Vad kan man göra mer?? Allergi

Apollo

Trådstartare
Efter sista besöket hos KB så ändrade hon helt i medicineringen.
Cortisonet tålde hon inte längre då hon kissade massor av det, även inne. Hon kliade sig massor också.
Antihistamin har vi provat i början när allt startade och det svarade hon inte på.

Nu fick hon Atopica och Fungoral (fungoralen skulle ätas i tio dar mot jästsvampar som hon hade i tassarna) och ett nytt schampoo som verkade mot dessa svampar.
Vi skulle också vaccinera varannan vecka istället för 1 gång/månad.

Men Atopican slog ut hennes mage helt + att hon slutade äta under denna månad. Höll ut en månad sen slutade jag. Magen bra och aptiten tillbaka nu. Tyckte heller inte att det hjälpte nämvärt då klådan på kroppen finns kvar men tassarna blev bra. Vilket jag tror till stor del berodde på bad och Fungoral.

Ska naturligtvis ringa KB för att höra men är nyfiken på om det finns mer mediciner att tillgå än det som vi redan provat.
Hon är både foderallergisk och allergisk mot ett kvalster.

Sv: Vad kan man göra mer?? Allergi

Är atopican den där svindyra medicinen som är rätt ny? Hörde talas om den sist jag var in med min hund (S.Å) men minns inte namnet på den.

När man börjar med atopica brukar man ge något som skyddar magen och stoppar kräkningar (tex ranitidin och mcp). Fick ge dessa mediciner i samband med start av atopica i cirka 2-3 veckor innan det gick med bara atopica. Det är väldigt vanligt med biverkningar som kräkningar och diarré av atopica. Dessutom bör du ge medicinen med maten. Så ring KB igen!
Finns tyvärr inte mycket mer du kan ge din hund, men kanske atopica tillsammans med kortison skulle fungera? Då kan man trappa ner rejält på kortisondosen.

Och ja, medicinen är dyr. Ca 650 kr för 30 tabletter till en 8 kgs hund...

Ska ringa KB i morgon. Nån sån maggrej prata hon inte alls om. Men värt att testa. Har ju varit på väg att ge upp men vill naturligtvis göra och prova allt, vill ju att nåt ska funka.

Vet ni vilka födoämnen hon är allergisk mot?
Äter hon enbart allergifoder?
Vilket kvalster är hon allergisk mot?
Kliar hon sig mindre om hon är utomhus ofta, t ex på sommaren då man naturligt vistas mer utomhus?
Har du dammsugare med Hepa-filter?
Mattor?
Man kan även testa att ha kvalsterlakan åt dem i hundsängen.
Sover hon i din säng?
Vissa av frågorna behöver du inte ta hänsyn till beroende på vilket kvalster hon är allergisk mot.

Hunden lider alltså av klåda, massor med behandlingar testade och inget har fungerat hundraprocentigt. Ta bort hunden!

Ni håller liv i den för er skull. Klåda är förjävligt att leva med. Trust me!

Det finns inget som säger att atopica inte skulle fungera på TS hund! Det tar minst 4 veckor innan effekt börjar ses (för min hund tog det ca 6 veckor) och läkemedlet har god effekt på de flesta hundar.
Min är till exempel nu helt klådfri på en 50mg tablett varannan dag, så vida han inte hittat något ute (foder- och omvärldsallergiker).

Jag tycker inte att TS ska ge upp innan hon gett atopican en ärlig chans. Se till att ge något "magskydd" i början bara!

Hon är "bara" allergisk mot ett kvalster, ett som finns i hö och halm. Jag har tre hästar, så det är ju spännande. Har inga mattor alls hemma och hon har ingen egen bädd, hon sover i min säng. Även om hon är borta från stallet så kliar hon sig och det kvalstret vaccinerar jag ju mot men inte med helt önskat resultat. Hon äter Standart vilt. Viltkött är det hon tål. Maten "godkänd" av KB.

Tro mig Jadzia när jag skulle till KB sist så trodde jag att jag skulle åka hem utan hund och detta finns jämt i mitt huvud.

Jag känner själv att jag inte orkar med alla dessa behandlingar, som aldrig funkar, och vill inte utsätta henne för mer. Mitt liv krestar mycket kring hennes allergi. Så ja jag har funderat på detta. Men är rädd att de tycker att jag tar bort henne "bara" för att hon kliar sig. Annars är hon ju fullt frisk och det känns så hemskt att ta bort en glad hund, detta stoppar mig och jag vet att det är egoistiskt. Och när man kommer till KB så är de alltid så optimistiska.

Hon äter Standart vilt. Viltkött är det hon tål. Maten "godkänd" av KB.

Jag skrev i en annan tråd till dig att Standardt vilt inte är ett rent viltfoder utan innehåller proteiner från andra djurslag. Det innehåller även blodmjöl från gris samt ister (vilket vanligen kommer från gris eller fågel). Kan det vara detta som trots allt spökar?

Jag skulle kontakta Mälarö färskfoder på Ekerö (hon kör ut med bil i Stockholmsområdet) som säljer fryst viltfoder på plasttub och höra hur hon har med ständig tillgång. För jag tror att hon alltid har det hemma! Sedan skulle jag höra med KB om att göra ett försök att BARF:a/laga eget färskfoder med ingredienser som hunden tål. Då vet du till hundra procent vad hunden får i sig.

Du kan inte specificera kvalstret? Det finns alltså inte i ditt hem? Dammkvalster eller förrådskvalster?
Har du testat ett foder för allergiker? Hypallergic-foder? Där är proteinerna så sönderslagna att kroppen inte kan känna igen dem. Kanske värt att testa? Man måste ju då avstå från allt annat godis och mat. Det kommer i ett senare skede. Nollställa hunden helt enkelt och sedan testar man ingrediens för ingrediens för att se om den återfår klådan.
Att sova i sängen är ju inte det optimala för en kvalsterallergiker. Man kan skaffa sängkläder för kvalsterallergiker om du vill att hon ska sova där. Efter 3 år så är tydligen en bäddmadrass så full av kvalster(bajs) att det är dags att byta den.

Detta har vi gjort både barfat och kört Bravo, har inte varit klådfri för det. Mälarö färskfoder har det inte alltid hemma. Kruxet är att det inte finns vilt jämt så ibland fanns det inget alls. Blev för mycket hopp i hennes mat vill ha ett foder som finns alltid. Till godis äter hon renskav eller annat viltkött.

Då hon varit allergisk i två år så har vi redan uteslutit massa mat och vilt är det hon tål.

Det kvalstret hon är allergisk mot heter Accarus siro. Detta finns bara i hö och halm tex, alltså inte hemma hos mig. Hon badas dessutom ofta framför allt när hon varit i stallet.

Vilken jobbig situation. Vilket av Bravo vilt var det ni testade? Det finns ett med nötvom i och ett utan (inte för att jag tror att du inte har koll, utan för att greppa om halmstråna).

Kan det annars finnas ytterligare något som hon kan vara allergisk mot? Allergitester kan ju tyvärr ge falskt negativa svar. Men jag gissar att hon är så vältestad som det bara går med tanke på att du går hos KB.

Vilken jobbig situation. Vilket av Bravo vilt var det ni testade? Det finns ett med nötvom i och ett utan (inte för att jag tror att du inte har koll, utan för att greppa om halmstråna).

Kan det annars finnas ytterligare något som hon kan vara allergisk mot? Allergitester kan ju tyvärr ge falskt negativa svar. Men jag gissar att hon är så vältestad som det bara går med tanke på att du går hos KB.

Jo då allt är testat både utan och innan. Nöt och kyckling, (+ då annan fågel), tål hon defenitivt inte. Lamm + fisk frågetecken. Vilt är det hon gått på sen början och det har funkat bäst.

Tyvärr är hon en hund som har svårt att hålla vikten. Allergifodret gick hon ner 4 kilo på och åt väldigt dåligt. Standart äter hon och håller vikten.

Kolla Exclusion Diet Venison and Potato. Det innehåller endast protein från vilt. Finns både som torrfoder och våtfoder.
Kan skicka PM om du vill veta var man kan få tag i det.

Kolla Exclusion Diet Venison and Potato. Det innehåller endast protein från vilt. Finns både som torrfoder och våtfoder.
Kan skicka PM om du vill veta var man kan få tag i det.

Har kollat på det vill jag minnas. Varför har jag inte gått vidare med det???
Ska ta tag i det nu.

Förlåt, jag hade fel. Det är grisblod som det innehåller. På Standarts hemsida visas ingen innehållsförteckning för Vilt, men på Foderbildens hemsidan anges att det är blodmjöl från gris:

Ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av hjort), animaliskt fett (ister), öljäst, blodmjöl (gris), morotsflingor, laktosreducerat vasslepulver, kalciumkarbonat

Vad står det på din förpackning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka