vad kan ha hänt,spatt?

bsmx

Trådstartare
MIn ponny var på vila två veckor i sommar, hon gick på magert bete.
Trots detta la hon på sig några kg för mycket. Det som är så konstigt är att hon var väldigt ovillig att lyfta ena bakhoven vid skoning (vilket hon aldrig varit förut) hovis upptäckte ochså att hon slitit hoven annorlunda. Precis ovanför tån på utsidan ca 1 cm trekant. Detta är ochså nytt.
Vi tog ut veterinär o hon var 1 grad halt. Han menade att hon kan ha gjort något i hagen o att hon var stel(kanske pga vi ej ridit) att hältan inte var så alarmerande. Han tyckte hon skulle tas ner i vikt o sättas igång till normal ridning o om hon då visade symtom kontrolleras på klinik.
Hovis pratade om att spatthästar sliter så?
Denna ponny tävlade dressyr i början av juni utan någon anmärkning på att steget skulle vara dåligt, hon placerade sig även i en lättare hopptävling vid samma tillfälle.
Kan spatt komma så fort? kommer de inte vid hårt arbete?

Sv: vad kan ha hänt,spatt?

låter konstigt tycker jag att en helt frisk ung? häst skulle bli stel på bara två veckor utan ridning.

om de va min häst hade jag inte satt igång den utan att veta att de inte är något annat först, kollar man igenom hästen på klinik och man kommer fram till att de är stelhet kan man sätta igång försiktigt med gott samvete.

de kan ju vara precis vad som helst.

spatt blir ju värre om hästen får stå eftersom spatt är en typ av förbroskning, brosket i leden i hasen växer och leden växer ihop mer och mer vid rörelse så hålls det väl någorlunda icke ihopväxt eller vad man ska säga.
när de får stå blir de väldigt stela och när de rör sig gör det ont för benbitarna skaver emot varandra...

Hon är 12 år. Hon gick ute på bete, så hon stod inte helt.
Jag känner mig ochså helt förvirrad:confused: o orolig såklart.
Hennes tränare jobbar på hästklinik, hon hade inte heller sett hon rört sig stelt genom åren. Borde man inte sett det om det vore spatt?

smartaste sättet att få reda på det är att åka och röntga hästen.. det blir oftast billigare att göra det än att ta ut vetrinär en gång om dan typ..

Nej spatthästar sliter INTE tån, däremot kan det märkas en skillnad på in eller utsida av hoven vid spatt symptom.
Jag tycker att du fått utmärkta svar av din veterinär, och det är bättre att följa den ordinationen och sluta oroa dig.
Hästar kan göra sig illa utan att det behöver vara dramatiskt, kan to m räcka att hon legat på den sidan med lite övervikt så får man en ledpåverkan rätt snabbt.

Ja, borde sluta oroa mig, men tänker på henne hela tiden.
Hon har verkligen breddat sig, vilket hon aldrig gjort förut på sommrarna. Nu har hon fått greengard o får stå inne med torrt hö på natten, får hoppas det ger effekt på överhullet.
Tack

Hon är 12 år. Hon gick ute på bete, så hon stod inte helt.
Jag känner mig ochså helt förvirrad:confused: o orolig såklart.
Hennes tränare jobbar på hästklinik, hon hade inte heller sett hon rört sig stelt genom åren. Borde man inte sett det om det vore spatt?

hur menar du med "hon stod inte helt för hon gick på bete"? att hon haft stora ytor att röra sig på eller?

men röntga henne så får du ju se vad som är fel.

MIn ponny var på vila två veckor i sommar, hon gick på magert bete.
Trots detta la hon på sig några kg för mycket. Det som är så konstigt är att hon var väldigt ovillig att lyfta ena bakhoven vid skoning (vilket hon aldrig varit förut) hovis upptäckte ochså att hon slitit hoven annorlunda. Precis ovanför tån på utsidan ca 1 cm trekant. Detta är ochså nytt.
Vi tog ut veterinär o hon var 1 grad halt. Han menade att hon kan ha gjort något i hagen o att hon var stel(kanske pga vi ej ridit) att hältan inte var så alarmerande. Han tyckte hon skulle tas ner i vikt o sättas igång till normal ridning o om hon då visade symtom kontrolleras på klinik.
Hovis pratade om att spatthästar sliter så?
Denna ponny tävlade dressyr i början av juni utan någon anmärkning på att steget skulle vara dåligt, hon placerade sig även i en lättare hopptävling vid samma tillfälle.
Kan spatt komma så fort? kommer de inte vid hårt arbete?

Ja, spatt kan tyvärr visa sig så snabbt. Det var precis på det sättet som vi fick reda på att vår gamla arab hade spatt. Hon gick klockrent tills dess vi skickade henne på bete och sen var hon halt...

spatt blir ju värre om hästen får stå eftersom spatt är en typ av förbroskning, brosket i leden i hasen växer och leden växer ihop mer och mer vid rörelse så hålls det väl någorlunda icke ihopväxt eller vad man ska säga.
när de får stå blir de väldigt stela och när de rör sig gör det ont för benbitarna skaver emot varandra...

Här är en bra förklaring

http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm#SPATT

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka