F
Fruentimber
Jag skulle vilja bredda övningsrepertoaren när det kommer till kontaktövningar. Känns som om vi bara gör same old same old. Vad har ni för favoriter som ni kör med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag belönar från munnen, dvs spottar ut godisar för att få kontakten ansikte/ansikte och inte få en hund som blir handfixerad.
Belönar vid ögonkontakt.
På valpar/gröna hundar kör jag detta många gånger om dagen korta stunder för att lägga en grund.
Tack för tips. Kör dock med godis som man absolut inte vill stoppa i munnen.
Leversnittar är bra. Torra, hårda, inte smuliga. Rätt smaklösa om man inte knaprar på dem.
Jag sätter godiset mellan läpparna. Men maken är inte så kräsen. Han knökar hela truten full.
Det blir inget hångel när han har tränat hund eller rastat unghundar
Torrt godis går bort. Jag använder gärna övningarna även i valp- och allmänlydnadskurser, vill inte ha torrt "tråkigt" godis där som tar lång tid för valparna att tugga i sig och inte är särskilt himlastormande gott.
Våra är inte så kräsna som tur är utan tycker allt är jättegott och kul
Torkad lunga el lever är annars ett annat alternativ om färdiga leversnittar är trist.
@FrauleinLeo du kanske kan dela med dig av de kontaktövningar du gör? Jag gör typ inga alls då Nessie är väldigt kontaktsökande ändå.
Nano som går allmänlydnad har jag börjat att jag ger ett kommando och externbelönar när hon tittar på mig (har en treat n train) för att belöningen inte alltid ska komma ur handen.
Det där varsågod använder ju jag nu när jag tänker efter, sätter ner matskål framför hund, hund tittar på mig och får "varsågod". Grejjen är att man gör nog mycket sånt där som vardagsrutin som gammal hundägare som man aldrig ens reflekterar över då det liksom bara går av vana.. Samma sak när jag kopplar loss hunden, hunden tittar på mig och får då "hophopp" = frikommandot för att leka, springa eller gå och nosa eller vad nu hunden känner för.
Ja, men så har ni ju fäfer.
Ja precis, är nog flera saker man gör i vardagen som bygger på kontakt och som enkelt blir en kontaktövning som man inte riktigt tänker på!