Vad kan detta vara?!

Nixehen

Trådstartare
Upptäckte ikväll en massa förhårdnader på min ena hästs ben. Hård ihoptorkad hud som släpper tillsammans med massa päls. Skorvigt.
Skrapar man loss det så är huden under fin, inte irriterad - på något enstaka ställe trängde det fram någon blodsdroppe men annars såg det fint ut under.
Hon är inte svullen, varm eller har ont av det. Ingen feber och inget annat som tyder på nedsatthet.

Det sitter på alla fyra benen mellan hoven och knäna fram eller straxt under haserna bak. Fläckvis. Ser riktigt skabbigt ut!

Skrapade och borstade bort allt löst och tvättade med jodopaxlösning.

Men vad tusan kan det vara?! Ingen av de andra hästarna i stallet har fått något.
Det är inte mugg eller rasp.

(Och innan någon frågar så har jag varit väldigt sjuk och legat till sängs i en och en halv veckas tid, har därför haft hjälp i stallet och inte sett detta förrän idag.)

Någon som har en idé?

/Nixehen

Sv: Vad kan detta vara?!

Hej,
Det låter som regnskållor tycker jag. Schampo med klorhexidin funkar bra. jag hade något liknande på min unghäst (i pannan och på andra delar av kroppen)och har hört att det är vanligt tex i England där det är fuktigt. Det kan även gå över av sig själv.. Lycka till!

Brukar hästen ha benskydd eller benlindor? Det kan ibland bli sådana grejer på benen av att man haft det. Min ena häst får såna på bakbenen emellanåt, tror att det kan bero på om man missat få bort svett som blivit av skyddet.

Ja! DET kan det ju vara! :) att jag inte tänkte på det.. Man blir så orolig när det plötsligt bara dyker upp något sådant där..
Men så fuktigt som det har varit så verkar det ju inte omöjligt alls.

Ska inköpa schampo och testa! :D

Tack!

/Nixehen

Vi upptäckte på ena hästen något liknande som du beskrev.
Som små skorpor, man kunde likväl kunna tro att det var lera. Dock så satt detta mellan frambenen och upp en bit mot bringan. Hittade även ett litet ställe på nedre flanken. :crazy:
Vi funderade också på om det var regnskållor eller något ditåt.

Min pålla hade precis likadant det syntes inte jättetydligt men när jag kände
nere på kotan så lostnade det pälsskorpor och huden under var rosa och fin.
Jag smorde med Helosan i 3 dagar och sedan försvann det helt och hållet.
Hon visade inget obehag alls, jag misstänker regnskollor.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 127
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar