Vad har ni för försäkringskostnad?

Sv: Vad har ni för försäkringskostnad?

Mina hästar är försäkrade i Agria. En av dom var tidigare försäkrad i Folksam, men eftersom jag tycker den är på tok för dyr och inte alls är värd alla pengarna har jag bytt till Agria.
Min 16 åriga haflingervalacks försäkring kostar 1300:- / året (Livförsäkr. 15000:- + veterinärvård bas)
Och mitt knappt ettåriga haflingersto betalar jag knappa tusingen för om året och då är det samma försäkring som valacken.
Lagom pris enligt mig!

Jag har en hannoveranare (räknas till övriga halvblod) som är född -03. Han är A1-försäkrad för 80 000 kr hos If, veterinärvård 50 000 kr, fast självrisk 2 500 kr. Det kostar mig strax under 14 000 kr om året, och då har jag fått lite mer än 1 500 kr i rabatt, så försäkringen skulle egentligen kosta drygt 15 000 kr om året.

Jag kan verkligen rekommendera If, dom har grymt bra service och är väldigt väldigt smidiga att ha att göra med. Hade Agria förut, dom är raka motsatsen till If, kommer aldrig mer att byta tillbaka.

12 000 kr som max för hältor... Vet inte om man ska skratta eller gråta... Jag tror att detta kommer att bidraga till många fler utdömningar/utdömningsförsök... :crazy:

det lät verkligen skitdåligt, tyur att man bytt från Agria för länge sen.
Flash rickade sig ganska lätt i hagen, första besöket på klinkan gick på 11k, sen var det två återbesök.

Så du har alltså en fast självrisk, som är dyrare än om man har självrisk + 10-20%, men som du i gengäld vet exakt vad det kommer kosta vid varje 120 dagarsperiod? Så du betalar 4000 kr och aldrig nåt utöver hur dyrt det än blir? Låter smart isf. 4000 på 120 dagar klarar man ju...[/QUOTE]

Precis! och när man sett boxgrannen åka in på djursjukhuset med tarmvred som resulterade i buköppning och blir stående där inne (för 1500:-/dygn i x antal dagar) utöver själva operationskostnaden så betalar jag villigt 4000:- istället.
Som sagt, vet man en specifik summa så kan man alltid se till att ha det tillgängligt.
En liknade situation som ovan där ägarna hade självrisk +% och tak på 50 000 fick hosta upp över 30 000 :eek: Då dog dessutom hästen, inte alls roligt på något vis. (det var nog nio år sedan så det är dyrare nu)

Låter skitsmart ju. Det ska jag nog välja den dag det beger sig... Vad har du för bolag? (Ber om ursäkt för min senilitet om det är så att du sagt det redan..:o)

Du menar alltså att din häst kostar dig 3400/år i premie? Vad hade det kostat om den var försäkrad för 60.000 i liv?

4000 i hästsammanhang är inte mkt. Speciellt inte om man som jag har en buffert att ta ur, och det tänker jag alltid att se till att jag har när jag äger djur...

Jag har If.

Hästen är en valack född 97. sv halvblod.
Livförsäkring 30 000:- kostar 943:-/år
Vet extra kostar 2477:-/år

Så det är ju inte livförsäkringen som är den dyra biten.
Vill man ha A1 så kostar det ju givetvis lite mer.

Skillnaden mellan din försäkring, som jag antar är A2, och A1 är alltså att din bara ersätter om din häst avlider/döms ut? Men den går inte att t-märka?

Precis. (A2)

Till TS
Jag har precis vart i det dilemmat, har nummera sänkt hans försäkring från A1 40 000 och 100 000 i vetrinär, för drygt 7 800 om året.

Nu har jag A1 10 000 och veterinär vård 100 000.
För min del kostar min häst mer än 40 000 om året, så jag ansåg att har inte jag häst ett halv år så får jag dem pengarna tillbaka. Däremot ville jag ha dem 10 000 om det blir så att avlivningen kostar en del och jag har inte så mycket pengar just nu, att det hade vart det mest praktiska.

Dessutom räknar jag med att min näst kommande häst kommer kosta bra mer än 40 papp.

Jag kommer dessutom inte ta bort min häst om det blir så att han bara blir promenadhäst, kommer han därmot inte att gå att ridas alls så ska han bort, där av att jag titta på A2, men bestämde mig för att jag vill ha pengarna för avlivning iaf.

Men inte i rena pengar vad jag vet? Då är det sänkt självrisk, bonuspott osv.

Jepp, så är det!

Helt inte höra hit egentligen så har Sveland väldigt trevliga ombud när man ringer!

Kl

jag har ett kallblod hos IF
Är försäkrad för 25 000 liv 120 000 vet vård...
betalar 223 kr i månaden helt kanon!

Dock kommer ja fortsätta ha if oavsett va de är för häst jag har (är på g att köpa halvblod, det pgs helt underbart bemötande när jag avlivat hästar och haft problem tidigare)

häst jag kollar på kostar 65 000

skulle lägga en liv med andvändbarhet på 30 000 och vetrinär extra 100 000 och får då ett årsbelopp på 9000 så de är ju helt ok! just för att de skiljer så mycke om året och hästen är endå lite till åten

Senast ändrad:

*knapplån*

Fullblod, 19 år, Folksam
A1 liv 7200, A1 vet 50 000 = årspremie 4349 kr.

Shetlandsponny - oförsäkrad
Hundar, två st - oförsäkrade

Normalt sätt är veterinärvården på 50000, men lägger man till utökad (100 000) kan man välja att betala extra (i mitt fall 800kr/året vet inte om det är lika för alla eller beror på ras osv) för att få fast självrisk. 1900kr kan man alltid få fram så jag tyckte det var värt det.

Ok.

Och då med de extra 800 kr blir det 3500kr /år?

Japp, de 800kr är inräknade i min premie.

Så blir det sveland som jag ska ha när jag skaffar häst (islandshäst).
Bara 300 kr/ månad är det ju värt och fast självrisk låter toppen :laughD

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 697
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 594
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 960
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?