Vad kan detta vara? Början till hovböld?

Elisha

Trådstartare
Hejsan!
Jo det är så här att för ca 2 veckor sen blev min häst plöstsligt svullen i höger bakben, ej varm, markerade ej eller något, bara svullen. Hon reds ej då heller pga att hon hade en vargtand som tandis skulle ta ut några dagar senare.
Tänkte inte så mkt på de utan hon vilade några dagar tills tandis kom och drog ut hennes vargtand.
Spolade med kallvatten varje dag.
Sen när vargtanden var borta så började jag rida på hackamore en vecka, och nu i lördags började jag rida på bett.
Allt gick jättebra. Hon var som vanligt.
MEN..
Idag longerade jag henne och efter 1 varv i trav så kastade hon sig iväg i full galopp, på TRE ben, hon stöttade alltså inte på de benet som var svullet, utan galopperade fram på 3 ben.:confused:
Sen efter några varv fick jag henne att sakta av och då var hon helt rädd, hon andades häftigt (inte pga dålig kondis) och va helt spänd och orolig.
Tog in henne i stallet då.
Ringde mamma som ringde vetrinären som sa att de ev. kan vara en hovböld.:crazy:
Så nu ska vi ringa hovis som ska komma ut o kolla om det är det. Annars kommer vet. ut och kollar.
Vad tror NI att det kan vara? Kan INGENTING om hälta, hovböld eller så, så jag har ingen aning.
Har svullnaden o de här som hände idag ett samband eller är de 2 olika saker?
Vill gärna ha tips!
PS: Hon har inte markerat någonting innan detta.

Sv: Vad kan detta vara? Början till hovböld?

Det kan säkert vara början till hovböld men min första tanke när den plötsligt svullnade upp på benet var att det var lymfangit. Det stämmer väldigt bra in på det tycker jag eftersom hästen då inte alls behöver ha feber eller eller markera. Min häst hade det för ett år sedan o visade precis samma symtom. Sen kan ju lymfa gå över utan behandling också o att den blev sådär halt igår kanske beror på att den sträckte till nått när den gjorde sådär när den blev rädd. Men det var ett lite småklurigt fall sådär men hoppas det blir bättre iaf :)

Jo, jag har också tänkt på det. Ett tag innan benet svullnade fick hon ett sår, jättelitet märktes knappt . Antagligen hade hon trampat på sig själv med brodden.
Jag höll "såret" rent men det kan ju ändå blivit något.
Idag kommer ialf hovis ut så får se om det är hovböld!
och de va så konstigt eftersom hon hade inprincip stått några veckor också..

Jaa precis,jag höll också på och tvättade såret och tyckte jag var jättenoga,men tyvärr var det nått som slank in ändå. Jaha okej,då får vi hålla tummarna att det går bra med hovis nu då och att hästen blir frisk snart:)

Hej!

Vid en sådan kraftig markering bör du ta ut hovis och/eller veterinär på studs.

Hug your horses!
/Mike

Idag longerade jag henne. Märkte INGENTING, hon va helt fräsch o pigg.
Hovis va oxå ute o de va inte hovböld ialf, ska ringa vet imorrn.:)

va skönt att pållen är bra nu:D och skönt att det inte var hovböld

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka