Vad i hela världen kan ha hänt??

Moggie

Trådstartare
Mina föräldrar har en bekant som köpte ett ardennersto för något år sedan. Jag har aldrig sett hästen, men så vitt jag har hört gick den bra att hantera i början och den här mannen var även ute och red på hästen.

I dag nödslaktades den. Varför? Jo, den hade blivit "galen", enligt utsago. Försökt springa ner ägaren i hagen och helt oregerlig, enligt ägaren. Ägaren är en stor man (2 meter lång och bred) och rätt burdus av sig, det lilla jag har träffat honom.

Han måste ju ha slagit henne?? Eller?? Vad tror ni? Jag har hört talas om hingstar som varit svåra att hantera men ett sto, och en ardenner till på köpet?

Jag tycker så synd om denna häst. Må hon vila i frid nu.

Sv: Vad i hela världen kan ha hänt??

Synd om hästen?? Vissa hästar klarar inte av att någon annan bestämmer över dem. Utan vänder alla taggar utåt. En farlig häst bör man ta bort om man inte anser att den inte kan få ett normalt liv eller vill ha på sitt ansvar att den skadar någon.

Vet du om det uppsökt vet?

En häst vänder väl inte taggarna utåt utan anledning? Det har jag svårt att tro.

Veterinären gjorde en slutbesiktning, det är allt jag vet.

En häst vänder väl inte taggarna utåt utan anledning? Det har jag svårt att tro.

Veterinären gjorde en slutbesiktning, det är allt jag vet.

Om vet gjort en slutbesiktning så är det ju till stor chans att denne dömt ut hästen. Kan ju varit så att den fått en tumör som gjort att den bytt humör! Eller en skada som inte skulle kunna fixas.

Jag tycker att du ska ta reda på mer fakta innan du anklagar någon! Hästen lider inte där den är nu.

Det kan ju ha hänt vad som helst.
Att mannen är "stor och burdus" innebär ju inte att han är bra med hästar ELLER att han slår dem!
Det kan faktiskt ha hänt vad som helst.

Visst är det jättesynd att hästen blivit så och att de tog bort den, men det är ju omöjligt att veta vad som hänt utan att ha varit där.

Behövde mest bara skriva av mig, för att jag tycker att det verkar så konstigt alltihop. Att en häst blir folkilsk och börjar jaga folk i hagen?

Men det kan vara en hjärntumör kanske.

....
Han måste ju ha slagit henne?? Eller?? Vad tror ni? Jag har hört talas om hingstar som varit svåra att hantera men ett sto, och en ardenner till på köpet?

En häst som får stryk blir inte "galen". Varken hingstar, ston eller valacker. Däremot kan det hända massor med en häst som gör den svårhanterlig. Den kan ha ont, den kan ha fått en tumör eller den helt enkelt inte klarar normal hantering.

En ardenner är en stark bjässe med massor av massa. En ilsk sådan är farlig.

Det är inte ett dugg "synd om" hästen. Mådde den så dåligt att den anföll (?) så har den förmodligen det bättre nu.

alltså har en vet tillat på hästen och gjort en bedömning tillsammans med ägare så kan det vara bäst att ta bort den. Och det kan gå fort eller långsamt. Du har ju som sagt inte träffat hästen. Kan ju ha varit så att hästen haft en annan skada också.

Det kan ju ha varit vad som helst. Hästen kan ha haft ont eller haft något annat fysiskt problem som tumör eller liknande som kan verka väldigt beteendeförändrade.

Hände det plötsligt? Eller långsamt värre? Hur började det? Du får helt enkelt prata med ägaren till hästen om du är ute efter sanningen och inte spekulationer ;)

Mina föräldrar har en bekant som köpte ett ardennersto för något år sedan. Jag har aldrig sett hästen, men så vitt jag har hört gick den bra att hantera i början och den här mannen var även ute och red på hästen.

I dag nödslaktades den. Varför? Jo, den hade blivit "galen", enligt utsago. Försökt springa ner ägaren i hagen och helt oregerlig, enligt ägaren. Ägaren är en stor man (2 meter lång och bred) och rätt burdus av sig, det lilla jag har träffat honom.

Ja du, jag håller med de andra. Vad som helst kan ha hänt, och detta behöver inte innefatta att det är fel på ägaren.

Jag har hanterat svåra hingstar, jag har hanterat svåra ston, jag har hanterat svåra vallacker, jag har hanterat svåra föl. Alla hästar är olika, och ston är av min erfarenhet svårare att hantera än hingst/vallack.

Behövde mest bara skriva av mig, för att jag tycker att det verkar så konstigt alltihop. Att en häst blir folkilsk och börjar jaga folk i hagen?

Det kan också vara en definitionsfråga, vad man anser vara gränsen för folkilsk eller inte. Du och jag har tex säkert inte samma uppfattning om vad en het häst är - den hästen som jag tycker är het och skenar kanske du bara uppfattar som pigg och framåt. Den häst som är folkilsk i dina ögon kanske är ouppfostrad i mina, osv.

Tycker mer det låter som tvärtom, hästen har blivit bortklemad och fått övertaget.

Naturligtvis kan det finnas en hel del orsaker som många tagit upp.

Senast ändrad:

En häst som visat såna tendenser tycker inte jag ska få fortsätta leva. En ilsk häst är inte rolig att tas med, är det dessutom då en ardenner *ryser*

Jag tycker det later som att hasten blivit bortskamd och inte fatt den mentala stimulans den behovde. Alla hastar ar flockdjur. Oavsett ras, kon eller alder. Om hasten inte kan utova en flock hierarki hander det tyvarr ofta att det slar slint. Jag har sett betydligt fler exempel pa hastar som varit "flockens" overhuvud blivit forbaskad da den underlagsne (eventuellt i detta fall agaren) plotsligt inkraktat pa den ranghoga (hastens) teritorie. Oavsett om det galler mat, vilken vag man ska ta pa uteritten eller nar man ska in fran hagen.

Kan ha hänt vad som helst :crazy:

Min grannes gamla quarterhingst på 20 år var alltid
helt underbar att hantera i alla lägen.
Hna hade ägt honom sedan han var 5 år

Tills en dag då grannen knatar in i boxen och ska ta av täcket.
Hingsten blir galen och hugger grannen i huvudet (tur han hade mössa)
oh matar sparkar mot honom.
Grannen klarar sig med bara småskråmor och ringer till veterinären.

Hästen tas bort och under obduktionen visar det sig att stackarn har
Cancer i hela kroppen. Bara en petning på honom måste ha varit plågsamt :cry:

Förövrigt pappa till mina gamla skruttar i hage, underbart temperament.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka