Vad kan man kalla det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Petronilla

Trådstartare
Vi har ett litet dilemma! Det stavas mina föräldrar. Ända sedan Tom kom till världen har jag haft lite bekymmer med dem.

Mina föräldrar är inte nöjda med valet av namn till Tom och tyckte att han skulle ha Franz som tilltalsnamn. Så blev det inte utan vi ville ha Tom.

Nu till saken. Tom kallar vi rätt och slätt för Tom. Men mina föräldrar säger Tomen. Min man retar sig fruktansvärt och för ett och ett halvt år sedan när Tom var 5 månader tog jag upp det med Mamma och Pappa och bad dem att sluta kalla honom Tomen. Sen dess har det eskalerat och de kallar honom aldrig för Tom längre.

Som tur är behöver vi inte reta oss så ofta på det, då de faktiskt inte verkar särskilt intresserade att få en bra relation med honom. De bor på Gotland och Vi i Sthlm och i princip hälsar de bara på när de har vägarna förbi. Alltså max 6 ggr per år och oftast bara ett par timmar innan båten ska gå.

Men kan man kalla det respektlöst?

Undrar Petronilla full av graviditetshormoner och 14 dagar kvar till BF.
De kommer väl inte gilla namnet på nästa barn heller;) suck.
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Men kan man kalla det respektlöst?

Ja, det tycker jag det är. Först var det respektlöst att lägga sig i eller anmärka på ert val av namn. Om ni hade en diskussion där ni frågade dem om de tyckte Franz eller Tom så får ni såklart ta att de säger vad de tycker. Men när ni väl beslutat er för Tom så tycker jag det är dålig stil om de ens berör ämnet.
Sen är det respektlöst att kalla honom Tomen när ni talat om att ni inte vill att de kallar honom så.

Det är väl i och för sig som du säger: inget ni behöver bry er så mycket om egentligen, speciellt inte när ni inte ses ofta. Men nog tycker jag de kunde anstränga sig och använda det namn NI gett er son.

Om ni tar upp frågan igen så tycker jag ni kan fråga: "Varför kallar ni inte honom lika gärna Franz, eftersom ni uppenbarligen ändå inte tänker respektera vad vi vill att han kallas?":devil:
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Ja, det är respektlöst, särskilt när ni tagit upp det med dem och de fortsätter ändå!

Tycker du ska börja kalla dem nått annat än vad de heter, så får de se hur det känns. På allvar alltså! Heter mamma Karin, så kalla henne Karinen, så får vi se hur hon tar det!
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Håller med två föregående skribenter och tycker de gav bra råd. Gräsligt inskränkt att tro att man kan bestämma namn till andras barn och sen skita i andras åsikter om vad man kallar barnet. Stå på er!
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Ja, man kan kalla det respektlöst. Till och med lite barnsligt !

Men antaligen kan ni inte göra så mycket åt det ! Då hittar de väl på ett ännu fuöar smeknamn till nästa barn
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Du får väl säga att du tycker att det låter lika fel att kalla Tom för "Tomen" som Franz för "Franzen"!;)

Det är faktiskt så att de har haft sin chans att döpa barn, nu är det er tur och det är bara att acceptera. Skulle de ha accepterat att deras svärföräldrar kallat dig för ett smeknamn de inte gillande?
Jag tycker Tom är ett vackert namn!
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Och jag tycker att Ni överreagerar eller är det möjligtvis din sambo som blir förbannad mest?
Att Er son blir kallad Tomen av sina mor och farföräldrar kan ju för honom kännas speciellt då han mer förstår det är med tilltalsnamn. Så var det för mig. Jag blev kallad "lillan" av vår granne och hon sa det alltid på ett speciellt sätt och jag tyckte det lät mysigt och som om hon brydde sig mer om mig än de andra ungarna.
Men visst när ni ber snällt att de ska kalla er son vid namn som borde man göra det........men jag förstår inte varför Ni blir så upprörda, ligger det något mer "groll" mellan dig och dina föräldrar och din sambo?
hälsningar gulan
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Tack alla för era fina svar!

Och igentligen är det ju inte något stor problem så det är bara att skaka på axlarna och gå vidare!

Ha en underbar Måndag!
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Det bästa är väl att ge igen med samma mynt om de inte lyssnar på en direkt uppmaning. Så heter de tex Leif och Margareta, kör på rejält med Leffe Keffe Kaka och Magga Migge Mugg. :smirk:
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

varför skulle inte mor och far föräldrar kunna få kalla barnet något smeknamn?
Brorsans kille heter Tim, men han heter ju numer alltid Timpan, trots att de sagt att han heter Tim :D , och han svarar ju på bägge. :)

Som nån annan sa så gör ju smeknamn, speciellt speciella smeknamn som bara någon enstaka har, det gör ju en lite mer speciell!! Min mamma och pappa kallar våran son för Fisen :) , gör oss ingenting, han är deras lilla fis (inte fis som i prutt alltså utan en liten fis helt enkelt!) och det sägs ju med kärlek.

Slappna av, barnen kommer att få en massa smeknamn genom åren i skolan, kanske kommer de inte ens själv att kalla sig namnet ni har valt.
Endel kallas ju tex bara vid efternamn i skolan och "är" det efternamnet resten av skolgången!

Kärt barn har många namn, heter det inte så!
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Så heter de tex Leif och Margareta, kör på rejält med Leffe Keffe Kaka och Magga Migge Mugg. :smirk:

:rofl: Suveränt förslag!! :bow:

Det är lustigt det här med smeknamn. Vi ville inte ha namn som lätt blir smeknamn. Gillar tex Maximilian men det blir lätt Max. Men istället kallar vi nu barnen för Alicen och Hugosen......:crazy: Knäppt! :D

Tycker för övrigt att det är respektlöst att de inte rättar sig efter att ni inte vill att de ska kalla honom Tomen.

/Timsetim
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Min spontana reaktion är att så fort killen börjar skolan, kommer han ändå kallas "Tompa" av alla sina vänner. :D

Nej men allvarligt? Vad är det som är så hemskt med det?
De har gett honom ett smeknamn, baserat på hans tilltalsnamn, som ni valde med all rätt.
Det hade väl varit värre om de hade kallat honom Franz, i det läget?:)

Jag tror det bästa ni kan göra är att inte blåsa upp det,
då kanske de slutar "provocera".

Smeknamn ger man till någon man gillar.

Öknamn är en annan sak, men jag tror inte att det är det detta är...:D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man kalla det här?

Jag hade nog inte brytt mig så mycket ifall mor-/farföräldrar hittade på ett eget smeknamn. Men det här hade gjort mig förbannad:

---när Tom var 5 månader tog jag upp det med Mamma och Pappa och bad dem att sluta kalla honom Tomen. Sen dess har det eskalerat och de kallar honom aldrig för Tom längre.

De verkar ju vara ute efter att reta upp er! Jag har väldigt svårt för personer som gillar att provocera andra och få dem att känna upprörda, jobbiga känslor. Varför vill det inte att ni ska vara glada och harmoniska?
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Min svärmor kallade vår flicka för ett helt
annat namn i många månader.
Hon kunde inte acceptera vårt val av namn.

Ja det är respektlöst!
Man måste ta hänsyn till föräldrarnas val av namn
och acceptera det.
punkt slut ;)
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Jag förstår inte problemet så jag skulle inte bry mig så mycket om det. Men det jag tycker är illa att dina föräldrar inte lyssnar när du säger till.
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

jag heter emma och blir kallad fisen men inte så ofta bara av vissa kompisar till pappa och mamma:love:
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Det bästa är väl att ge igen med samma mynt om de inte lyssnar på en direkt uppmaning. Så heter de tex Leif och Margareta, kör på rejält med Leffe Keffe Kaka och Magga Migge Mugg. :smirk:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: SÅ VANSINNIGT ROLIGT mino!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Jag har en kamrat vars farmor konsekvent har vägrat kalla henne vid namn (i nästan 30 år.) Farmor gillar inte min kompis namn, utan säger andranamnet istället.

Så vitt jag vet har det inte orsakat några identitetskriser, min kompis lever och mår bra. (Däremot vet jag inte om farmor har trillat av pinn än...)
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Jag har en kamrat vars farmor konsekvent har vägrat kalla henne vid namn (i nästan 30 år.) Farmor gillar inte min kompis namn, utan säger andranamnet istället.

Så vitt jag vet har det inte orsakat några identitetskriser, min kompis lever och mår bra. (Däremot vet jag inte om farmor har trillat av pinn än...)

Hade en kompis som heter Aicha, hennes mans svärmormor vägrar konsekvent kalla henne för det- för så kan det ju inte heta, hon får heta Kajsa istället.
När de gifte sig fick de en brevlåda med namnen på. Släktingarna kunde inte stava till hennes namn utan hittade på en stavning iställetl. Helt otroligt respektlöst.
 
Sv: Vad kan man kalla det här?

Släktingarna kunde inte stava till hennes namn utan hittade på en stavning iställetl. Helt otroligt respektlöst.

Urdåligt. Det är väl bara att lyfta luren och ringa och fråga någon. Hur glad hade jag blivit av en brevlåda där det stod "Mats och Johena" istället för Johanna. Eller något sånt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 169
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp