Vad har ni för favoriter i kontaktövningar?

F

Fruentimber

Jag skulle vilja bredda övningsrepertoaren när det kommer till kontaktövningar. Känns som om vi bara gör same old same old. Vad har ni för favoriter som ni kör med?

Jag belönar från munnen, dvs spottar ut godisar för att få kontakten ansikte/ansikte och inte få en hund som blir handfixerad.
Belönar vid ögonkontakt.

På valpar/gröna hundar kör jag detta många gånger om dagen korta stunder för att lägga en grund.

Jag belönar från munnen, dvs spottar ut godisar för att få kontakten ansikte/ansikte och inte få en hund som blir handfixerad.
Belönar vid ögonkontakt.

På valpar/gröna hundar kör jag detta många gånger om dagen korta stunder för att lägga en grund.

Tack för tips. Kör dock med godis som man absolut inte vill stoppa i munnen. :yuck:

Tack för tips. Kör dock med godis som man absolut inte vill stoppa i munnen. :yuck:

Leversnittar är bra. Torra, hårda, inte smuliga. Rätt smaklösa om man inte knaprar på dem.

Jag sätter godiset mellan läpparna. Men maken är inte så kräsen. Han knökar hela truten full.
Det blir inget hångel när han har tränat hund eller rastat unghundar :cautious:

Leversnittar är bra. Torra, hårda, inte smuliga. Rätt smaklösa om man inte knaprar på dem.

Jag sätter godiset mellan läpparna. Men maken är inte så kräsen. Han knökar hela truten full.
Det blir inget hångel när han har tränat hund eller rastat unghundar :cautious:

Torrt godis går bort. :) Jag använder gärna övningarna även i valp- och allmänlydnadskurser, vill inte ha torrt "tråkigt" godis där som tar lång tid för valparna att tugga i sig och inte är särskilt himlastormande gott.

Torrt godis går bort. :) Jag använder gärna övningarna även i valp- och allmänlydnadskurser, vill inte ha torrt "tråkigt" godis där som tar lång tid för valparna att tugga i sig och inte är särskilt himlastormande gott.

Våra är inte så kräsna som tur är utan tycker allt är jättegott och kul :)
Torkad lunga el lever är annars ett annat alternativ om färdiga leversnittar är trist.

För oss med små hundar är leversnittar rätt värdelösa, hundarna måste tugga länge och blir mätta fort. Hund modell större däremot är de perfekta för, de märker ju knappt att de haft nåt i munnen innan den är nere :p.
Men man kan ju använda godis som man själv kan tänka sig ha i munnen, typ korvbit, köttbullebit eller ostbit om man vill testa övningen tänker jag. Vi försöker variera godiset till hundarna mellan varven för att de inte ska tröttna, bara Nano som är ett matvrak och tar allt man ger henne..

@FrauleinLeo du kanske kan dela med dig av de kontaktövningar du gör? Jag gör typ inga alls då Nessie är väldigt kontaktsökande ändå.
Nano som går allmänlydnad har jag börjat att jag ger ett kommando och externbelönar när hon tittar på mig (har en treat n train) för att belöningen inte alltid ska komma ur handen.

@FrauleinLeo du kanske kan dela med dig av de kontaktövningar du gör? Jag gör typ inga alls då Nessie är väldigt kontaktsökande ändå.
Nano som går allmänlydnad har jag börjat att jag ger ett kommando och externbelönar när hon tittar på mig (har en treat n train) för att belöningen inte alltid ska komma ur handen.

Det är väl det som är problemet, mina hundar är också väldigt kontaktsökande! Men till kurserna är det ju kul att ha något mer än det vanliga godis i handen - kontakt - belöna liksom, det känns som om det är vad de flesta instruktörer kör med (är bara hjälpinstruktör). Eller namnet - kontakt - godis.

Ikväll ska jag nog introducera en varsågod-övning, som ju också blir en kontaktövning.

Det där varsågod använder ju jag nu när jag tänker efter, sätter ner matskål framför hund, hund tittar på mig och får "varsågod". Grejjen är att man gör nog mycket sånt där som vardagsrutin som gammal hundägare som man aldrig ens reflekterar över då det liksom bara går av vana.. Samma sak när jag kopplar loss hunden, hunden tittar på mig och får då "hophopp" = frikommandot för att leka, springa eller gå och nosa eller vad nu hunden känner för.

Det där varsågod använder ju jag nu när jag tänker efter, sätter ner matskål framför hund, hund tittar på mig och får "varsågod". Grejjen är att man gör nog mycket sånt där som vardagsrutin som gammal hundägare som man aldrig ens reflekterar över då det liksom bara går av vana.. Samma sak när jag kopplar loss hunden, hunden tittar på mig och får då "hophopp" = frikommandot för att leka, springa eller gå och nosa eller vad nu hunden känner för.

Ja precis, är nog flera saker man gör i vardagen som bygger på kontakt och som enkelt blir en kontaktövning som man inte riktigt tänker på!

Jag gillar att använda det hunden råkar vilja ha i stunden som belöning för kontakt. Vill valpen gå ut, då måste hon sitta och titta på mig innan vi går ut genom dörren. Vill hon springa fri måste hon stanna/sitta och titta på mig innan hon får frikommando. Nu sätter hon sig som ett ljus och tittar på mig när hissdörren öppnas. Kontakt och stadga i ett liksom :D

Vi har flera favoriter. Tex när vi leker ute; sätter, ställer eller lägger hunden med kommandot stanna och leksaken kastas iväg. Hunden får inte hämta den förrän jag får ögonkontakt. Sen ges kommandot hämta eller varsågod. Hämta betyder att matte vill ha tillbaka den, och varsågod betyder att det är fri lek med den. Ibland försvåras detta moment med olika övningar av allmän lydnad, tex att gå fot lös förbi den med ögonkontakt på matte och inkallning lös där han springer förbi leksaken. Först vid ögonkontakt får han frikommando att ta den. Kan även göra samma med sk godisregn, gå över med fokus på matte (matte har då givetvis godare godis ;).

Vi kör även stadga, dvs ett kommando med fokus på matte trots stök runt honom tex att sönerna leker med hans leksaker eller att jag kastar godis runt mig. Just denna stadga-övning har hjälpt vår hund mycket, och används mycket i vardagen tex sist nu när han fick en hund att leka med för första gången i vår trädgård. Vi körde stadga på verandan medan hunden ifråga fick undersöka en bit av trädgården innan vår hund fick frikommando att hälsa. Det var lite trixigt att hålla koll på en främmande hund i trädgården samtidigt som han sökte min kontakt i förhoppningen att få springa iväg. Blev liksom skvallermetoden istället, men det är också bra :up:

Vi kör alltid varsågod-övningar under dagen; för att få mat, för att få städa köket efter barnen, att få gå ut på gårdsplan, få gå in eller ur bilen osv.

Ja precis, är nog flera saker man gör i vardagen som bygger på kontakt och som enkelt blir en kontaktövning som man inte riktigt tänker på!

Jag försöker att inte tänka så mycket att jag ska träna hunden att titta på mig, men däremot bygga upp en hög förväntan på att jag är expert på att hitta/göra roliga saker. Vad varje hund blir imponerad av kan ju vara väldigt olika - en del älskar när man hittar mat, andra gillar när man plötsligt hittar på konstiga lekar, nån älskar att man hittar en pinne och leker tafatt... Kort sagt, fundera på vad din hund tycker är party, och se till att du blir initiativtagaren till såna aktiviteter OFTA!

Liknande trådar

Hundträning Jag hittade ingen tråd för kontaktövningar! Min bästa i hundgården med min bångstyriga Shar pei-tik är att dela upp godiset i högvärde...
Svar
3
· Visningar
472
Senast: Hellhound
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: farin
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar