vad har ni för häst?

Sv: vad har ni för häst?

Welsh PB, d-ponnymått. Tävlar inte ännu, men vill främst rida barrel race, polebending och lite reining.

262816_10150256839161016_644851015_8026235_3199099_n.jpg

Vad har ni för häst? Jag har en 8 årig quartervalack efter Ima Prime Time och Lovley Enterprise. Han är världens snällaste kille och en underbar häst att rida och utvecklas med.
Tävlar ni? Vi tävlar alla showgrenarna utom reining, vi satsar på de flesta grenarna. Horsemanship,trail,westernriding,hunter,hunt seat, pleasure mm.
Nivå? Både Open och Youth tälvar vi på!

Jag är verkligen kär i min häst, han är så underbar :love::love:

Vad har ni för häst? Två quarterston, 8 år och 7 månader.
Tävlar ni? Nu var det två år sen sist, men tävlade mycket innan det.
Nivå? AQHA och NRHA/SRHA numera som amateur/non pro, har ridit SM och EM som ungdom.

Är det helt vansinnigt att fundera på quarter som småbarnsförälder?
Vad jag läst mig till här så är de som hästvärldens border collie :D
Tar ganska mycket tid i form av motion och träning alltså.

Vill hålla på med trail och reining främst :)

Det finns väldigt många olika typer och modeller av quarter. Som att säga allt mellan golden retriever och border collie då kanske. Dessutom är det olika individer. Och skillnad beroende på ålder osv.

Så visst kan du skaffa dig en quarter! Var bara noga med att inte köpa just en sådan som behöver mycket ridning och träning varje dag. Det finns en för dig också :)

Kan tillägga att jag har haft alla möjliga typer av quarterhästar och jag föredrar absolut dom man inte behöva rida skiten ur (sig själv på) varje dag :D Det orkar jag inte hålla på med längre! :angel:

Nej har haft en travare som var så, krävde minst två tim ordentligt motion varje dag för att inte flippa ur. Det blev lite kämpigt i längden. ;)

Hur är det med aveln, kan tänka mig att kossestammade hästar kan kräva mer?
Eller? Hur är det med plesurestam? Har inte så stor koll på quarteraveln:p

Några av de hetaste quarters jag har suttit på har varit pleasurehästar....

Man ska inte dra en typ över en kam så att säga. Överlag är min uppfattning att riktiga kossehästar behöver arbeta med kor (ofta). Då trivs dom bäst. Vet inte om jag tycker het är rätt ord där, mer stimulans kanske.

Det har en del med linjer att göra men också individer. Avelsmässigt lägger jag personligen vikt vid hur föräldrarna är i dessa aspekter. Jag skulle aldrig avla på en häst man behövde rida 3 timmar om dagen på för att den ska fungera bra, om jag inte avlade för äkta rancharbete men då hade jag inga köpare på avkommorna :D.
Om jag tittar på mina egna uppfödningar och hästar jag har haft och sålt så känns det dock som att WP/allround hästarna är lättare än de med ko/reiningstam vad gäller den biten. De vassaste hästarna har helt klart varit de med mkt koblod. Men någon annan kanske har andra erfarenheter.

Men även om man tex vill rida reining så kan man hitta en häst som passar ens aktivitetsnivå även om den är lägre!
Och bara för att man ska köpa en pleasurehäst ska man inte anta att alla dom är lugnet själv....

Tack för bra svar :) :bow:
Kul och få lite synpunkter från någon som har vana av rasen :)

Jag köpte quarter i somras, när sonen var ca 10 månader. Hade henne först på foder under 2 månader, på prov. Hade heller inte någon erfarenhet av rasen, och jag inser nog att jag haft tur för hon är toppen :)

Hon var insutten och tömkörd, fem år gammal och hade nog inte gått så mycket. I alla fall... hon är gudomligt stabil mentalt även om hon är envis och ganska tuff, kan testa riktigt ordentligt om hon sätter den sidan till, även om det inte händer så ofta längre...

Som det såg ut i somras reds hon fem dagar/vecka och nu på vinterhalvåret när mannen jobbar landar vi på ca 3 pass i veckan på ca 1-1,5 timme. Visst hon blir pigg när hon får stå många dagar på raken men får hon bara använda huvudet så lugnar hon sig fort. Rider för tränare 1 gång/vecka.

Hon är avlad mot kor/reining om jag förstått det hela rätt (e. Poco Nifty Man, u. Miss Bingo Lynn)

Tror det finns hästar med alla olika egenskaper i alla raser :)

Det stämmer nog :)

Är inte aktuellt med häst här just nu, men drömmer gör man ju ändå:p

Jag hade äran att kika irl på dom för ett kort tag sen och det var härligt! Hästen är fantastisk och ryttaren är mjuk och fin. Mycket snygga tillsammans!!!

Hola,

I skrivande stund ett par Quarterston och en Quarterpony.

Tävlar inte längre, pga sjukdom inte ridit de senaste åren utan ägnat mig åt att föda upp några trevliga Quarters, Paint och Quarterponys.

Närmaste målet är att promenadrida den äldre märren. Funkar det *peppar, peppar* så skulle jag kunna tänka mig att rida litet reining på låg nivå litet längre fram.

mvh Eva

305233_10150338026420912_733580911_8113469_1063069518_n.jpg

har ett vbl sto och en quarterponny
Vbl stoet och jag har bara tävlat i westernriding D och försöker tränar mot nya tävlingar nästa år
quarterponny ska för hoppnings viss bli min rening häst :D

Är det mig du menar? Vart har du sett mig isåfall? :D

Satt på läktaren och glodde på norrlandsmästerskapen, känner tidigare ägaren av hästen samt har surrat med din mor en del på veterinärhuset ;) ...är gammal återflyttad medlem i WINN efter 5 år i Småland :D

Kan tillägga att jag har haft alla möjliga typer av quarterhästar och jag föredrar absolut dom man inte behöva rida skiten ur (sig själv på) varje dag :D Det orkar jag inte hålla på med längre! :angel:

Tanten i ett nötskal..risken finns att Fröken blir likadan... *suck* :p

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Pira som tävlar i ett tandemlopp mitt under pågående musikfestival? Det är lite av vad som kan väntas av Way out wests nysatsning...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Cavallo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka