Vad har ni för försäkringskostnad?

Sv: Vad har ni för försäkringskostnad?

Kan det vara så att de inte har A1 livvärde?
På min förra häst hade jag A2 livvärde och A1 veterinärvårdsförsäkring. Gjorde rätt mkt på premien!

Du kan byta bolag i och med besiktningen. Då finns ju veterinärintyg och allt. Kom bara ihåg att uppge att hästen varit försäkrad förut så du slipper nyförsäkra och stå för risken att de hävdar dolda fel om något händer!

Mitt ena hbl -97 är försäkrad för 50 000 i liv och 100 000 i vet vård, premien ligger runt 6000,- per år.

Det som påverkar premien är:
Ras, kön och ålder på hästen.
Var man bor och om man har andra försäkringar i bolaget (rabatter)
Och självklart vad för typ av försäkring och vilket belopp, samt vilken självrisk man väljer.

Alltid lönt att ringa runt till de olika bolagen och jämföra:idea:
Men som det har påpekas i många trådar byt inte bolag om inte du är helt säcker på att hästen inte varit skadad/sjuk.

Är det dyrare att sko shire?
Härliga hästar i allafall shirehästar! Synd jag är hoppnörd, skulle gärna ha en shire!

Stora tunga fossingar... tar oftast en och en halv timme minst att sko. Så ja, det är dyrare.

Men det tar jag ju uppenbarligen igen på försäkringskostnaden :D

Jag betalar 887 kr per månad för mina två. Det är ett halvblod och en kallblodstravare.
De är försäkrade i folksam.

Liv 30.000 kr, dubbel vet och rehab.

Båda är 9 år.

Mina fyra kallblod kostar strax under 7000 per år - tillsammans.

Kallblodstravare, sto, 17 år, liv 20 000, vet.vård 120 000, Agria Plus
Kallblodstravare, sto, 6 år, liv 20 000, vet.vård 120 000, Agria Plus
Fjord/kallblodstravare, valack, 11 år. liv 15 000, vet.vård 120 000, Agria Plus
Nordsvensk bruks, 16 år, valack, liv 5000, vet.vård 120 000, Agria Plus

En sak OT men i alla fall: har läst Agrias nya villkor idag. De finns på nätet och gäller från 090401. Vad gäller hältor och rörelsestörningar så inför de ett ersättningstak på 12000:- per år i veterinärvårdsförsäkringen. Det gäller för skador och sjukdomar på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder.
Frakturer omfattas inte av begränsningen.
Mot tillägg kan man lägga på 30 000:- istället för 12 000:-

Vad tror ni om detta?
Räcker 12 000:- för en hältutredning med kanske efterföljande lång behandling? Det kan bli väldigt dyrt för en stackars hästägare!

Sedan skriver de att man kan få ersättning med 5 000:- år för akut tandfraktur som involverar käkbenet samt få ersättning för sjukbeslag upp till
5 000:-. Detta känns som ett slag i luften då, vad jag vet, flera av de andra bolagen redan ersätter sådana saker.

A

Jag har mina försäkrade i Folksam. Hur mkt det kostar beror mycket på ras, användningsområde och livvärde. Ringde runt till alla bolag innan jag valde det jag har idag. För min ras (PRE) var det de med bäst avtal.

Jag har följande försäkringar:

1st hingst A1 ridhäst
2st sto A7 Avel
Samtliga i 80.000kr Livvärde

1 07:a A1 10.000kr liv (triangelmärkt)
1 08:a A1 30.000kr liv

Samtliga har 50.000kr veterinärvård
Jag betalar strax under 1500kr/månad för samtliga hästar men har då 10% på veterinärvård vilket är synd men överkomligt.

När jag ringde runt fick jag prisuppgifter på uppåt det dubbla (!) med samma villkor på ett bolag.

Halvbloden har vi dock billigare försäkrade i Agria.

Försäkringarna gick ju upp i pris för ett tag sedan, tyvärr.
Det är jätte dyrt att försäkra vissa raser.
Jag har en hbl valack på 17 år som ligger på 60 000 kr i veterinärvård och som livet har sjunkit till 27 000 nu då han är över 16 år och jag betalar 475 kr i månaden för han..

Shit, vilken tur att man inte har halvblod, jag skulle aldrig kunna betala en sådan premie. Det man kan göra för att få ner premien lite är att ta bort användbarheten från livförsäkringen. Agria har nyligen flyttat upp "min ras" till en högre riskgrupp och jag fick en smärre chock när jag fick försäkringsbrevet.

Hästen som är försäkrad är en quarter som blir 3 år i år, jag har aldrig nyttjat försäkringen på henne och har haft samma försäkring sen hon var 6 mån.

De nya priserna för försäkringen hos agria är Bas liv och användbarhet 30000kr, premie: 3424kr, Bas Veterinärvård med 2800kr i självrisk + 20% (hade visserligen en intjänad rabatt på 300kr), premie: 2083kr. Totalt en premie på 5507kr Förra årets totala premie var 2797kr !!! Snacka om höjning..

Kan ju säga att jag bytt bolag och har nu en livförsäkring på 40000 (dock ingen användbarhet) och en vet. vård extra försäkring som täcker det mesta inkl. mediciner med en fast självrisk på 2500kr, den totala premien är 2986kr

Kan ju säga att jag är betydligt nöjdare nu, fast jag tycker fortfarande att hästförsäkringar är dyrare än dom borde vara!

A1 10.000 (sänkte eftersom jag hade fått hästen i princip gratis o pengar var oviktigt om han avled) och vet.vård 40.000

jämfört med

A1 fullständig livförsäkring 55 000 kr, A1 fullständig dubbel veterinärvårdsförsäkring ersättning 100 000 kr

Är det konstigt med en enorm prisskillnad i premie tycker du? Det är ju ENORM skillnad i försäkringsskydd, lägg därtill att det gått snart 10 år sedan.

För 500kr/mån för ett halvblod i sin bästa ålder har man antingen ett väldigt lågt livvärde, under 20000kr, samt mest troligt även i kombination med ett lägre veterinärvårdstak än 100000kr.

Dessvärre vet många inte ens vad de har för försäkring, det blir en trist överraskning när veterinärräkningen ska betalas. Då är det också lätt att säga "Jag betalar bara x kr" men då kanske för något helt annat så siffran är inte ens jämförbar.

Min islänning kostar ca 3500kr om året. Hon är 7 år och är försäkrad i 30 000 och veterinärvård upp till 100 000. Fast självrisk på 1900kr och i Sveland.

Jag jämförde bara IF och sveland när jag skulle försäkra henne, då jag vill ha fast självrisk.

Men när jag kollar på sveland så står det att självrisken är 1900kr + 20 % rörlig....

Men när jag kollar på sveland så står det att självrisken är 1900kr + 20 % rörlig....

Normalt sätt är veterinärvården på 50000, men lägger man till utökad (100 000) kan man välja att betala extra (i mitt fall 800kr/året vet inte om det är lika för alla eller beror på ras osv) för att få fast självrisk. 1900kr kan man alltid få fram så jag tyckte det var värt det.

Har båda mina hästar är försäkrade i Agria.

1. Islandshäst, valack, 16år, liv 40 000, vet. vård 120 000, Agria Plus
2. Islandshäst, hingst , 1år, liv 20 000, vet. vård 60 000,

1. kostar 4285 kr om året.
2. kostar 1055 kr om året.

Är det konstigt med en enorm prisskillnad i premie tycker du? Det är ju ENORM skillnad i försäkringsskydd, lägg därtill att det gått snart 10 år sedan.

Nej, men det var mkt dyrare med drygt 14,000 kr/år än jag trodde det skulle bli även om premierna gått upp.

Hmm, kanske läge att byta till Sveland. Jag har rörlig självrisk i Agria. 1 900:- kan man som sagt alltid få fram medan 20% på t.ex. 100 000:- innebär kålsoppa och vatten de närmaste månaderna.

Mitt ena hbl -97 är försäkrad för 50 000 i liv och 100 000 i vet vård, premien ligger runt 6000,- per år.

Ja precis, och hur lyckas du då ha det så billigt? Vad har du för bolag, har du undantag i försäkringen? Det är ju en sån försäkring jag vill ha. Jag fattar inte hur det kan skilja mer än dubbelt så mkt i pris? :confused:

Men som det har påpekas i många trådar byt inte bolag om inte du är helt säcker på att hästen inte varit skadad/sjuk.

Hur tar man reda på det? Säljaren kanske inte känner till hela hästens bakgrund, eller har "glömt" att nämna nåt för mig och helt plötsligt står jag där med en reservation...:crazy:

På min förra häst hade jag A2 livvärde och A1 veterinärvårdsförsäkring. Gjorde rätt mkt på premien!

Villen djungelmed bregrepp...

Hmm, finns det flera olika typer av vet.vårdsförsäkring? Vet.vårdsförsäkringen har jag alltid sett som en fristående försäkring som täcker vet.vård överstigande självrisk och sedan % beroende på bolag, och att den inte har med livförsäkringen att göra...
Och A1 innebär att man får ersättning om hästen dör samt får begränsad brukbarhet, och att A2 endast täckte rena dödsfall/utdömning? Och vad är då begränsad A1?:confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 697
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 594
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 960
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?