Vad kan jag sätta upp som markerar privat mark/tomt?

Philosophia

Trådstartare
Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt och genar bara några meter från huset. Det märks särskilt nu när det har varit snöfattigt och dåliga isar och ”vår” matarled (vi delar den med ett tiotal andra fastigheter) upp till skoterleden på fjället används av folk som egentligen inte har rätt att åka där. Det är helt ok för mig att de åker där med tanke på att så många leder är stängda, men det kanske inte är så jättekul när de avviker helt och åker rakt över vår tomt.

Jag vill inte sätta upp skyltar och liknande eller skriva på byns facebooksida, men tänkte att det kanske finns annat som jag kan sätta upp som tydligare indikerar att vi bor här. Jag funderar på någon lykta på stolpe eller likande med namnet på fastigheten. Staket får vi inte sätta upp och det passar inte heller så bra in.

Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt och genar bara några meter från huset. Det märks särskilt nu när det har varit snöfattigt och dåliga isar och ”vår” matarled (vi delar den med ett tiotal andra fastigheter) upp till skoterleden på fjället används av folk som egentligen inte har rätt att åka där. Det är helt ok för mig att de åker där med tanke på att så många leder är stängda, men det kanske inte är så jättekul när de avviker helt och åker rakt över vår tomt.

Jag vill inte sätta upp skyltar och liknande eller skriva på byns facebooksida, men tänkte att det kanske finns annat som jag kan sätta upp som tydligare indikerar att vi bor här. Jag funderar på någon lykta på stolpe eller likande med namnet på fastigheten. Staket får vi inte sätta upp och det passar inte heller så bra in.

Jag kanske borde ha korrekturläst, men jag hoppas det framgår vad jag menar. :o

Jag satte trädgårdsmöbler i infarten till vår innergård när vi flyttade in eftersom tidigare ägare hade kört in på gården och då gjorde grannarna det med. Nu behöver jag inte ha möbler där längre. Men jag antar att trädgårdsmöbler och snöskotrar inte riktigt har överlappande säsonger :D

Jag satte trädgårdsmöbler i infarten till vår innergård när vi flyttade in eftersom tidigare ägare hade kört in på gården och då gjorde grannarna det med. Nu behöver jag inte ha möbler där längre. Men jag antar att trädgårdsmöbler och snöskotrar inte riktigt har överlappande säsonger :D

:D Trädgårdsmöblerna hade nog sjunkit ner en del.

Fast idag hade jag faktiskt precis tänkt gå ut och gräva mig en sittplats på en solig plats där jag skulle lägga ut en fäll och tända ved i en eldkorg. Men medan jag stod i duschen så kom tre skotrar och körde sönder platsen. :arghh: Hade jag hunnit göra det tidigare så hade de förhoppningsvis inte kört rakt över.

:D Trädgårdsmöblerna hade nog sjunkit ner en del.

Fast idag hade jag faktiskt precis tänkt gå ut och gräva mig en sittplats på en solig plats där jag skulle lägga ut en fäll och tända ved i en eldkorg. Men medan jag stod i duschen så kom tre skotrar och körde sönder platsen. :arghh: Hade jag hunnit göra det tidigare så hade de förhoppningsvis inte kört rakt över.
Men fy vilket oskick!

*En rejäl upphöjd pallkrage för odling.

*Blomlåda med spalje i trä?

*Sittplats med bänk och ram av spalje runt.

Vet inte om snabbväxande klätterväxter som typ clematis funkat där uppe? Kan bli väldigt fin sittplats med en bänk och liksom ram runt där man kan ha klätterväxt.
Har en bild nånstans på en sådan plats men har inte ork att leta efter den nu. Behöver sova typ nyss. Ska försökan komma ihåg att leta fram den inom ett par dagar 😅.

Vet inte om snabbväxande klätterväxter som typ clematis funkat där uppe? Kan bli väldigt fin sittplats med en bänk och liksom ram runt där man kan ha klätterväxt.
Har en bild nånstans på en sådan plats men har inte ork att leta efter den nu. Behöver sova typ nyss. Ska försökan komma ihåg att leta fram den inom ett par dagar 😅.
Det är skotrar som kör.. det betyder snö och vinter. 😁

Varför vill du inte ha en skylt?
Det är ju det absolut enklaste och mest tydliga.
En bock med en skylt, ingen kan missförstå.
45x25_privat_mark_ej_genomfart.jpg.webp

Stolpar som markerar tomtgränsen kan vara bra. vill man att de ska synas lite extra målar man toppen i en avvikande färg. Det blir inte fysiskt hindrande men visar ju tydligt vart tomtgränsen går. Det kan ju fungera med reflexpinnar med, bara de fattar vilken sida de ska vara på själva.

Nåt litet träd/buske som syns över snön på vintern? Spaljé att använda på sommaren men som är där permanent.

Sittplats av nåt slag?

En stor dekorativ sten?

Stolpar du kan sätta marschaller på? Hade ju dessutom blivit jättemysigt när det är mörkt och snö!

Vad är det som gör att de börjar ta den vägen från början? Jag tänker att man inte avviker från en led och genar över en tomt om det inte finns ett spår där innan?

Vi har en enskild grind, utan vidhängande staket, över en infartsväg vi inte vill ha skotertrafik på. Fungerar för älgar också 😊 Det blir tydligt att det är oönskat att köra där, så man kör inte bredvid grinden heller. Vid en annan "naturlig" passage har vi satt upp en gunga mellan några träd. Barnen har vuxit ur gungan sen länge, men den hänger kvar och hindrar att det blir skoterspår där.

Tittar jag hos grannarna finns det uppdragna båtar, grillplatser, vedstackar, sågbockar, skoterkälkar, släpkärror...

Det är skotrar som kör.. det betyder snö och vinter. 😁
Och vad hindrar att den står kvar på vintern?

De saker jag menar är väl uppåt 2m höga så de bör synas om de står i snö.
Tänkte att man var där på sommaren också och kunde använda det mer då, och att det på vintern var mer ett hinder för trafik.
Men det kanske jag inte skulle tagit för givet att stugan användes på sommaren också förvisso.

Det är ju inte riktigt säsong, och dessutom växtzon fjäll, ca. 780 möh. :D Men annars ett bra tips!

Det är ju inte riktigt säsong, och dessutom växtzon fjäll, ca. 780 möh. :D Men annars ett bra tips!
Nä. Jag tänkte väl mest man kunde förbereda genom att sätta upp nu, men det faller ju definitivrät på att det var uppe på fjället.

Har knappt koll på nåt just nu pga stress och definitivt inte exakt var snögränsen går just nu, så kanske var lite dumt att skriva det som poppade upp i huvudet 😅.

Vad är det som gör att de börjar ta den vägen från början? Jag tänker att man inte avviker från en led och genar över en tomt om det inte finns ett spår där innan?
Jag skulle tro att förra ägaren kanske inte varit där så mycket. Verkar det obebott tar sig folk friheter (och även annars också tyvärr).
Det behövs nog en markering om att denna genomfart inte längre är tillåten.

Vi har en enskild grind, utan vidhängande staket, över en infartsväg vi inte vill ha skotertrafik på. Fungerar för älgar också 😊 Det blir tydligt att det är oönskat att köra där, så man kör inte bredvid grinden heller. Vid en annan "naturlig" passage har vi satt upp en gunga mellan några träd. Barnen har vuxit ur gungan sen länge, men den hänger kvar och hindrar att det blir skoterspår där.

Tittar jag hos grannarna finns det uppdragna båtar, grillplatser, vedstackar, sågbockar, skoterkälkar, släpkärror...

Jag tror att de väljer att ta kortaste vägen till en skoterled samt att det kanske inte uppfattas att de inledningsvis kommer in på vår tomt (alt. struntar i att det är annans tomt). Tekniskt sett passerar de iofs redan på vår tomt om de kör på matarleden eftersom den skär över ena hörnet på tomten, men det väldigt tydligt när stigen delar sig och man styr in på vår privata del. Sen ligger visserligen stugan långt in på den privata delen, så några kanske ser det som ok att gena ut dit till myren och sen mot nästa led. Det är särskilt om man vill ta sig nedåt på fjällsidan nu när snöläget är dåligt, för annars måste de åka upp på fjället för att sen vika av och ner igen och det blir väl kanske 500 meter extra körning.

Förhoppningsvis blir det bättre på sikt. Vi har en idé om att så småningom bygga en liten förrådslänga och den kan kanske med fördel placeras vid den delen av tomten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka