Vad kan det vara?

fiarosen

Trådstartare
Problem: halt vä. fram. inte mkt men det syns ändå att hon markerar. Värme i hoven men inte jätte mkt. Upptäckte detta när hästen kom in ifrån hagen kratsade då ur hovarna och då haltade hon mindre.

Vad kan det vara? :confused:

Sv: Vad kan det vara?

Jo vi har också tänkt detta. hon har iofs ganska mjuka sulor så tanken att hon har trampat på något hårt och fått en mindre blödning finns också i tanken.

Hon kan ju vara ömfotad! Den diagnosen fick jag på min häst när hon blev varm om hoven och markerade. Ingen värme eller svullnad någon annanstans....

ömfotad skulle jag med gissa på.

Jag skulle inte hålla en häst med mjuka sulor barfota eftresom de då sliter fortare på hoven.

Hovböld får de när de trampat på tex en sten o det tagit illa, har hon puls på baksidan av kotan? de har det då...

Ne hon e ren och fin i benet annars och ingen temp. Det kom så plötsligt bara det e därför jag e lite fundersam.

Hon går inte barfota...
Ingen puls, det hade honbara precis när vi märkte det inte nu, sen så har ju värmen gått ner men det e som sagt lite kvar.

ok, förlåt.

När märkte ni det då? kan ju vara så att hövbölden är på väg ort men jag tycker nog du ska prata med din hovslagare:)

Upptäckte detta i söndags. hon fick stå inne dagen efter och då var det betydligt bättre, men det e fortfarande lite värme och typ en halv grads hälta kvar. Pratade med stallägaren som e hovslagare och han tyckte att vi skulle avvakta några dagar. Tänkte bara kolla lite här om någon hade nån teori =)

jo det kan de, vi har haft hästar i stallet där de upptäckt att de haft hovböld först vid verkning. Men det är ändå viktigt att den öppnas upp och luftas.

Ok tack så mkt =) Har haft alla möjliga sorters åkommor på hästarna genom åren men aldrig hovböld så sånt e jag inte så bra på =)

Har hon snösulor kan hon få ont av dom om det inte är någon snö där du bor

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka