vad innebär sen eller tidig tillväxt? (foderrelaterat sammanhang i samband med foderanalys

Toudi

Trådstartare
Jag använder mig av ett foderprogram där man ska ange om hästen är i sen eller tidig tillväxt. Hur vet jag om hästen är det?
 
Eftersom tillväxten första året (och lite till kanske) är större än senare, så skulle jag nog säga
tidig tillväxt = t.o.m sommaren då den blir ca 1½ år
sen tillväxt = från 1½ år-ca 3 år
 
I mitt foderstatsprogram använder man uttrycken normal och hög tillväxttakt, där hög är för trav och galopphästar som är tidigare utvecklade än många andra raser, jag misstänker att det är det ditt program avser också. Man lägger ju in födelsedata på hästen så programmet räknar ut behovet efter hästens ålder i alla fall!
 
Fast jag tror inte det är samma sak som avses.
Första året växer de betydligt mer än de gör de följande åren.
 
I mitt foderstatsprogram använder man uttrycken normal och hög tillväxttakt, där hög är för trav och galopphästar som är tidigare utvecklade än många andra raser, jag misstänker att det är det ditt program avser också. Man lägger ju in födelsedata på hästen så programmet räknar ut behovet efter hästens ålder i alla fall!

Lite off topic men hög används inte automatiskt på fbl/trav, utan det är om man vill fodra för hög tillväxttakt man kan välja det. Hög tillväxttakt kan man vilja ha om man ska matcha mot start, åringsauktionen etc. Går utmärkt ligga på normal tillväxttakt på tex ett fbl med.

Tidigt eller sen hör samman med den naturliga tillväxttakten dock.
 
Jag använder mig av ett foderprogram där man ska ange om hästen är i sen eller tidig tillväxt. Hur vet jag om hästen är det?

När ett gräs växer så innerhåller gräset mest näring och energi i början av sin tillväxt.
Får gräset växa till sig och bli överväxt börjar näringen gå tillbaks ner i marken och man får ett hö med lägre näringsvärden som är bättre lämpat till lösdriftshästar eller ponnyer/fånghästar.

Så det spelar alltså ingen roll om det är 1 2 eller 3 e skörd de är inte de som avgör näringesinnehållet utan när du väljer att skörda gräset i deras växtfas=)

Du kan alltså få låga värden på 1:a skörd och superhöga på 3:e skörd=)

Jag som har ponny vill gärna ha hö med låga värden som möjligt så jag kan ge en 8-10 kilo utan att hästen blir fet då jag vill ha mkt tuggtid till min häst.
 
När ett gräs växer så innerhåller gräset mest näring och energi i början av sin tillväxt.
Får gräset växa till sig och bli överväxt börjar näringen gå tillbaks ner i marken och man får ett hö med lägre näringsvärden som är bättre lämpat till lösdriftshästar eller ponnyer/fånghästar.

Nu var det inte gräsets tillväxt som frågan gällde utan HÄSTENS tillväxt.

För övrigt fungerar det inte alls som du säger. Näringen gå inte alls “tillbaks ner i marken” utan gräset tillväxer genom anabolism där mer komplexa kolhydrater (polysackarider) bildas från de enkla sockerarterna (monosackarider). Näringen finns således kvar i gräset men blir mer svårtillgänglig för hästen i senare växtfas.

När det gäller unghästars tillväxt så anger SLU:s foderrekommendationer två olika utfodringsalternativ. En “normal” nivå och en högre utfodringsnivå för hästar som ska sättas i träning tidigt, t.ex. trav- och galopphästar. Det finns flera svenska studier av unghästars tillväxtakt (travhästar), t.ex. Sandgren m. fl. (1993), Palmgren/Karlsson m. fl. (2002).

Det är många faktorer som påverkar unghästars tillväxtakt bl. a. ras, kön och hur mycket foder dom får och hur mycket dom rör sig. Det man ska försöka undvika är att hästen blir fet. Man får helt enkelt hålla koll på hur hästen utvecklar sig.

Den amerikanska fodernormen, NRC 2007, har använt mätdata från ett stort antal studier av unghästar, inklusive flera svenska studier av varmblodshästar, och har med hjälp av dessa data satt upp matematiska uttryck som man kan använda för att uppskatta en unghästs vikt vid olika tidpunkter. Man utgår då från en uppskattad vuxenvikt. SLU:s rekommendationer bygger på en äldre version av NRC (NRC 1989) där en annan matematisk formel användes. NRC 2007 anger att den nya formeln bäst passar för hästar med en uppskattad vuxenvikt mellan 450 – 650 kg.

Har man möjlighet att väga sin unghäst kan man naturligtvis basera foderstaten på verklig vikt. Man kan också kolla hur unghästen utvecklar sig genom att väga hästen och jämföra med beräknad vikt enligt NRC:s formler som anger “normal” vikt vid en viss ålder.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 516
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 108
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 381
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp