Vad kan det vara? halt häst

Ainon

Trådstartare
Vad finns det för olika altenativ det kan vara om hästen är 1 gradig halt på ena bakbenet och 1,5 gradig halt på andra, är inte (och har inte varit) svullen eller varm utan förändringen syns endast när man travar hästen. Hästen är även något (inte mycket) öm i ryggen

Veteterinären ordinerade 2v total vila och metacam

Sv: Vad kan det vara? halt häst

Åk till en klinik för hältutredning! Jag tycker det är helt förkastligt att behandla på måfå.

Det är förmodligen (statistiskt sett) en ledinflammation. Utan behandling så riskerar man att döva symptomen, sedan när man börjar rida får man tillbaka allt som ett brev på posten, plus en del slitage och förlorad tid.

Sv: Vad kan det vara? halt häst

det onda i ryggen skulle kunna vara att han har ont i sina bakben. Att han är halt på två bakben kan också bero på att han har avlastat det ena bakbenet. Fast då brukar det iofs var det frambenet som är tvärt emot som brukar bli "belastat"

Gjordes inte en ordentligt hältutredning? Röntgades benen?
Tycker det är mkt konstigt att du fick åka hem med två veckors vila och metacam i bagaget.
Jag skulle aldrig åkt därifrån utan att vetat vad som är felet, vad som orsakar hältan!
/C*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II