Vad har ni för erfarenhet av Passier-sadlar?

M

moalin

Om kvaliteten alltså. Anta att den sköts på ett bra sätt.

Tappar den färg lätt? Har ni träffat på några måndagsexemplar som gått 'sönder' på något vis, i sömmen mm.?
Hur är lädret?

Tacksam för svar:)

Edit: Glömde att sätta dit prefrixet utrustning! Hoppas att moderatorn kan vara jättesnäll och fixa det åt mig:o

Sv: Vad har ni för erfarenhet av Passier-sadlar?

Passier håller riktigt hög kvalitet. De håller bokstavligen i hundra år...
Dock kan ju ljust läder bli fult när det mörknar och blir fläckigt, men så är det ju med allt ljust läder. Har träffat på ett måndagsex, det var fullt med märken på svettkåpan runt vadstödet men det byttes ut. Annars har jag inte sett några Passier med riktigt stora fel, t.ex. sned bom eller så. Att någon söm släpper efter ett par år räknar jag inte som något måndagsex, är det inom garantitiden så fixas det lätt, annars kostar det inte mycket att laga.

Har en Passier optimum (hopp) som jag har skött pedantiskt, köptse begagnad och är väl 6 år gammal nu. Lädret och fantastiskt fint. Mjukt och inga märken, mer än lite ljusare där stiglädrena har suttit. Syrran har en Passier dressyr (modell???) som hon inte har skött nåt vidare (det är jag som är putsgalningen, putsar av hennes grejor ibland fdö r att skitigt läder stör mig så mkt :D ) men lädret är fint ändå. Lite stelt men med ett par putsningar är det i strålande skick. En riktig kvalietet sadel alltså. Däremot tycker jag inte om att rida i dressyr sadeln, hopp sadeln är grym!

Låter jättebra!

Hur är andrahandsvärdet för passier? Finns det någon marknad för begagnade passier och hurpass mycket går de ner i pris om man köper en ny?

dom håller i måånga år. typ som stubben. dock blir dom ljusa väldigt fläckiga av regn.

andrahandsvärdet är dåligt, och dom är svåra att sälja. kolla på annonser så ser du hur priset ligger. så tänker du byta sadel igen om inte så länge är det inget bra köp.

Jag har bara erf av min - och jag gillar min väldigt mycket och tycker att det är väldigt bra kvalite!! :love:

Jag har en Grand Gilbert som är ca 10 år gammal, men ser ut som ny! Inga färgskiftningar i lädret, ingen söm ens som släppt. Har då varit flitigt använd, men inte lika flitigt putsad.. :D

Jag har två (förvisso hoppsadlar) tokfina bägge två. Dock ligger passier i en lägre prisklass i andrahandsvärde. Jag räknar inte med att få mer än max 5000:- för min och då är nypriset på ingdams nästan 17000:-

Min går på ny 22 000 och får den inte såld för 8500 - synd och skam för en sådan pass fin sadel :mad:

Andrahandsvärdet är riktigt dåligt, det är inte ovanligt att 1-2 år gamla sadlar i mkt fint skick säljs för under halva nypriset. Tyvärr är det inget populärt märke. Men ska man köpa en Passier kan man göra riktiga fynd! En kompis till mig köpte en Passier PSL hopp, 3 år gammal, nyskick (använd nåt halvår och pedantskött) + alla Passier tillbehör till för bara 5-6000:-
Nypriset låg på ca 24 000 för allt (ej standardutförande på sadeln, hade en del tillval)
Så vill du ha en Passier hade jag inte köpt en ny i första hand om du planerar att kanske byta sadel om några år...

Jag och min moster har haft Passier dressyrsadlar, jättefina och bra kvalitéts sadlar, enda dåliga är att det har skavts ganska mkt efter stiglädrena på båda sadlarna. Annars jättemjukt och fint läder och välbyggd sadel! :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har funderat en del på det här med sadlar, deras kvalité och passform framför allt. Min gamla stübben och min ännu äldre Passier...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: domino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025