Vad kan det vara?

Lycanthrope

Trådstartare
Pratade med veterinären idag som tog provar i tisdags.
Hon har ju mugg och antagligen inflammation av muggen.
Svullen i benen, grå i ansikte och på hals (som insektskänslighet)
och stort ödem på magen. Hjärtat slog lite extraslag tyckte han, men att det antagligen berodde på inflammationen.

Fick recept på finadyne och hippotrim, benen är redan bättre. Ingen svullnad alls fram, nästan ingen bak och ingen värme i något av benen. Ingen feber.
Ansikte och hals har läkt ihop jättefint och det växer ut päls i de gråa fälten, sakta men säkert.

Det måste väl vara bra? :o

Han hade kollat på blodproven och sa något om lågt hb eller hh lr något sådant. Vita blodkroppar var helt ok men lågt värde på de röda.
Vi skulle avvakta tills han kommer nästa vecka igen men han pratade om att ta prover på njurar och lever, samt åka in för EKG.

Någon som har en aning om vad detta kan vara?
Det började alltså som lite lite mugg och sedan lite grått på ansikte och hals, som jag tolkade som känslighet mot insekter, det blev sedan mer.
Sedan pang bom svullen på benen och stort ödem på magen=ringde ut vet.

Sv: Vad kan det vara?

Kan ju vara en förgiftning t.ex alsikeklöver eller något annat, finns trådar om det här på hästvård...

Tänkte detsamma, när jag läste inlägget. Kolla om det finns alsikeklöver i hagen..

Finns ingen alsikeklöver, idegran, stånds eller nånting sånt i eller precis utanför hagarna..

Pratade med veterinären idag som tog provar i tisdags.
Hon har ju mugg och antagligen inflammation av muggen.
Svullen i benen, grå i ansikte och på hals (som insektskänslighet)
och stort ödem på magen. Hjärtat slog lite extraslag tyckte han, men att det antagligen berodde på inflammationen.

Det började alltså som lite lite mugg och sedan lite grått på ansikte och hals, som jag tolkade som känslighet mot insekter, det blev sedan mer.
Sedan pang bom svullen på benen och stort ödem på magen=ringde ut vet.

Ganska typiska symptom för förgiftning av Alsikeklöver. Om du har stödfodrat hästen hö under sommaren kan det även komma från höet. Värt att kolla

Hon har inte fått något hö.. Och finns ju ingen sådan i hagarna :confused:

Vad gör man mot förgiftning?

Här är lite om alsikeklöverförgitning. Se om du känner igen det. ska googla lite ang vad man tar sig för också. Återkommer!

GENERELL INFORMATION

Alsikeklöver är en av flera olika växter som kan orsaka fotosensitivitet med hud- och leverskador hos hästar. Det är främst under blöta eller fuktiga betesförhållanden som alsikeklöver har påvisats orsaka förgiftning, men även en stor andel alsikeklöver i hö/ensilage (> 20 %) kan resultera i hälsoproblem. Det är inte känt exakt vilken substans som orsakar förgiftningen, men något mykotoxin eller växtendogent toxin, som främst bildas under fuktiga förhållanden, misstänks.

Observera att vissa fröblandingar innehåller alsikeklöver, sådana bör undvikas för hästbeten.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM

Framför allt fotosensitivisering. Övriga symptom på alsikeklöverförgiftning hos häst kan vara dålig aptit, depression och slöhet, uttorkning, förhöjd kroppstemperatur, ödem i nedre delen av benen, gulsot, diarré, blödande hudutslag och sår i munhålan. Generellt återhämtar sig drabbade hästar fort från både hud- och leverskador om det foder/bete som innehåller alsikeklöver tas bort, men enstaka dödsfall har förekommit.

Levern självläker om orsaken till förgiftningen tas bort. Det finns alltså ingen behandling som läker en skadad lever. Man rekommenderar att hästar med fotosensibilitet byter hage och skyddas mot solljus, ev genom att hållas inne under de timmar solen står som högst på himlen.

Tack, bra info. MEN finns ingen klöver i hagarna alls, därav inte heller någon alsikeklöver. Hon får inget hö. Sådan förgiftning kan det alltså inte vara.

det är nog inte (enbart) mugg iaf. någon form av förgiftning/kraftig allergisk reaktion skulle jag gissa på. har du kollat HELA hagen så att det verkligen inte finns något olämpligt?? svamp finns det ju också nu, och många är giftiga. om hon fått smak på dom så...

Nej inget giftigt i hagen alls.
Ett par ekar men bladen är högt upp och stammarna inhägnade så att de inte kan gnagas på, inga ekollon eller blad på marken.

Hon är iaf mycket bättre idag.
All svullnad i benen är borta, ödemet är mycket mindre, det gråa på hals och ansikte läker ihop fint och hon är allmänt piggare och busigare (och jävligare när man ska ge oral pasta :devil:).

På wilket sätt är detta typiska symptom för fotosensbilitet, menar du?

Nu fick iofs inte jag frågan, men eftersom jag själv har en häst som reagerar på typ ALLT och bland annat dras med fotosensiblitet så förstår jag ändå om vetten vill undersöka detta.
Jag hade varit tacksam om någon vet. i närheten av mig öht hade vetat vad det innebär...

Och för att strö lite extra salt i dina sår så blev Min häst mycket värre efter sin(a) Hippotrim-kur(er), magen slogs ut fullständigt... Får din häst Probiotika, om inte hade jag fixat det direkt...?

Hon får något pulvet, nu minns jag inte vad det heter, prohibim kanske?
Det var bra för magen iaf.

Min häst har iaf blivit mycket bättre bara på några dagar.

KL

Hon är sedan igår helt feberfri, ingen svullnad och ödemet är nästan helt borta. Pigg och busig, full av energi (tyvärr när jag ska få i henne hippotrim :angel:).

Däremot är själva muggen kvar, försvinner de snart om jag fortsätter med kuren eller bör de behandlas på något vis? Har skrubbat hennes ben och lite andra kroppsdelar med hibiscrub idag. Veterinären ska komma ut i veckan igen.

Hon hade "konstiga" sår vid spenarna. På sidorna om det var det typ 3 ränder, ca 5 cm långa 5-10mm breda. Gulaktiga sårskorpor, de var torra, inget klibb.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 409
Senast: Doccan
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar