Vad kan detta nu vara?! :(

josefinefreed

Trådstartare
Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en sko. Hon brukar inte ömma så vi åkte ändå.

När jag skrittat en stund och kortade tyglarna så kände jag att hon inte riktigt var OK baktill, hon ömmade lite. Så det var bara att åka hem.

Idag hade jag tid med hovis, och han sa att hon förmodligen kände av hoven eftersom hon var relativt nyskodd (2,5v sen) och att dom då är ömmare.

När han kom till höger bak och skulle sko (hon tappade skon på vänster bak) så märkte han att hon reagerade.. suck. Speciellt när han knackade på utsidan, när han slog på skon alltså. Så han misstänkte att det ev. var en hovböld på G, och om inte det att hon nog slirat i hagen.

För 1 år och 2 månader sedan blev hästen min halt, höger bak, 1 grad. Och det började med att jag under två ridpass kände att hon kändes något ofräsch, men tänkte "äh det är nog inget". Efter en månad fick jag en varning från hovis att jag skulle se upp för höger bak då hon gav reaktion när han böjde och skulle sko. En månad senare kom hältan. (1gradig, försvann på 12 dgr efter beh.)

Jag blir så rädd nu att det ska vara samma visa.. Dock så har hon ju känts kalasfin och fräsch, och jag har inte känt några ojämnheter.

När hovis var ute för 2,5 vecka sen så reagerade hon ingenting alls. Troligen har det alltså skett nånting under dessa 2,5 veckor. Förhoppningsvis är det "bara" en hovböld eller så har hon dragit en repa i hagen, för det är hon inte sen med. Vi har världens lervälling i hagen nu, det går inte att gå in dit utan att halka omkring. Att hon dessutom lyckats dra av en sko som slogs på för bara 2-3 veckor sen säger kanske en del..

Hon gick halvt omkull senast förra veckan när jag skulle hämta in henne, slant ner på arslet men höll frambenen kvar på backen så hon kom snabbt upp.

MEN- jag kommer aldrig ifrån oron/tanken om att det är en ledinflammation som ligger och gror.. som alltid med min otur. Det är min värsta fasa. Jag är så noga man kan med att variera underlag, träning, tempo. ALLT för att det inte ska bli något sånt. Funderade direkt på att åka in och böja henne nu så fort som möjligt, men hovis och min tränare tyckte jag skulle avvakta lite. Och jag fick även tips från hovis att prova slå på hoven som han gjorde, för att se ifall hon reagerar på samma vis, om en vecka.

Kan ni inte bara säga vad ni tänker om detta? Har gått som en zombie hela dagen sen hovis var här.. är helt förstörd. Som alltid i förskott innan jag vet något. Skulle vilja höra lite om vad ni tror och tänker om detta?

Tacksam för svar! MVH Jossan

Sv: Vad kan detta nu vara?! :(

Jag hade åkt till klinik. Min egen blev friskförklarad för knappt fem veckor sedan för en spricka i benet,
men jag tycker att hon känns lite väl stel, jag åker in nästa vecka med henne, för att vara 100% på
att det inte är något och för att slippa oroa mig hela tiden. Det är så jobbigt att gå och fundera varför/om och hur.

Skall egentligen inte sriva något i denna tråd.

Men det liknar vad som hände min andra häst för en tid sen och idag travar hon på de eviga gröna ängarna, började med att hon slant i lervällingen i hagen blev grymt halt på höger bak, vi var och röntgade men inget hittades rekommenderades en vecka boxvila och sen ridas igång igen, när hon nästan var helt igång igen börjar hon halta rätt rejält höger fram, vet säger att hon har belastat fel när hon haft ont i andra benet, så vi låter henne vila, då det inte hittades ngt på röntgen. Några dagar senare när vi kommer så kommer hon inte upp själv i hagen, till slut får vi upp henne med mkt om och men med hjälp av traktorn och kran, men hon får inte med sig höger sida och hennes så vanligt glada ögen fulla av liv var borta.
Det går över huvud taget inte att flytta henne det är som höger sidan blivit lam! Veterinär tillkallas och dom säger att det inte finns ngt att göra och nu travar min ena prinsessa på de gröna ägarna. Vad som riktigt hände vet vi faktiskt inte, nu var detta en mkt sprallig vbl dam som var 16 men bettedde sig som 3 dagarna i enda alltid full av liv och leken av sig, men när vi fann henne i hagen var gnistan i ögonen borta. Och hon har aldrig varit sjuk har bra kontakt med tidigare ägare och uppfödare.

Förhoppningsvis är det inget med din pålle, vet inte varför jag skrev i denna tråd, det kändes bara som det var så likt.

Min enda reflektion är att hon behandlades för hältan i ett tidigare skede.

För 1 år och 2 månader sedan blev hästen min halt, höger bak, 1 grad. Och det började med att jag under två ridpass kände att hon kändes något ofräsch, men tänkte "äh det är nog inget". Efter en månad fick jag en varning från hovis att jag skulle se upp för höger bak då hon gav reaktion när han böjde och skulle sko. En månad senare kom hältan. (1gradig, försvann på 12 dgr efter beh.)

Vad behandlades hon med och vad sa veterinären då??

Så länge hon är halt så ska hon i alla fall varken träna eller ridas alls.

Du bör alltså inte belasta henne när hon är ofräsch.

Tyvärr är just detta fenomen väldigt vanligt. Man rider en massa högervarv för att hästen skall mjuka upp..typ ;)

Vilket gör att det som kanske var en ganska liten åkomma kan då bli ganska stor i stället.

Helt omöjligt att gissa saker utan att se hästen. Hon har gått omkull och kan ha sträckt sig nånstans. Men hon kan ha en begynnande hovböld, överbelastning p.g.a. den andra oskodda foten...osv...osv

En veterinärkoll för att utesluta allvarligare saker är inte fel.
Hältan verkar lindrig men du är orolig. Kanske ska du gå på din magkänsla trots allt?

AM

Är hon skodd nu och ömmar fortfarande?

Brukar hon ha hovbölder?

ta ut ngn som böjer henne angående ev inflammation, det kan du ju göra på en gång.

Sedan är hon ohalt så sätt i gång henne med uteridning på rakt spår. Hovbölder blir ju inte sämre av att hon går.

Massera henne själv eller ta ut en massör och var uppmärksam på stelhet och ev kittlighet...

Min enda reflektion är att hon behandlades för hältan i ett tidigare skede.

Vad behandlades hon med och vad sa veterinären då??

Så länge hon är halt så ska hon i alla fall varken träna eller ridas alls.

Du bör alltså inte belasta henne när hon är ofräsch.

Tyvärr är just detta fenomen väldigt vanligt. Man rider en massa högervarv för att hästen skall mjuka upp..typ ;)

Vilket gör att det som kanske var en ganska liten åkomma kan då bli ganska stor i stället.

Helt omöjligt att gissa saker utan att se hästen. Hon har gått omkull och kan ha sträckt sig nånstans. Men hon kan ha en begynnande hovböld, överbelastning p.g.a. den andra oskodda foten...osv...osv

En veterinärkoll för att utesluta allvarligare saker är inte fel.
Hältan verkar lindrig men du är orolig. Kanske ska du gå på din magkänsla trots allt?

AM

Hmm... nu har jag inte det i huvudet vad exakt hon behandlades med. Men antiinflammatoriskt. Hältan försvann efter 12 dgr och sen dess har hon varit hältfri.

Personligen tror jag inte detta har något att göra med ledinflammationen för över 1 år sedan. Isånafall om något var fel (som att jag red galet eller så) så borde hältan kommit tillbaka på en gång tycker jag.

Hon är varken halt eller ofräsch. Det enda är att hon rycker till när hovis slår i spikarna i hoven.
Hon gick oskodd en dag bara så överbelastning tror jag inte på heller..

Min magkänsla brukar ha rätt... Men denna gång känns det inte så illa som det brukar göra. Spec. inte när hon inte visat nån hälta eller annan rörelsestörning. Det känns som om det ev. är en hovböld alt. att hon slirat i hagen. Så jag vet inte.. Känns som att jag avvaktar lite eftersom hon inte visar minsta antydan till rörelsestörning heller.

Senast ändrad:

Hon vinterskoddes igår, och tappade skon i förrgårkväll. Hon ömmade vänster bak när jag red då hon tappat skon och var relativt nyskodd då. Den hov hon reagerar när hovis slår på är höger bak.

Ja jag funderar på att åka och böja henne, men till att börja med så ska jag först kolla om hon reagerar likadant som när hovis knackade på hoven, om en vecka.

Hon masseras regelbundet och har både ET och massör ute regelbundet på koller.

Uppdaterar lite.

Hon var varm i benet dagen efter hovis varit här, vilket jag tog som ett tecken på vrickning (pga tidigare erfarenheter och omständigheterna). Dagen efter det var hon fin i alla ben, alla tider på dygnet. Sedan provade vi knacka hårt på hoven som hovis gjort när hon reagerade, ingen reaktion över huvudtaget.

Hon gick så en vecka ungefär tills jag började skritta lite. Skrittade några dagar. Sen red jag i alla gångarter i 3dgr. Och nu idag så var hon varm igen. Och hon visar tendenser till att inte vilja bära så mycket på höger bak, vilket jag tar som ett tecken på att jag överansträngt henne igår.

Trodde en vrickning var över när den var över liksom.. Men tydligen har jag gått för hårt fram, om det nu är det. Och detta kan väl utvecklas till en ledinflammation?

Ska ringa vet. imorgon det första jag gör och boka tid på klinik, men jag är hemskt tacksam för synpunkter.

När min hade en vrickning fick han vila mycket längre än din och då var han fräsch när vi satte igång 100%.

Ja jag vet ärligt talat inte vad jag tänkte med.. elr jag tänkte inte alls. Trodde att om en vrickning var bra var det bara att köra. Men nu har jag ju insett att så var inte fallet. Så det känns ju som att det blivit lite för hård träning på engång och att hon då överansträngt det benet igår då vi red i tyngre snö och dressyrtränade. Dum jag känner mig, brukar ha bra koll annars. Men jag har ju lärt mig av detta.

Har nu pratat med vår tränare, ET och massör. Samtliga 3 tror på min teori att jag gått för fort fram efter vrickningen, att det blev en överansträngning från igår tills idag. Att det är därför hon är varm igen helt plötsligt. Men de säger ju att självklart kan det vara annat med, det måste man alltid ha i åtanke.

Jag ska ringa runt till olika kliniker imorgon och rådfråga. Troligtvis avvaktar vi beroende på vad vet. säger.

*KL*
"Min" häst trampade av sig en sko i somras och blev sedan halt. För att göra en lång historia kort så åkte vi efter några dagar till vetten och kollade honom, han har tidigare haft kotledsinflammationer på båda fram så det gnager ju onekligen i bekhuvudet.
Väl på kliniken var han ohalt trots att vetten provocerade lederna rätt rejält när hon böjde honom.
Hon trodde helt enkelt att han vrickat till sig när han trampade av sig skon, det är tydligen ganska vanligt. Och en relativt nypåsatt sko sitter ju rätt rejält, det krävs alltså en del "våld" för att den skall lossna.

Å andra sidan var han halt för några år sedan och hade då en väldigt ful hovböld med svampangrepp som gjorde att de fick ta bort vad som kändes som halva hoven (vilket det givetvis inte var men en tredjedel av hovväggen hela vägen uppifrån kronranden till sulan). Hade han kommit in tidigare så hade det kanske inte blivit så illa.

Ja fast min polla tappade den vänstra skon, och hade reaktion på den högra. Elr ja, värme och ryckningar vid slag. Ingen hälta. :)

Jag har läst att vid vrickning ska hästen vila i flera veckor upptill några månader.
Så en veckas lugnt och sen på´t igen låter väl lite häftigt :)

Hoppas det löser sig för dig och att hon inte blir halt/varm igen.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits