Vad har ni för dressyrsadel till er tinker??

Dreadhead

Trådstartare
GAAAAHHHH

Jag blir galen på denna sadel djungel :(

Vad har ni för dressyrsadel till era tinkrar? Min dam har jusst nu en bomlös sadel,vet ej märke...Skitkass grej med noll midja och stöd! Skön att "åka" med i skogen bara....
Vi har börjat ta dressyrlektioner nu,och jag vill ha en dressyr sadel till henne.
Är inne på wintec wide dressyr,eller star trekk bomlös dressyr med utbytbara koppjärn. (dock för dyr för mej :mad: )
Hon har ganska svängd rygg å ingen manke och rund liksom :d

Har nån något bra tips?

Sv: Vad har ni för dressyrsadel till er tinker??

Den sadel som fungerade bäst på tinkern jag red förut (rund, överbyggd med sänkt rygg) var en sensation bomlös. Innan den sadeln testade vi diverse olika bomlösa men sensation var den som kändes bäst att rida i. De är dock rätt så dyra.

Min tinkerbekant har efter mkt letade fått en äldre County som passade hennes mjuka rygglinje och överbyggda bak:D

En kompis har Albion till sin tinker. Enligt h*n så ligger den som en smäck. Vet dock inte vilken modell.

Jag har en tinker valack och med honom åkte jag och prova ut en sadel är snart 2 år sen. Det är en wintec dressyr nu kommer jag ej ihåg vilken är på jobbet kan kolla upp det. Hans mamma har också en wintec den är allround mot dressyr hon har haft den i 8 år super skön att rida i. Även den min hästs sadel är jätte skön:)

Ingen tinker men väl en grov nordsvensk brukshingst, på honom satt min Thowowgood dressyrsadel som en smäck, ställbar med fish-inlägg. Jäkligt skön att rida i också. Minns inte vad det är för modell på den bara...

Åh tack för alla bra svar! =)
Jag är även inne på thorowgood sadeln. Kollar på t6:orna,nån som provat den?

Min mamma har en Wintec Extra Wide (eller heter den Haflinger?) den ligger hursom jättebra på henne och hon är väldigt bred över ryggen, kort kort sadelläge och ingen speciell manke. :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 869
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·
Utrustning Är på jakt efter en ny sadel till min nordsvensk. Bifogar bilder på honom med en wintec wide med xxxx-vid bomjärn , vilken är för...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: caballus
·
Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 179
Senast: Stjaerna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar