Vad kan ingå i en hobbyverksamhet?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag hade tidigare företag (enskild firma), men det är numera nedlagt. Min mentor på företagar- och skattefronten var min mor, som gick bort för 5 år sedan. Så jag har ingen kvar att fråga direkt. Provar lyckan här...

När det gäller hobbyverksamhet vet jag att man kan köpa och sälja saker om man håller sig till en begränsad omsättning.
Såvitt jag förstår kan man aldrig utföra tjänster inom hobbyverksamhet, utan det kräver F-skatt (rätt eller fel?)
Men då undrar jag - räknas föreläsningar som tjänster? Alltså, om jag skulle bjuda in 20 personer som mot viss betalning vill lyssna på mig när jag försöker dela med mig av något jag kan. Går det att göra under hobbyverksamhet eller krävs det F-skatt även för detta?

(när jag chippar hästar fakturerar jag via s.k. egenanställning i stället för att ha egen F-skatt. jag undrar egentligen bara om jag måste gå via dem om jag håller föredrag, eller om det går att göra som privatperson med hobbyverksamhet?)

Jag hade tidigare företag (enskild firma), men det är numera nedlagt. Min mentor på företagar- och skattefronten var min mor, som gick bort för 5 år sedan. Så jag har ingen kvar att fråga direkt. Provar lyckan här...

När det gäller hobbyverksamhet vet jag att man kan köpa och sälja saker om man håller sig till en begränsad omsättning.
Såvitt jag förstår kan man aldrig utföra tjänster inom hobbyverksamhet, utan det kräver F-skatt (rätt eller fel?)
Men då undrar jag - räknas föreläsningar som tjänster? Alltså, om jag skulle bjuda in 20 personer som mot viss betalning vill lyssna på mig när jag försöker dela med mig av något jag kan. Går det att göra under hobbyverksamhet eller krävs det F-skatt även för detta?

(när jag chippar hästar fakturerar jag via s.k. egenanställning i stället för att ha egen F-skatt. jag undrar egentligen bara om jag måste gå via dem om jag håller föredrag, eller om det går att göra som privatperson med hobbyverksamhet?)

Om du tar betalt för föreläsningen utöver dina utgifter för att hålla den är det väl i vinstdrivande syfte? Alltså inte hobby.

År det något som blir varaktigt eller bara någon enstaka föreläsning det handlar om?

Om du tar betalt för föreläsningen utöver dina utgifter för att hålla den är det väl i vinstdrivande syfte? Alltså inte hobby.
Man FÅR tjäna lite pengar även på hobbyverksamhet,
År det något som blir varaktigt eller bara någon enstaka föreläsning det handlar om?
Högst troligt någon enstaka föreläsning/år, så det är inte alls tillräckligt för att räknas som näringsverksamhet.
Frågan är ju bara om det "går" att hålla föreläsningar inom ramen för hobbyverksamhet eller om man måste ha F-skatt för det?

Högst troligt någon enstaka föreläsning/år, så det är inte alls tillräckligt för att räknas som näringsverksamhet.
Frågan är ju bara om det "går" att hålla föreläsningar inom ramen för hobbyverksamhet eller om man måste ha F-skatt för det?

Ja, men man måste skatta från första vinstkronan nu för tiden. Förr var det väl typ en 50 000-kronorsgräns innan skatteverket krävde något?

Huruvuda du får eller inte är nog upp till arrangören eller den som anlitar dig. Jag kan tänka mig att många har krav på att man ska vara godkänd för F-skatt. Jag skulle tro att enklast är att fakturera via frilansfinans eller liknande.

Då tror jag det inte är några problem att ha det som hobbyverksamhet.

Ja, men man måste skatta från första vinstkronan nu för tiden. Förr var det väl typ en 50 000-kronorsgräns innan skatteverket krävde något?

Huruvuda du får eller inte är nog upp till arrangören eller den som anlitar dig. Jag kan tänka mig att många har krav på att man ska vara godkänd för F-skatt. Jag skulle tro att enklast är att fakturera via frilansfinans eller liknande.
Inga problem att skatta från första vinstkronan. Jag har så låg inkomst i övrigt, så det är bara bra om det kommer in lite mer...

Ja, det är enkelt att fakturera via typ frilans finans, om man har ett föredrag arrangerat av någon annan. Men det är inte lika enkelt om jag själv ska bjuda in till föreläsning, man kan inte fakturera sig själv. (och det verkar vara onödigt mycket jobb att ställa en faktura vardera till alla deltagare, vilket jag fått som förslag)
Skatteverkets servicetelefon är ett tips. De brukar kunna ge bra svar på det mesta:)
med tanke på att alla skatteverkets system ligger nere just nu, så är det nog ingen bra idé att försöka kontakta dem för stunden. Därför tänkte jag kolla om någon här vet.
Då tror jag det inte är några problem att ha det som hobbyverksamhet.
tror - gör man i kyrkan... ;)

Därför tänkte jag kolla om någon här vet.

tror - gör man i kyrkan... ;)
Och på internetforum tror man sig veta.

Näringsverksamhet är det om det finns ett direkt vinstsyfte det är en varaktig verksamhet och det sker självständigt, annars hobby alt. anställning. Tidigare fanns en gräns på 30000 kr per år i omsättning och även om det numera inte gäller strikt kan det kanske vara ett riktmärke? De nya momsreglerna har också samma beloppsgräns.

Jag tycker ditt låter som en hobbyverksamhet men det beror ju på hur det hela är tänkt att gå till, en del tar ju ett par miljoner i arvode för ett föredrag, andra gör det gratis :)

Och på internetforum tror man sig veta.

Näringsverksamhet är det om det finns ett direkt vinstsyfte det är en varaktig verksamhet och det sker självständigt, annars hobby alt. anställning. Tidigare fanns en gräns på 30000 kr per år i omsättning och även om det numera inte gäller strikt kan det kanske vara ett riktmärke? De nya momsreglerna har också samma beloppsgräns.

Jag tycker ditt låter som en hobbyverksamhet men det beror ju på hur det hela är tänkt att gå till, en del tar ju ett par miljoner i arvode för ett föredrag, andra gör det gratis :)

Gräns på 30 000 kr i omsättning/år? Ska varenda hästägare ha företag numera?

Jävla tur att jag inte ska ta emot ston efter i år, det där känns ju bara krångligt.

Men frågan är om det räknas som en tjänst, som kräver F-skatt - såvitt jag förstått oavsett hur stort eller litet uppdraget är. Eller om det är "något annat än en tjänst", som går att ha som hobby.
Gräns på 30 000 kr i omsättning/år? Ska varenda hästägare ha företag numera?

Jävla tur att jag inte ska ta emot ston efter i år, det där känns ju bara krångligt.
Det var just den gränsen som var borttagen. ;)
Det finns dock fler kriterier för att det ska räknas som näringsverksamhet: det ska vara självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.

Men frågan är om det räknas som en tjänst, som kräver F-skatt - såvitt jag förstått oavsett hur stort eller litet uppdraget är. Eller om det är "något annat än en tjänst", som går att ha som hobby.
Jag tror inte tjänst alltid kräver f-skatt. F-skatt är för näringsverksamhet och om du inte uppfyller kraven för detta bör det vara en hobbyverksamhet om det inte är anställning. Sociala avgifter får man betala även för hobbyverksamhet.

Har du läst här? https://www.skatteverket.se/downloa...766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf

Det finns tre alternativ om det inte är näringsverksamhet eller kapitalinkomst
1 Anställning/uppdrag (AG betalar soc.avg etc.)
2 "Tjänst i vissa fall" (du betalar egenavgifter) Blankett T1
3 Hobby (belopp=inkomster minus utgifter; du betalar egenavgifter) Blankett T2

Du föreläser på uppdrag av ett företag = 1
Du ordnar aktivitet på grannens barnkalas = 2
Du gör inte bara föreläsandet på någons uppdrag, utan arrangerar en hel dag - dvs säljer inte bara ditt arbete, men snarare produkten utbildning, event etc. =3 (?)

Sista är min amatörmässiga tanke... 30 åhörare kan liksom inte jämställas med en uppdragsgivare tänker jag. Speciellt om du t.ex. ordnar lokal och fika som ger kostnader så skulle jag tro det kan gå som hobby.

• Gilla
Reactions: Sar
Vinstsyfte och självständigt = näringsverksamhet.
Om det inte är varaktigt är det inte näringsverksamhet.
Om man säljer honung för mer än självkostnadspris borde det gå att resonera lika - och då skulle ingen hobby vara hobby om den gick med vinst.
Gå med vinst och ha vinstsyfte är inte exakt samma sak.

Om det inte är varaktigt är det inte näringsverksamhet.

Om man säljer honung för mer än självkostnadspris borde det gå att resonera lika - och då skulle ingen hobby vara hobby om den gick med vinst.
Gå med vinst och ha vinstsyfte är inte exakt samma sak.
Jag pratade nyss med skatteverket om just detta då jag HAR firma och kommer att göra ytterligare saker som kanske är på hobbybasis men nope, det går in i firman det med.

Om man har en enstaka föreläsning är det knappast något att ha firma för men det lär ju vara fler än enstaka föreläsningar om man har ett ämne? Vilket ger varaktighet.

Jag pratade nyss med skatteverket om just detta då jag HAR firma och kommer att göra ytterligare saker som kanske är på hobbybasis men nope, det går in i firman det med.

Om man har en enstaka föreläsning är det knappast något att ha firma för men det lär ju vara fler än enstaka föreläsningar om man har ett ämne? Vilket ger varaktighet.
Om du har flera olika saker som ger inkomster och om du redan har en firma så är tröskeln lägre till att en ny sak till ska in i firman.
Än om det är en enstaka sak som bara är utöver vanlig anställning. Ifall jag läser dig rätt?

Jag förstod TS som det skulle vara bara enstaka, men jag kan ju ha tänkt fel där?

Hade inte gjort det nu när den här frågan uppstod och den gick inte att komma åt först eftersom skatteverkets webplats låg nere.

Det finns tre alternativ om det inte är näringsverksamhet eller kapitalinkomst
1 Anställning/uppdrag (AG betalar soc.avg etc.)
2 "Tjänst i vissa fall" (du betalar egenavgifter) Blankett T1
3 Hobby (belopp=inkomster minus utgifter; du betalar egenavgifter) Blankett T2

Du föreläser på uppdrag av ett företag = 1
Du ordnar aktivitet på grannens barnkalas = 2
Du gör inte bara föreläsandet på någons uppdrag, utan arrangerar en hel dag - dvs säljer inte bara ditt arbete, men snarare produkten utbildning, event etc. =3 (?)

Sista är min amatörmässiga tanke... 30 åhörare kan liksom inte jämställas med en uppdragsgivare tänker jag. Speciellt om du t.ex. ordnar lokal och fika som ger kostnader så skulle jag tro det kan gå som hobby.
Det är typ alternativ 3 i din uppställning som är avsikten.
Frågan är ju egentligen om föreläsningen är en produkt eller en tjänst? ÄR det en produkt så kan jag göra det som hobbyverksamhet.

(och vad gäller varaktighet så är det rimligen något som man vet kommer fortsätta att upprepas vid ett flertal tillfällen - att hålla enstaka föreläsningar ett par gånger om året, utan att de har något samband, är inte nödvändigtvis varaktigt...)

Det jag tidigare tjatat om är ju att man inte kan utföra tjänster inom hobbyverksamhet och om man läser i broschyren du länkade till så står det ju klart och tydligt att:
"Vad menas då med hobby? Tre saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan."
En tjänst är ju ett arbete som utförs på uppdrag av någon annan, som jag tolkar det.

En tjänst är ju ett arbete som utförs på uppdrag av någon annan, som jag tolkar det.
Du håller väl inte föreläsningarna på uppdrag av någon?

Det står ju dessutom klart och tydligt i länkad broschyr att inkomstslaget tjänst kan vara hobbyverksamhet :)

Jag hade solklart deklarerat det som hobby, om det är enstaka tillfällen och inte direkt relaterat till ditt arbete.

Det finns ingen anledning att göra det svårare än det är, säger alltid min företagskontakt hos skatteverket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka