Vad heter det när hästen växlar färg?

jassen

Trådstartare
Jag och min kompis satt och diskuterade olika färger och tecken. Plötsligt kom vi in på hästar som byter färg, alltså hästar som har olika färg beroende på säsongen. Vi kunde inte komma på vad denna/dessa färger kallas.

Ett exempel. På min ridskola finns det en ponny som är "svartstickelhårig", svart med vita stickelhår. På vintern dominerar dock de vita håren, han ser ut som om han hade ett vitt täcke över ryggen med svarta stickelhår. På sommaren är det omvänt, svart med vita stickelhår. Har sett en islänning med samma fenomen fast brunt istället för svart.

Så vad heter färgen? Det måste väl finnas något färgnamn som anger att hästen "växlar" färg under året? Inte kan han vara stickelhårig eller konstantskimmel pga färgväxlingen. Har letet igenom ett antal fakta artiklar om färger men inte hittat någon som passar in på dessa små kamelionter. Jag är riktigt nyfiken på namnet för något måste de kallas.

Sv: Vad heter det när hästen växlar färg?

jag är helt jättedålig på sånt här.. men nåt säger mig att det heter rapp? när hästen är brunaktig på sommaren och svartare på vintern? :o rätta mig om ja har fel :D

På islänningar säger man ju färgväxlare... Men rapp är väl om hästen är riktigt svart :confused:

nej! rapp är ju när hästen är kolsvart :smirk:

är inte rapp om hästen är helt svart?

skulle gissa på att den bara är stickelhårig... men det rä bara min kvalificerade gissning... :p

hehe ja är ju ingen expert sa ja jue :rofl:
nåt sa mig bara de.. sorry. :p

De hästar som kallas för färgväxlare är konstantskimlar.
Det vanligaste är dock att det är tvärtom mot det du beskriver, dvs att de är ljusare på sommaren och mörkare på vintern.

Har du några foton på ponnyn ifråga?

Rapp är en annan benämning på en SVART häst.

Nej tyvärr har jag inte foto på någon av hästarna. Islänningen (brun) är mycket riktigt ljus på sommaren och mörk på vintern. Dock inte den på ridskolan. Men om de är konstantskimmlar hur markerar man färgväxlingen i identitetspapprena? Någon speciell betäckning tycker jag ändå att de borde ha för hur ska man annars kunna identifiera dem? :confused:

De ska bara benämnas konstantskimlar, dvs i detta fallet svartskimmel eller brunskimmel. Att de ändrar nyans spelar ingen roll, det är den genetiska färgen som ska anges i Id-handlingen... En svartskimmel är en svartskimmel oavsett årstid.. ;)

På färgkursen jag gick för några år sen så sades det att de skulle skrivas "säsongsfärgad" inom parantes efer färgen... Någon mer som hört det?

Din häst är skimmel, konstantskimmel. Relativt vanlig på shetland. Har haft en sån själv. Köpte hästen som svart, på sommarn råkade han bli vit. Liten överraskning.

Tack så mycket för hjälpen! Slipper jag ligga vaken och fundera över det hela nätterna :D Skulle vara intressant om någon mer hört om det där med "säsongsfärgad... Men då vet jag att han är konstanskimmel.

Ett riktigt stort TACK!

Säsongsfärgad skriver man på hästar som man vet skiftar i färgen markant från årstid till årstid. Tex vissa isabeller, gulbruna, gulsvarta mfl. Alla hästar med den färgen behöver inte ändra färg säsongsvis. Dock skrivs inte det tillägget på konstantskimlar eftersom en konstantskimmel ALLTID ändrar färg (=färgväxlare).

Oj, vad virrigt. Hoppas du förstod...

/Eila

Jag har ett russ ue. Rollo som är svart när han har fällt färdigt på sommaren, hela hösten och vintern men som när våren kommer blir brun. Det bruna håller alltså i sig tills all vinterpäls är släppt. Har hört att Rollo var likadan men ännu "värre". Vad kallas det då?

undrar jag me för min islandshäst är brun i olika nyanser på sommaren men blir mörk mörk choklad brun me mjölmule (som kastanjefärgad typ) på vintern...det måste väl va att växla i färg?

på tal om stickelhårig så är min islandshäst stickelhårig (som sin pappa) på sommaren men inte på vintern???!!!

Liknande trådar

Körning När jag äntligen börjar se ljuset i slutet på tunneln med Tummen :D så börjar jag så smått få energi och motivation över till att...
Svar
8
· Visningar
1 806
R
Avel Jag har en arabvallack som blev 2 år i april. Nu när han fäller sin vinterpäls så har jag upptäckt en massa vita hår lägs sidan och...
Svar
8
· Visningar
1 305
Senast: Roadster
·
S
Islandshäst Har en bok som heter The Natural Colours Of The Icelandic Horse. Står på isländska, danska, engelska och tyska i den. Undrar lite över...
Svar
4
· Visningar
3 072
Senast: Skuggabaldur
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 524
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit