Vad har ni för försäkringskostnad?

Sv: Vad har ni för försäkringskostnad?

Jag tycker att det är viktigast med en rejäl veterinärvårdsförsäkring istället för ett högt A1 belopp.

Ja, så känns det för mig med. Jag kommer väl ändå köpa en häst för 50-75.000 och förmodligen en läromästare som kommer börja sjunka i värde efter ett par år. Det hade varit skillnad om man pungat ut 250.000. Men då hade man kanske haft lite mer pengar att röra sig med också, och därmed kanske haft råd med premien :angel:

Just nu har jag 30 000 i rent livvärde och extra vetvård (tak 100 000).
Premie 3400:- självrisk på 4000:- och inget utöver det.
Hade jag valt en självrisk på 2500:- så hade premien blivit dubbelt så hög.

Så du har alltså en fast självrisk, som är dyrare än om man har självrisk + 10-20%, men som du i gengäld vet exakt vad det kommer kosta vid varje 120 dagarsperiod? Så du betalar 4000 kr och aldrig nåt utöver hur dyrt det än blir? Låter smart isf. 4000 på 120 dagar klarar man ju...

Betvivlar att det räcker jag har varit på klinik nu och utrett min häst och jag är uppe i över 11000:- nu blir det visserligen inget mer då han blivit utdömd.

kl

Jag har A:1 och IF på mitt halvblod, 40 000:- liv, 100 000:- vet. Självrisk på 4000:- och en årspremie på 5860:-

Betalar dock per halvår och då är kostnaden 3023:-/halvår

Senast ändrad:

Ja precis, och hur lyckas du då ha det så billigt? Vad har du för bolag, har du undantag i försäkringen? Det är ju en sån försäkring jag vill ha. Jag fattar inte hur det kan skilja mer än dubbelt så mkt i pris? :confused:

5 758,- är premien på för att vara exakt. A1-försäkrad utan reservationer eller undantag i Sveland. Hon har varit försäkrad där sedan födseln, alltså snart 12 år, och försäkringen är utnyttjad en gång och då för att hennes föl blev sjukt.

Jag ska snart försäkra in en tredje häst i bolaget och hoppas då på (fler) bra förmåner :p

Svammelman jag skrev ju fel. Jag valde Sveland för att de ersätter 100% efter dragen självrisk, ersättningstaket har jag faktiskt ingen koll på.

12.000:- är en piss i Missisippi på en hältutredning!

För drygt ett år sedan blev min gammelpålle halt. 25 år och för första gången på klinik för en hälta, men jag och fodervärden förstod ju att dagen var kommen för att han skulle få bli "promenadlimpa" (stod i en annan tråd, alltså promenadhäst).
Pålle hältureddes med böjprov, longering och röntgen.
Sedan sprutades han i några leder, fick åka hem och sedan återbesök om några veckor. På återbesöket sprutades ngn led igen.
Kalaset kostade närmare 30.000- än 20.000:-!
Och då var hans utredning ändå "bara" en utredning och ett återbesök, vet många som varit på flera återbesök.
Dessutom så är ju ersättningstaket per ÅR, hade pålle blivit halt igen efter några månader, då hade man ju fått betala allt ur egen ficka!

Dessutom så har tex Agria att de aldrig ersätter 100% efter dragen självrisk, det kan bli många pengar om tex hästen måste vara kvar på klinik!

Undrar om folk egentligen vet hur de har försäkrat? Eller om det blir en hiskelig överraskning den dagen försäkringen ska utnyttjas? Gäller inte bara hästförsäkringar, tror det gäller försäkringar över lag.

Ja nog är det kul *not* när man år efter år inte behöver utnyttja försäkringen men varje år får en högre premie! Köpte min gammelpålle -89. Fram till -05 hade jag utnyttjat försäkringen 2 ggr. 1 gång pga misstänkt infektion, distriktsveterinär och labprov. 1 gång likadant pga att hästen blev ormbiten.
Vill minnas jag totalt fick ut en knapp tusenlapp av försäkringsbolaget.
Hade varit mkt trevligare med bonus som man har på bilar!

Det löser man genom att fråga om man får fullmakt att ringa försäkringsbolaget säljaren har hästen försäkrad i och ställa frågor. Och blir svaret nej, då kan man ju ta sig en funderare! ;)

För och röra till skiten ännu mer så kallar inte bolagen det för A1, A2 osv alla gånger heller numera! Tror Agria kallar A1 "maximal" och A2 "begränsad" eller något.

Veterinärvård inte A1 (full) är begränsad, det täcker inte så mkt. Vad det täcker vet jag faktiskt inte, har aldrig haft mindre än A1 i veterinärvård.

Men livvärde A1 är att man bla kan T-märka och få ersättning för minskad brukbarhet.
A2 livvärde ersätter bara livvärdet på hästen om den dör av sig själv eller skadar sig så allvarligt att det är djurplågeri (tex har brutit benet rätt av) att hästen får leva vidare. Kan hästen utan att lida endast gå i hagen, då kommer A2 inte att betalas ut om man väljer ta bort hästen.
Så tex en segdragen hälta som veterinär till slut bedömer aldrig kommer bli bra, den tror jag A2 inte kommer ersätta livvärde om man tar bort hästen till sist.

Var hittade ni Agrias ny villkor som börjar gälla 2009-04-01. Hittar inte det på deras hemsida???

Sveland
6 årigt halvblod ringde idag och försäkrade eftersom jag hämtar idag.
40 000 liv 50000 vetvård 1900 +20%
Betalar månadsvis. 6897 per år.

För 2000till fick jag låst självrisk och 100 000 vet vård

Bonus på premien om hästen är skadefri ett år.

Ja nog är det kul *not* när man år efter år inte behöver utnyttja försäkringen men varje år får en högre premie! Köpte min gammelpålle -89. Fram till -05 hade jag utnyttjat försäkringen 2 ggr. 1 gång pga misstänkt infektion, distriktsveterinär och labprov. 1 gång likadant pga att hästen blev ormbiten.
Vill minnas jag totalt fick ut en knapp tusenlapp av försäkringsbolaget.
Hade varit mkt trevligare med bonus som man har på bilar!

Finns bolag som har det!

12 000 räcker nog inte, vi har varit på en hältutredning som kostade över 15 000, nästa besök kostade 10 000.

Min häst är ett halvblod på 7 år. Jag har henne försäkrad i agria för 50 000 liv, 60 000 vet vård och en självrisk på 2800. Jag betalar runt 11 000 om året för det. SJUKT dyrt

För ca 2 år sen kostade det ca 10 000 och då var vet vård för 120 000 och självrisken var 2300

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 697
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 594
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 960
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?