräva?

Åhh jag skulle bli jätteglad om jag hade ett sånt dagis...

Det där när de ser det lilla extra, eller som min tonåriga dotter brukade säga om några speciella dagmammor hon var lite mindre "-mamma, det finns kärlek där"

Som I_U säger så behöver de inte så mycket aktiviteter förräns de är uppåt fyraårsåldern.

mvh Eva
 
Sv: Vad kan man kräva?

Vi hade ca 20-25 h per vecka under våren på dagis, oftast genom att ha ungefär samma tider 9.30 - 14 och någon dag då och då ledig.

Tänk på att det kan vara väldigt smart om man är orolig för långa dagar att hämta just vid den tiden då barnen ska vakna efter vilan, då märker de liksom inte att de varit där så länge.

Eskil 1½ trodde han var med på ett lekpass, åt lunch och somnade (sov ett par timmar), och när han vaknade i vagnen var vi på väg och skulle gå hem :D

Jättesmidigt, särskilt när barnen sover ute i vagn!

Jag tyckte det fungerade bäst att ha samma korta tider de flesta dagar hellre än enstaka långa dagar. Det blev enklare tryggare rutiner på det viset.

Och mycket mer totaltidssparande smart om man vill ha så mkt vaken tid med sina barn som möjligt att de sover på dagis varje dag :idea:
 
Sv: Vad kan man kräva?

Och mycket mer totaltidssparande smart om man vill ha så mkt vaken tid med sina barn som möjligt att de sover på dagis varje dag :idea:

Det hävdade våran rektor att det var fel, för barnen mådde så mycket bättre av den pedagoiska verksamheten så hon ville att de skulle sova så lite som möjligt på dagis. Men när vi klämde åt henne lite så visade sig orsaken vara att de hade fått nerslag på ventilationen i "sovrummen" och personalen tyckte att det var så krångligt att ha ungarna sova i vagnarna. Så alltså får bara de som måste få sova sova på förskolan, de andra ska lämnas tidigare och hämtas innan de somnar...
Nu är ju Elin så pass stor att hon inte sover alls på dagen men i januari ska ju Freddan börja och han kommer ju att sova... Tack och lov jobbar jag ju redan i dagsläget 50% så jag får ju lov att lägga mina dagistider precis som jag vill, men även det har jag fått försvara...

Till ursprungsfrågan, vårat dagis gör inte så mycket utflykter heller, från det att Elin började Mars 04 tills idag så har de varit iväg tre gånger med buss. En gång till ett friluftsområde med lite djur och sånt, en gång på teater och en gång in till stora lekparken. De pratar fortfarande om utflykterna... ;)
Sen har de varit ute i skogen minst en gång i veckan och fikat ute och ibland även ätit mat ute, vilket har varit toppen. Och nu när hon har flyttat upp på "stor barn" så kommer de att äta ute varje vecka och lite då och då laga mat över öppen eld osv.
 
Sv: Vad kan man kräva?

Glömde den andra aspekten med aktiviteter.

Vi har ett superdagis :love: där de både SER barnen och gör saker med dem. Både den lilla och den stora gör minst en spännande utflykt (i olika grupper) i veckan och de är ute mer än de är inne året runt.

Men var jag tvungen att välja så tycker jag att det som dagiset är UNIKT på är viktigast, nämligen att barnen under klok handledning får lära sig samspel i GRUPP med andra barn. Skit samma vilken lokal man är i :p

Utflykter och annat är ju tacksamt att göra själv med familjen. Då¨gäller det bara att hålla ner timmarna på dagiset så man hinner med skogsutflykterna också.
 
Sv: Vad kan man kräva?

*KL* delvis

Min reflektion är att det viktigaste är att barnen trivs!! - med personalen och med de andra barnen sen får frågan om hur tiden utnyttjas komma som en senare fråga... Sen tycker nog jag att man bör bilda sig en egen uppfattning om hur det fungerar på platsen i fråga och det kan man nästan bara göra efter att ha provat på ett tag alt. gjort studiebesök.
Jag kan säga att för vår del fick vi ta en plats på en enhet för det var den enda som fanns även om vi hör till en annan förskola/dagis rent geografiskt men OK vi tog på det första stället med tanken att stå i överflyttningskö. Vi kommer aldrig att flytta som det ser ut nu!! Vi och barnet kunde inte trivas bättre och tar gärna den extra lilla restiden. Sen vet jag flera föräldrar som inte vill att barnet ska hamna/vara kvar på denna enhet av skäl som typ de du skrev eller andra liknande (för lite bra utemiljö). men jag vet också de som resonerar som vi. Så man får nog gå på sin egen feeling inte andras åsikter.

Det lustiga hos oss var att jag och en annan mamma på samma enhet satt och diskuterade och hon säger att ja det är ju inte så kul för barnen leker så dåligt MED varandra osv och jag tänker knepigt jag har reflekterat precis tvärtom... Senare säger hon ja för det är ju inte många barn som pratar säskilt bra och på så vis uppmuntrar varandra till att utveckla pratet, och jag tänker (igen) hmm och jag som tycker att flera av barnen har blivit så mycket bättre på att prata mot första månaderna bara på den korta tid vi har varit på enheten. Nog kan samma situation te sig olika i olika människors ögon!!

Nu säger jag inte varken att du ska eller inte ska välja eller välja bort platsen i fråga men se till att skaffa dig din egen uppfattning =)
Sen vill jag påminna om att tänk efter själv hur mycket det är rimligt att dina barn ska hinna vara med om på de vad jag förstod ganska få timmar som de ska vara där!!
(precis som Silverkjedjan skrev om att hålla ner timmarna på dagis för att hinna göra saker med barnen. får man då också tänka att det blir ju spegelvänt åt andra hållet också)

Lycka Till i alla fall, hoppas det blir bra i alla fall hur ni än väljer. Dagis är en tillgång i de flesta barns liv enligt min åsikt!!
 
Sv: Vad kan man kräva?

Jag tycker du verkar ha fått tag på ett superdagis!
Det viktigaste för små barn är att lära sig vara tillsammans och en stabil inarbetad personalgrupp är kanonbra.
Största problemet för dagisungar är att de aldrig får leka ifred, aldrig avsluta sin lek för att det är så späckat med aktiviteter som hela tiden avbryter.
Jag skulle själv välja ett dagis där det är få aktiviteter men närvarande vuxna som kan guida mitt barn till socialt välfungerande individer.
Huvudsaken är att de får gå ut och leka också, utflykterna kan vara nån enstaka gång.
När man som pedagog har en barngrupp som leker tillsammans och som ordnar konflikter själva och tar hand om varandra, kort sagt när man egentligen är överflödig som vuxen - då, har man lyckats med sitt jobb!

Dagisdagens längd är inte bara positiv om den är kort, jag har haft barn som gått korta dagar, men som inget hellre skulle vilja än att ha längre dagar så att de hinner äta mellis.
Stirra er inte blinda på antalet timmar utan titta på hur dagisdagen ser ut, har du långsovare på dagen kanske de kan vara till fem utan att egentligen varit "med" så värst många timmar. Hur roligt är det att komma en halvtimme före lunch, äta , sova och gå hem? Lektiden försvann liksom på det sättet...

//mimmipigg, förskollärare
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man kräva?

Tack för alla kloka, genomtänkta svar. Vi kommer nog att försöka köra alla dagar lite kortare bara det fungerar med farmor och mormor. Jag fick dock alldeles nyss ett samtal från områdesansvarige som berättade att vi får komma på en annan avdelning istället. Det värsta är att det känns som att komma ur askan i elden eftersom jag har hört att flera barn blivit nypta av en i personalen. VIlket jag också berättade men det hade områdesansvarige aldrig hört. Det är också avdelningen precis mot vårt hus så jag är orolig att det blir problem när jag ska hem på lunch och barnen kan sitta och se mig från förskolan och därmed längta hem.
Nåväl, jag har bestämt mig för att inte lyssna på rykten och ge den här förskolan en rimlig chans men jag känner mig både uppgiven och ledsen - barnen är ju det käraste vi har och det känns så viktigt att det blir rätt från början. Det var därför jag lämnade in ansökan så tidigt och så får jag ändå mitt sista val.:eek:
Eftersom de är två stycken så hävdar de att det inte finns plats för två små barn på de andra avdelningarna och självklart vill jag att det inte är så packat med små barn att personalen inte hänger med.
Men ändå....
 
Sv: Vad kan man kräva?

Huvudsaken är att de får gå ut och leka också, utflykterna kan vara nån enstaka gång.
När man som pedagog har en barngrupp som leker tillsammans och som ordnar konflikter själva och tar hand om varandra, kort sagt när man egentligen är överflödig som vuxen - då, har man lyckats med sitt jobb!
//mimmipigg, förskollärare
:bow: :bow: :bow:
* Jenny *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 097
Senast: Jahaja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 702
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 325
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp