Vad kan det vara med hästen?

Skogstroll

Trådstartare
Imorse vid utsläpp var hon svettig (hade stått inne på stall över natten som vanligt) Hon hade halm på ryggen, så hon har rullat sig, men kan ju bara ha sovit oxå liksom..Hon hade bajsat som vanligt, ätit och druckit som vanligt och allmäntillståndet var bra. Jag satte på fleecetäcke och regntäcke och släppte ut henne som vanligt. Har övervakat henne hela dagen och hon har v arit helt normal, gått och betat som vanligt, inte legat ner eller betett sig annorlunda. Hon var inte svettig alls vid insläpp. Tog av täckena och tittade till henne efter en timme inne, svettig igen. Inte lika mkt som i morse, men ändå. Det är inte ett varmstall, det är gissningsvis samma temp som ute. Natten som gick var stalldörren dessutom öppen eftersom det var vindstilla och varmt. Har varit så i två nätter..(drag??) Idag stängde jag dörren när jag gick. Tempade och hon har ingen temp (38,5) Hon äter som vanligt. Men som sagt, svettig enbart inne och inte ute?? Hade fattat om det var varmt som tusan i stallet, men det är ju inte det. Hon är inte varm i hovarna vad jag kan känna, samma temp i fram och bak. Ingen puls. Det har ju blivit varmt igen de senaste dagarna, kan det bli ngn nytillväxt av gräs eller likn? Har den senaste veckan gett en rundbal som har bättre värden än de dom fått innan (protein) (ville öppna och kolla årets skörd av nyfikenhet, kanske dumt men..de balarna är tän kta till längre fram i vinter när gräset är helt slut, att dryga ut det "sämre" höet med för att skjuta till protein. ) Men ger protein reaktion så fördröjd effekt som en vecka eller tom lite mer? Kan det vara grästillväxt+hö som gett reaktionen? Köpte magtarm idag och började ge ikväll med lite betfor för magen. Ska ringa vet och rådfråga om det fortsätter, men känns liksom inte akut heller med tanke på att hon faktiskt mår bra..

Sv: Vad kan det vara med hästen?

Det kan inte vara så att hon finner det varmt med täcket på? Det blir trots allt helt vindstilla i stallet.

Kan säga själv jag brukar aldrig svettas när jag ligger och sover och nu dom 2 senaste nätterna har jag vaknat upp å varit helt äckligt blött å svettig i håret och det är jag aldrig någonsin annars inte ens när jag är sjuk.

Hon har aldrig täcke på natten. (inte på dagen heller, bara idag för säkerhets skull, om hon frös när hon var svettig och gick ut)

Har faktiskt nästan samma "problem" med min men efter ridning, rider normalhårt (sv hbl 7 år) kommer tillbaka efter ridning och han är svettig på de "normala" ställena, sätter på ett fleecetäcke för att torka, när jag sen en timme senare ska ta av täcket är han blöt vid bog/armveck/sadelgjordsläge.
Han är inte svettig när jag tar av hans utetäcke innan ridning.
Tempad och har inte heller feber. Kan han verkligen eftersvettas så mkt ?

Om hon verkar må bra i övrigt så skulle jag gissa att hon tycker att det blir för varmt i stallet. Jag vet flera hästar som sätter ordentlig vinterpäls som det blir för varmt för i stallet även om det är samma temp ute som inne så att de svettas på natten.
Flera av dessa klipper hästarna enbart för att det ska slippa stå och svettas.
Låt dörren vara öppen och om möjligt öppna något fönster också så att det inte blir för varmt i stallet är de enda råd jag kan ge.
Här har vi den varmaste november på 50 år, förra året hade vi snö vid den här tiden och nu har vi runt 10 plusgrader istället.

Hon var mindre svettig i morse, men ändå liite svettig bakom frambenen. Jag tycker det känns otrevligt att släppa ut henne otäckad när hon är svettig, men vill egentligen inte täcka henne alls. Inatt stod bara en dörr på glänt, tror dock det var kallare ute inatt än natten innan. Tyckte att en av de andra hästarna såg ut som att han varit svettig, men torkat. Kanske blir det varmare än jag tror? Dom har ju rätt rejäl vinterpäls. Hon gjorde dock ett hostande i morse, blir misstänksam mot den där rundbalen ändå..Jag var inte med och öppnade den och öste in den, min sambo har inte lika bra koll som jag..byter till en av de gamla pålitliga balarna nu känner jag..

Har gaft samma problem, vi har precis stallat in efter betet. Jag är helt övertygad om att det är för varmt! Vi har väldigt milt väder just nu och de som satt päls svettas lite inne. Så nu är dörrarna på vid gavel :).
Gammelmärren (halvblod) har jag fått klippa i 3 år redan vid den här tiden. Hon sätter riktig björnpäls och var jättelåg innan klippning och hade som ett fuktlager över hela sig. Så nu går hon klipp på hela halsen och bogen och är som en annan häst. Hon går otäckad ute oavsett väder och -30 grader vintertid, fungerar bäst för henne.

Tycker dock att det är lite konstigt att hästen nu står i mkt kallare stall än tidigare år, vi flyttade i somras hit..Hon har aldrig reagerat såhär innan..

Det kan inte vara så att hästen får lite känningar i magen när den står inne? Och att det går över under dagen när den rör sig?

kl

kan det va ngt som gör henne skärrad? Exempelvis möss som kryper fram mot småtimmarna eller katter som slåss, ja ngt sånt?

Hur dags på dygnet tog du tempen? Hade hon 38,5 på morgonen så är det ju faktiskt lite feber.Tog du den efter hon varit i hagen och rört på sej,så e det ju okej temp...

Tempade på kvällen, direkt efter hon kommit in. Hon har ju stått på stall någon månad nu, så om ngt skrämmer henne så är det nytt i såna fall. Dock har dörren varit stängd ett bra tag, men natten innan det började samt den natten var dörren öppen, det kanske är ngt utanför som stressar? Hade på glänt bara igår natt=mindre stressad, samma inatt, igår när jag kollade till och släckte ca två timmar efter insläpp var hon inte svettig alls, ska ut och släppa ut strax, så håller tummarna att det gått över. Har fodrat med ny bal helt sen igår morse, natten innan blandade jag med den gamla. Jag klurar ändå lite på magen jag, hö balen kan vara boven..

Fjordingen i flocken har satt en rejäl vinterpäls och blir svettig om jag tar in hästarna på natten just nu. De har varit inne i lördags natt och inatt, samma sak.
Dörrarna står vidöppna och det skiljer bara 1-2 grader mot utomhustemperaturen, men denna höst är ju en av de varmaste sedan mätningarna startade.

Är de ute kan hon ju ställa sig på ställen där det ev är svalare eller fläktar lite, men häromdagen när det var sol och riktigt varmt, så blev hon lite svettig i "armhålorna" ;)

Jag märker att hästarna tycker det är "varmt" för det går åt en hel del vatten och vattenförbrukningen brukar ju trots allt minska en hel del så här på hösten jämfört med sommaren, men inte i år.

Det måste vara värmen och den fuktiga luften utomhus i kombination med deras päls. Märker att jag nu måste öppna flera fönster än tidigare och dörren på vid gavel. I en box står ju luften ganska stilla trots bra ventilation. Man märker stor skillnad på stallgången och inne i boxarna. Hästarna blir nog helt enkelt för varma. Det är ju verkligen onormalt varmt ute. Dessutom väldigt hög luftfuktighet. Ingen bra kombination!

Så upp med alla fönster och dörrar du kan är mitt tips. Det har i alla fall hjälpt hos mig.

Jag är lite rädd för drag bara, eller är det ingen fara om det blir korsdrag?
Imorse var hon i princip svettfri:) Kanske aningens varm i armhålan.

Öppna överallt och ställ dig sedan i boxarna. Drar det? :)

Jag kan i princip ha sånt korsdrag i stallet att det känns som full storm i stallgången och saker blåser iväg, men i boxarna märker man inte av det.

Nej det har du rätt i! Dörrarna är ju i varsin ände av stallgånegn, mittemot varandra, och boxarna ligger ju på varje sida av stallgången, så det drar ju bara rakt igenom gången:)

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 386
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar