Vad har ni under mat och vattenskålar?

kossankaj

Trådstartare
Ja vad har ni under skålarna för att skydda golven , behöver tips, har provat olika underlägg men det går igenom när mina slafsiga hundar dricker =D

Min slaffsar inte så mycket så en tidning räcker för honom. Det är mest för att suga upp det värsta skvättet.

Jag har ingenting under, det behövs inte. Å andra sidan har jag alltid skålarna på plastgolv, aldrig parkettgolv, så om hundarna råkar smälla till vattenskålen när de leker är det lätt att torka upp.

Ja vad har ni under skålarna för att skydda golven , behöver tips, har provat olika underlägg men det går igenom när mina slafsiga hundar dricker =D

En stor bricka med kanter. Bara att plocka upp och tömma/skölja av när det har kladdats... En del vatten hamnar ju utanför ändå när hon dricker och sedan går iväg med munnen full och slafsar på över halva köket. Men det minskar skvätt iaf. :)

Samma med katterna faktiskt - fast de har en mindre storlek.

En stor bricka med kanter. Bara att plocka upp och tömma/skölja av när det har kladdats... En del vatten hamnar ju utanför ändå när hon dricker och sedan går iväg med munnen full och slafsar på över halva köket. Men det minskar skvätt iaf. :)

Samma med katterna faktiskt - fast de har en mindre storlek.

Åh det där var ju jättesmart!!!!!! ska se om jag hittar någon fin bricka, hade nästan tänkt skära ut en bit tjock fäll, men då får man ju tvätta den så ofta, bricka är ju mycket lättare och snyggare!!

Förr hade jag också mat och vattenskål på en bricka med kanter. Hittade en större som var billig och fin på Ikea.
Numera har vi vattenskål och utfodring i ett rum med klinker och golvvärme. Superlyxigt.

Har ett vanligt plastunderlägg (alltså en bordstablett, eller vad kallar man det?), funkar jättebra. Men min hund slabbar ingenting när han dricker, det är bara jag som spiller när jag fyller på skålen. :D

Ingenting, för jag har insett att golven förstörs mindre att av inte ha något än riskera få in vatten under ett skydd. Jag fick nämligen fukt under ett underlägg förra sommaren (fuktig period och jag hade dörren öppen som vanligt nästan hela dagarna) - på en vecka blev det mögel under och den fläcken går aldrig bort...

Inget. Mina hundar dricker typ aldrig, och när dom väl gör det så håller dom vattnet i skålen. Om maten skulle råka hamna utanför skålen så äter dom upp det. :D

Har ett vanligt plastunderlägg (alltså en bordstablett, eller vad kallar man det?), funkar jättebra. Men min hund slabbar ingenting när han dricker, det är bara jag som spiller när jag fyller på skålen. :D
Det har jag också haft , det slutade med att när jag lyfte på bordstabletten hade den färgat hela golvet svart=P

Det har jag också haft , det slutade med att när jag lyfte på bordstabletten hade den färgat hela golvet svart=P

Ja, det har jag också varit med om för länge sen innan jag insåg att jag faktiskt måste torka upp vattnet när jag spiller. :angel: Men med tanke på att hunden inte slabbar och jag spiller så mycket att jag ändå måste ta bort underlägget och torka torrt är det egentligen rätt meningslöst att ha underlägget där haha.

Ja, det har jag också varit med om för länge sen innan jag insåg att jag faktiskt måste torka upp vattnet när jag spiller. :angel: Men med tanke på att hunden inte slabbar och jag spiller så mycket att jag ändå måste ta bort underlägget och torka torrt är det egentligen rätt meningslöst att ha underlägget där haha.
Haha känner samma =D

Jag har vattenskålen på samma ställ som den ena matskålen, inget under. Men de skvätter i regel inte.

Ett tips är gummimatta med kanter. Antingen bilmatta eller sko/stövelmatta (tror det är högre kanter på den än på bilmattor)

Min slafsar endel både med vatten och med sitt färskfoder så han har sina skålar i badrummet helt enkelt. Man behöver inte oroa sig för fuktskador och det är plättlätt att städa.

Har en liten dörrmatta (5kr på Ikea) under och sen platsunderlägg. På så sätt gör det inget om det bildas fukt under plasten då mattan finns där och skyddar parketten. Underlägget diskas/torkas av om det ser äckligt ut och mattan dammsuger jag. Tvättas vid behov men inte alls ofta eftersom den sällan blir blöt eller äcklig.

Jag har köpt en skomatta i plast med kanter. Finns på ganska många affärer bla jula och biltema. Har en hund som drar ut halva vattenskålen på golvet när han dricker men den fungerar hyffsat :)

Jag kör med bricka med kanter :)
Båda våra bär med sig vattnet i munnen i flera meter, så egentligen hade jag behövt nån form av våtrumsmatta men... :p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 073
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: MML
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
679
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar