Vad innebär gallor?

Glimris

Trådstartare
Fick hem en häst på prov som i stort alltid varit frisk, 8 år. Han har blivit jagad i hagen en hel del men nu är det rätt lugnt. Idag när vi tog in dem haltade han rejält på vänster fram. Det enda vi kan se är att han fått nån typ av galla men är inte öm när man trycker på kotan och runt om. Reagerar inte heller för visitertång. Vrickning?? Men är ju inte svullen förutom gallorna. Om det inte gått över på några dar åker vi in till kliniken.

Sv: Vad innebär gallor?

en galla är fylld med ledvätska. En ökad produktion av ledvätska kan bero på många saker. Generellt brukar man säga att en mjuk galla som finns konstant inte är farlig. Men när en häst är halt, o har en galla, så skulle jag kolla upp det snabbt. För tex en kotledsinflammation vill man definitivt ha koll på och behandla.

Sv: Vad innebär gallor?

KL

Låter ju som en vrickning, men skulle också kunna vara en hovböld eller i värsta fall en spricka i nåt ben i hoven.

Jag hade personligen aldrig släppt ihop en häst jag har på prov med övriga just med tanke på skaderisken och ffa aldrig låtit den bli "jagad i hagen en hel del". Nu har ju hästen uppenbarligen skadat sig och ingen vet i nuläget om det är nåt som ger en försvagning i framtiden.

Eftersom det är en häst som du har på prov så tycker jag definitivt att den SKA kollas av veterinär om det inte är så att du redan vet att du ska behålla den, då är det ju mer ditt beslut vad du vill veta eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 240
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 962
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka