Vad har ni för bett till era 07:or??

JessicaM

Trådstartare
Lite nyfiken vad ni har för bett eller om ni rek några speciella bett till en grund inriden 4åring? :D

Tusen tack för svar

Sv: Vad har ni för bett till era 07:or??

Vad tycker ni personligen om dessa KY Rotary bett

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider min 4-åring & 5-åring på antingen ett Billy Allen eller ett rakt mullenmouth. Båda två är snälla bett och dessutom stela vilket min tandläkarveterinär (Ylva Rubin) rekommenderar till ungisar! 5-åringen går även på en Billy Allen stång..

Nu ska jag prova ett PeeWee på 4-åringen för att se om hon kan tycka om det. Hon gillar inte tjocka bett för hon har det väldigt trångt i munnen så YR tyckte jag skulle prova PeeWee bara för at tdet är så smalt och böjen på det alltid ligger rätt i munnen..

Men det beror väl lite på vad du ska göra med hästen, hur den är i munnen och vad du har för syfte med bettet...?

Min 07:a har jag testat rakt bett med fasta ringar, vanligt tvådelat tränsbett och tredelat tränsbett. Det hon trivs allra bäst med är det tredelade i storlek 9,5. Jag varierar det med sidepull och hackamore, för att få variation.

Han rids på bosal för att spara hans mun tills han är så känslig och lyhörd för dom andra hjälperna att bettet bara är till för att ge honom små signaler. För att kunna samla honom mer eller fixa små detaljer och få till det lilla extra när han är mer färdig utbildad. På det viser får vi en häst som är så lyhörd att man till slut rider med så små hjälper och signaler att dom knappt syns.

Vi har en vi skal til at tilride i år (også fra 2007). Vi kommer nok til at bruge bosal det meste af tiden og ellers en 2-delt snaffel med stor D ringe. Vi bruger altid en læder strop (kaldes curb strap eller bit hobbles) for at forhinde biddet fra at blev trukket for meget til en side. Vi foretrækker at bruge en bid med enten kobber eller sødjern.

Vi startet ud sidste år med at gøre hesten sadelvant og tage hende med som håndhest på tur (med sadel på ryggen). Desværre har vi ikke kunnet have hende med de sidste måneder, på grund af rytterens skulder skade, men ellers havde hun også fået lov til at gå med bid i munden, uden at det blev brugt til noget. Det havde vi gjørt med vores sidste unghest, så hun var meget nemt at få med på tur efter tilridning gik i gang.

Det er lidt forskellige hvad vi bruger med de ældre hest. Det er afhængig på hvilken bid hver enkelt hest går bedst med. Det er også forskellige hvornår vi skifter over, efter hvordan hesten er. Vores 6-års kom hurtig over på stang, men vores 9-års havde været redet meget længere i bosal og snaffel. Og så bruger vi stadigvæk bosal nogle gang, specialt hvis der er nogle problemer der skal arbejdes igennem eller nye ting de skal lære.

God held med hesten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Zpunk
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har lite frågor om kandar bett som jag hoppas att någon kan svara på :D 1. Vad skiljer kandar stången från andra hävstångsbett...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 528
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025