Vad kan man använda??

L

lill_boyen

:confused: hej! jag är medryttare på en häst som är väldigt tittig och blir lätt rädd för saker som tex en buske som rör på sig (när det blåser). använder nu tussar (fetvadd) i öronen på honom, men han tycker det är jättejobbigt att sätta i och ta ur dom.. men det är ju för hans eget bästa eftersom han blir så uppstressad utan....om han stretar emot när jag ska ta ur tussarna blir det lätt vadd kvar i öronen och det bli obehagligt för honom:confused: ... huva ger ingen effekt alls..(om jag inte har tussar under) så snälla ge mig tips!!

Sv: Vad kan man använda??

Jag brukar in i det längsta förröka att INTE befria hästen från obehaget, utan snarare utsätt den för det den är rädd för. Min häst är också tittig, men jag ser till att försöka vara lugn själv, och hoppar han undan för något så går vi tillbaka och kollar på den saken tills han accepterar den osv. Tålamod är bättre än att gömma problemet.

Får jag fråga om det är Wonderboy du är skötare på? En c-ponnyvalack, skimmel? Tänkte efter som du heter "lill-boyen" och skrev att din sköthäst heter boyen på din profil.

ne tyvär _runaway_ jag är inte medryttare på den hästen...boyen är ett varmblod...men det kunna ju ha varit den hästen...:d

:rofl:

Det bästa du kan göra är väl att inte blanda in dig själv i hästens problem. Alltså om du rider och den blir rädd för ngt ignorera det "farliga" och få hästen med lugna hjälper att passera eller ignorera. Om hästen känner att du inte är rädd kommer den tillslut att lita på dig och inte heller bli rädd. Detta tar förstås lite tid, men när man väl har hästens förtroende är det jäkligt skönt och man slipper hastiga skutt åt "fel håll". Det krävs i och för sig att hästen litar på dig som ledare på marken först. När sedan ledaren sitter på ryggen ska den ha samma inverkan som på marken.:bump:

Träna, träna, träna OCH träna, det tycker jag funkar bäst.

Man kan om man vill och har tid vänja hästen vid "farliga" saker, visa att det inte är så farligt som det kan se ut.
Lek med pressenningar, lägg den på marken och få hästen gå över den, stå under, stå uppepå, bli inlindad i den osv.
Ta med en prasslig påse ut på promenaden, eller en flaska med småsten, några tomburkar i ett snöre kanske.
Visa att du inte är rädd, bara slappna av och låtsas som att inget i hela världen är farligt, du leder hästen och det är du som avgör om något är farligt eller inte.
Tvinga inte hästen på något som den är rädd för, utan låt det ta sin tid. Hästen "släpper" till slut, och får bättre självförtroende på köpet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 229
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar