Vad kan det vara?

malinsky

Trådstartare
I dag när jag skulle hämta in pållen för att rida hade han 2 tjocka bakben!! Från kotan upp hela hasen.. konformad, tjockare nedtill i kotan. vä var värre än höger. Ljummen, dock inte kall (jämförde med frambenen)

rörde sig lite stelt, kan bero på svullnaden? 37 grader i temp, svullnaden gick ned lite efter jag tog honom på en prom (upplevde det som mindre i alla fall)

små sår på hovar/ben efter broddar, inget han har visat ngt av tidigare.. inga nya sår, gamla med skorpor, pillrade upp dem och tvättade rena.

Ny bal i hagen (silage)

Var stel och ovillig i går enl medryttaren, vilade dagen innan och jag antar att det var race dagen innan det... (har varit bortrest 3 dagar)

Vet har journummer för akuta fall, detta känns inte som ngt akutfall. Han följde snällt med när jag skulle promenera. Svårt att veta om han markerar på ngt ställe då han alltid lyfter benen när jag drar med handen, uppfostrad :angel: men dumt nú.. han röck inte upp det, men han brukar inte visa smärta.

Ska ringa vet i morgon om det är lika, men har ni ngr teorier? Ska han få sin giva Krafft Grov 125 ikväll som vanligt tro?
 
Sv: Vad kan det vara?

Svårt, hade det varit fyra tjocka ben så hade jag gissa på någon allergi, men två, mja då är det svårare.

Hur var det med det där eventuella racet?
Den hade ju småsår på benen, är den generellt sårkänslig?

Jag skulle nog ringa vet, som du själv antydde.
 
Sv: Vad kan det vara?

Har hästen haft mugg eller rasp som kanske blivit lite infekterat? Då kan det ha övergått till lymfangit Hästen blir då svullen vid kotleden och uppåt i vaijerande grad. Det är kärlen i benet som inte pumpar runt blodet riktigt som det skall. Måttlig eller normal rörelse är bra för hästen i så fall för det brukar dämpa svullnaden och hålla igång kärlen. Men är hästen enormt svullen så gäller givetvis veterinär
 
Sv: Vad kan det vara?

malinsky skrev:
I dag när jag skulle hämta in pållen för att rida hade han 2 tjocka bakben!! Från kotan upp hela hasen.. konformad, tjockare nedtill i kotan. vä var värre än höger. Ljummen, dock inte kall (jämförde med frambenen)

rörde sig lite stelt, kan bero på svullnaden? 37 grader i temp, svullnaden gick ned lite efter jag tog honom på en prom (upplevde det som mindre i alla fall)

små sår på hovar/ben efter broddar, inget han har visat ngt av tidigare.. inga nya sår, gamla med skorpor, pillrade upp dem och tvättade rena.

Ny bal i hagen (silage)

Var stel och ovillig i går enl medryttaren, vilade dagen innan och jag antar att det var race dagen innan det... (har varit bortrest 3 dagar)

Vet har journummer för akuta fall, detta känns inte som ngt akutfall. Han följde snällt med när jag skulle promenera. Svårt att veta om han markerar på ngt ställe då han alltid lyfter benen när jag drar med handen, uppfostrad :angel: men dumt nú.. han röck inte upp det, men han brukar inte visa smärta.

Ska ringa vet i morgon om det är lika, men har ni ngr teorier? Ska han få sin giva Krafft Grov 125 ikväll som vanligt tro?

Även små sår kan ge lymfangit, kan det vara det måntro?

// M
 
Sv: Vad kan det vara?

kan vara.. ska tvätta såren ordentligt i kväll. Gamla sår, med skorpor, men ska pilla lös alla skorpor och gå igenom samtliga mer noggrant!

Till alla:
Tack för alla förslag :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 927
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp