Vad kan jag sätta upp som markerar privat mark/tomt?

Njae, skoter är hårdare reglerat än att till fots passera nära hemfridszon. Motordrivna fordon har inte alls rättigheter på samma sätt.
Ja det är hårdare reglerat.
Men när det är tjockt med snö så har de ändå en massa irriterande rättigheter.
Gränsdragningarna är svåra.

Alltså, allt som byggs på tomten kommer hamna i anslutning till bostadshuset. Det är ingen jättetomt direkt.
Då så kommer det att fungera utmärkt som hinder för passerande.

"Den bygglovsbefriade komplementbyggnaden ska uppföras i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus."

"I en annan dom ansåg domstolen att en friggebod som placerats 31,2 meter från bostadshuset var uppförd utanför bostadshusets hemfridszon och att placeringen inte var att anse som i omedelbar närhet av bostadshuset. I en tredje dom ansåg domstolen att ett attefallshus som skulle placeras 26 meter från bostadshuset var i omedelbar närhet av bostadshuset."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/

Skoterförare kör som de vill. Jag har haft skoterspår rrakt över tomten vid två olika boenden. Fanns inga skäl alls att åka över min trädgård. Mina åkrar skulle dugt bra.

/surtanten
Då har väl jag bara haft tur då som under mina närmare 60 år inte haft skotrar över de delar av tomten som skulle störas. Absolut över tomten, men den är stor...

Jag tycker det är trist att generalisera till att skoterförare kör som de vill. Vissa gör säkert det, men långt ifrån alla.

Tyvärr biter ytterst få saker på skoterförare som inte sköter sig, förutom hagelbössa och minor (jag gillar att köra skoter, känner många som kör skoter och avskyr de som inte sköter sig).

En bekant tröttnade på att få sina upptrampade skoterleder sönderkörda av busåkande idioter (lederna var på egen skog och framför allt till för de äldre i byn så de skulle kunna köra skoter och åka skidor enkelt och säkert) och spred ut att lederna var minerade och att om en grävde ner sig när en våldgasade så skulle de smälla. Personen i fråga har ett visst rykte så efter det var det bara snällkörning på de lederna :angel: (nej, de var givetvis inte minerade)

@Philosophia: Kan det vara idé att prata med lokala skoterklubben? De brukar slå ner snabbt på de som inte sköter sig, de är livrädda för ett eventuellt skoterförbud.

Sedan hade jag faktiskt satt upp en skylt, det kan ju vara så att de åker där av hävd så att säga, för att tidigare ägare inte hade något emot det.

Vilket oskick, slutade de när du sa till?

Inser att jag aldrig kan bo på landet, hade fått psykbryt av såna där människor samt gjort mig ovän med alla tror jag 😂
Jag sa aldrig till eftersom jag inte visste vilka de var.Det var enstaka förare som passade på när vi inte var hemma.

Det är nog ett urdåligt argument mot landsbygd. Alla i byn var lika sura. Fördelen med landet är att man inte bryr sig om grannarna, men behöver man hjälp finns den nära.

När jag hade haft stölder var det flera grannar som sa att de kollade extra när de for förbi för att se om det var främmande fordon hos mig.

Tyvärr biter ytterst få saker på skoterförare som inte sköter sig, förutom hagelbössa och minor (jag gillar att köra skoter, känner många som kör skoter och avskyr de som inte sköter sig).

En bekant tröttnade på att få sina upptrampade skoterleder sönderkörda av busåkande idioter (lederna var på egen skog och framför allt till för de äldre i byn så de skulle kunna köra skoter och åka skidor enkelt och säkert) och spred ut att lederna var minerade och att om en grävde ner sig när en våldgasade så skulle de smälla. Personen i fråga har ett visst rykte så efter det var det bara snällkörning på de lederna :angel: (nej, de var givetvis inte minerade)

@Philosophia: Kan det vara idé att prata med lokala skoterklubben? De brukar slå ner snabbt på de som inte sköter sig, de är livrädda för ett eventuellt skoterförbud.

Sedan hade jag faktiskt satt upp en skylt, det kan ju vara så att de åker där av hävd så att säga, för att tidigare ägare inte hade något emot det.

Jag tror att lokala skoterklubben sköter sig. Det är nog stugägare och folk som hyr stuga som inte sköter sig. De som bara köper skoterkort och åker järnet de få veckor som de är här.

Det är väl ingen som generaliserar?
Precis som jag kan ondgöra migöver hur vissa förare beter sig i trafiken kan man väl få ondgöra mig över hur vissa förare beter sig i snö?
Att skriva att skoterförare kör som de vill tolkar jag som en generalisering. Du tänkte säkert bara några , eller vissa, men jag är inte tankeläsare.

Vi har skylt med motorfordonstrafik förbjuden för obehöriga.
Skoterförarna tyckte att de ändå kunde köra ner med bil och släp för att tjuvparkera medan de åkte skoter på sjön och tjuvfiskade.

Det är nog ett av mina absolut argaste tillfällen faktiskt.
Som med grävmaskin i hästhagen.

Jag bor på landet. Hur lugnt och skönt som helst och under de 8 år vi bott här har det aldrig funnits någon att få psykbryt över.
Det kanske är ni som ger era grannar psykbryt?
De som är stökiga har ju inte problem med dem som håller sig på sin kant.

Som jämförelse så tycker ingen att vi är stökiga medan alla andra tycker att vi är gnälliga.
Bara för att vi tycker att lagar och regler skall följas.

Ok, då är vi tillbaka till minor :angel:

Nä, men allvarligt. Då är det förmodligen puckon som inte fattar fina hintar så en skylt är förmodligen bäst.
Jag tror också på skylt. Kanske en sån påbudsskylt om att de ska köra runt kan vara lagom snäll?

Skotrarna körs i kraftledningsgatan bakom vårt hus, kanske fem meter från vår carport över en uppskottad gårdsplan. Vi har inget problem med det, men vi har ställt en traktorvagn vid den infarten för att vi inte vill ha bilburet besök (dvs tjuvar) den vägen, i andra änden av den uppskottade planen blir det av förklarliga skäl en snöhög som de måste köra över/runt och vi har dessutom skyltat att vi har kameraövervakning. Skotrarna kör ändå. Det stör oss som sagt inte, men det bevisar att man kan göra det ganska obekvämt för skoterförarna och de kör ändå.

Eller så har det spridit sig att vi inte bryr oss om att de kör där efter att min sambo hjälpte ett par grabbar som körde fast med skotrarna i snöhögen. :D

Mvh,
Lady_S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka