vad har ni för täcken på vintern?

Kansi bansi

Trådstartare
ja. som trådnamnet lyder.
vad har ni för täcken på era hästar under vintern?

själv har jag inga täcken då jag tycker det är bäst och sundast att hästan får utveckla pälsen själv.
om det är riktigt kallt har häst/en/arna regntäcke. tinkern hade i vintras stall täcke i hagen ellerflece fodrat regn täcke.

Sv: vad har ni för täcken på vintern?

I vintras hade hästen ett Rhino 200g med helhals och tjocka stalltäcken under men hade tänkt köpa ett tjockare utetäcke i år. är inne på HW Supreme!
ponnyn har ett Rambo original 370g med stalltäcke under!

Har ny häst som jag köpte i våras så detta blir vår första vinter, men hon kommer ha:

stalltäcken i olika tjocklekar under ett Rhino eller Amigo regntäcke
Amigo turnout heavy, 300 gram tror jag
Event utetäcke med helhals, 300 gram
Masta 300 gram med halvhals

Känner inte till hur frusen hon är vintertid, men hon kommer vara klippt.
hoppas på att 300 gram kan vara standard, vår vinter brukar normalt ligga på runt 5 minus. Blir det kallare får hon fleece eller ett till stalltäcke under, blir det mildare får hon tunnare utetäcke eller fleece/regn.

Kommer och skifta mellan 150 g Catago halvhals och vanligt 200g. Halvhals vid blåst och nederbörd med ulltäcke under.
Men ska köpa ett 300 g vintertäcke med halvhals så slipper man stalltäcke under.
Han är oklippt.

I stallet är han oftast utan täcke, temperaturen brukar inte bli lägre än 8 grader. Men vissa nätter har han ett tunt bomullstäcke med BoT ryggvärmare.

Hej.

Vår pålle fryser inte om han bara får vara torr så vi har inga tjocka täcken. Har två stycken Shires med bara 100 (eller var det 150? gr foder).

Har även ett 300 gr täcke som vi fick i present när vi köpte hästen men det använder vi aldrig för det är alldeles för varmt. Hästen svettas då :)

I mitt stall byter de inte täcken på morgonen, bara lägger på.
Vid 0-10 + har han 220 g + 100 g med hals.
Vid minus har han 300 g + 100 g med hals eller 300 g + ett Pessoa på 400g. Eller ett Bucas 300 g med helhals eller ett Rhino/rambo med helhals 370 g. Fast det har jag inte köpt än ;)
Han kommer helklippas iår.

Har aldrig vart klippt förut, så jag vet inte om det räcker med de där täckena :p
Är som mest ungefär 15 minus här.

Åringen kommer gå otäckad, men hon är tyvärr ganska frusen av sig och blir väldigt frusen när hon blir blöt - så ev. får hon när det är som värst (typ snöblandat regn och sånt) ha ett Macpro vintertäcke ute eftersom de går ute så många timmar utan något ordentligt skydd (inackorderad och kan ej göra så mkt åt saken).

Fyraåringen kommer troligtvis klippas eftersom jag ska hålla igång honom hela vintern med träning och förhoppningsvis tävlingsdebut. Därav måste han gå täckad och kommer ha både regntäcken, tunna vintertäcken och tjockare vintertäcken att växla mellan - beroende på väder.

Märken? Bucas, Horseware, Shires mfl.

Om det är dåligt väder, så är det fleecefodrade regntäcke. Annars inget täcke.

Det bästa är ett Horsesaver! :love: Det är superbra!

Kommer och skifta mellan 150 g Catago halvhals och vanligt 200g. Halvhals vid blåst och nederbörd med ulltäcke under.
Men ska köpa ett 300 g vintertäcke med halvhals så slipper man stalltäcke under.
Han är oklippt.

är det inte lite mycke för en oklippt??? min häst är aldrig klippt, och går utan täcke, hon fryser inte du håren reser rig och bilder ett varmt och gosigt lager

Mina har Rambo supreme 370g ute och jumbo stable 550g inne.
Blir det väldigt kallt så har de ett bucas celtic stable med hel hals med 470g foder under sina utetäcken. De är helklippta.

Eftersom min häst rids mycket och klipps så blir täcke obligatoriskt. Har vintertäcke med 300-400gram foder ute i hagen. Inne kommer jag skaffa ett täcke ca 150-200gr foder.
Det är visserligen inget kallstall men det är inte så bra för min häst att bli kall då han redan är rätt stel i kroppen.... :crazy:

Min ponny har ett Kimberly 300g när hon är ute, när de är kallare än -20 så har hon ett 200g stalltäcke under vintertäcket.

I vintras hade min häst ett regntäcke med rätt mycket foder i.
Nu i vinter kommer han ha det ovan nämnda täcket och när det är lite kallare ett Horseware Amigo Turnout Heavy.

Min häst går utan täcke hur kallt det än är. Hon ser ut som en grizzlybjörn på vintern. Om det snöar blötsnö får hon ha på sig ett tunt regntäcke så jag kan sadla en torr häst när jag rider.

jösses. jag har sjukt många täcken haha.
Min valack har:
horseware brunrutigt med halvhals 370 g
hl chokladbrunt vintertäcke med halvhals 370 g

stoet:
1 grönt shirestäcke med halvhals 370 g
1 lila täcke från gekås ca 250 g

hingsten ska få shirestäcke

Kommer även köpa horsewares chokladbruna täcke + fler shirestäcke, de är skitbraa!

Vad rekomenderar ni för täcke??

Jag har en ny häst, en tinker ,jag ska snart köpa vintertäcke åt honom men vet inte riktigt vad jag ska köpa för något? han har inne vintertäcke och två fleecetäcken och ett regn täcke men nu letar jag efter ett bra vintertäcke som han kan ha ute när det är kallt vi bor mitt mellan uppsala och stockholm. Han kommer nog att klippas för han kommer säkerligen få mycket päls. jag vill vara säker på att han inte går och fryser. dom släpps ut runt 5 på morronen i stallet och går nog in runt 7-8 på kvällen.
det är den kallaste tiden och dagarna jag söker täcke till dom andra kan han väl ha flecetäcke under regntäcke???

Beroende på väderlek växlar jag mellan fodrat regntäcke, thermotäcke + fodrat regntäcke, eller vinterfodrat utetäcke. Hästen som har täcke brukar vara jaktklippt eller helklippt, går ute 06.00 - ca 19.00. Tycker ej det fungerar att ha en häst i träning med full vinterpäls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka