Vad innehåller foderjäst?

Sv: Vad innehåller foderjäst?

Korven skrev:
Om det är samma som bryggerijäst så är det 14 MJ, 360 smrp.

Men foderjäst är inte riktigt samma. Det inenhåller nämligen även kalk mm. som ju "späder ut den"... Den foderjästen som man kan köpa på hink hos Granngården (kommer ej ihåg märket) innehåller ca 12-14MJ och nånstans kring 250smbrp, om jag kommer ihåg rätt. Så en lägre kvot är det i den!

Såhär står det i Plancks bok:
"Bryggerijäst blandas ut med vetefodermjöl och kalkstensmjöl och ibland kan även andra mineraltillsatser göras. Blandningen säljs under benämning foderjäst i handeln."

Men hur mycket kalk och fosfor och andra ämnen innehåller det då?

Jag har hinken i stallet så jag kan kolla upp det imorgon om ingen annan hinner svara på exakt innan dess.

Men det står ju inte MJ-värdet nånstans :( . Men det borde väl vara 12-14MJ ungefär?

milly skrev:
Men det står ju inte MJ-värdet nånstans :( . Men det borde väl vara 12-14MJ ungefär?
Jag såg det nu också..
I min egna beräkningstabell har jag skrivit in 14 MJ. Tyvärr minns jag inte riktigt var jag fått det ifrån :o
Möjligt att det står på förpackningen :angel: :D

Man kan ju se i tabeller lite här och var att ren BRYGGERIJÄST innehåller 14MJ så kanske har du fått det därifrån. Men på nåt sätt känns det som att foderjäst inenhåller NÅGOT mindre... :confused:

min häst får också foderjäst mest för att stabilisera magen. jag tycker det är en dålig innehållsförteckning, det står ju ingenting! att det är 25 råprotein betyder ju inte att det är så mycket smrp och sen står det inget om något energivärde så jag har svårt att räkna på foderstaten. nån som kan förklara?

Hur mycket ger ni då? Tyckte 200-400g om dagen låter mycket.Eller gäller det bara när man ger tillfälligt. Men om man har det kontinuerligt i fodret bör det väl inte behövas lika mycket? När jag köpte min pålla fick hon 1 msk i maten varje dag,det har jag fortsatt med.Är det för lite då kanske?

Travanti skrev:
Hur mycket ger ni då? Tyckte 200-400g om dagen låter mycket.Eller gäller det bara när man ger tillfälligt. Men om man har det kontinuerligt i fodret bör det väl inte behövas lika mycket? När jag köpte min pålla fick hon 1 msk i maten varje dag,det har jag fortsatt med.Är det för lite då kanske?

På hinken står det "200-400gram till häst/dag" och maxgivan är 100g/100kg kroppsvikt. Jag gav min nordis upp till 5-600gram/dag - använde det som proteintillskott samtidigt som det är bra för magen.
Men man måste ju ha annat att blanda det i... nåt blött som betfor till exempel. (annars kan det va lite svårt att få i hästen det :p )

när jag hade den så gav vi ca 2 dl per dag till pållen en ardenner på ca 850kg.

milly skrev:
På hinken står det "200-400gram till häst/dag" och maxgivan är 100g/100kg kroppsvikt. Jag gav min nordis upp till 5-600gram/dag - använde det som proteintillskott samtidigt som det är bra för magen.
Men man måste ju ha annat att blanda det i... nåt blött som betfor till exempel. (annars kan det va lite svårt att få i hästen det :p )

Ok,tack..Jo,jag blandar ut det i betforet..

Vad kostar Lactamins foderjäst? 7 kg förpackning resp 25 kg förpackning?

Fick just veta av sambon att 25 kg bryggerijäst kostade ca 300 kr hos Svenska Foders ÅF i byn.

Vilket är bäst att ge? Foderjäst eller Bryggerijäst, om det råder obalans i magen?

Vad kostar Lactamins foderjäst? 7 kg förpackning resp 25 kg förpackning?

Jag har bara köpt hinken på 7kg, tror den kostade runt 180kr. DYRT!

Fick just veta av sambon att 25 kg bryggerijäst kostade ca 300 kr hos Svenska Foders ÅF i byn.

Ja jag betalade 75kr för 5kg på Svenska Foder i Skövde. Betydligt billigare än foderjästen.

Vilket är bäst att ge? Foderjäst eller Bryggerijäst, om det råder obalans i magen?

Jag tror det är vilket som. Köp b-jäst, det är ju billigare!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
514
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar