Vad har ni för "nät"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Insåg igår hur ensam man är när man inte har föräldrar på orten där man bor.

Jag ska på kurs i morgon. Sambon har varit hemma mycket (8 dar på två veckor) med sjuka barn, och har svintjock på jobbet just nu. Vad händer? Jo, ett barn blir sjukt såklart.

HUR skulle ni lösa en sån här situation?

En kompis brukar ställa upp, men deras yngsta har vattkoppor just nu. Visst är det bra om våra får vattkoppor, men just nu... efter snart 3v VABande redan.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Nätet är lite halvdåligt.

Mina föräldrar, min svärmor och svärfar bor alla på ungefär 10 mils avstånd. Samtliga är pensionärer. Den jag först skulle vända mig till är min mamma.

Sen finns några lite närmare: Mammagruppen finns runtom i kvarteret. Kompisar finns runtom i Stockholm. Båda dessa skulle nog gå att ta till om det kniper, men det är ju inte direkt de man frågar först.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jaa, du jag vet inte.
Har lite samma problematik fast jag har släkten i närheten, har gamla föräldrar som kan ha dem om de har bra dagsform, men det är ju inget att räkna med. Det är lättaste stället att få avlastning även om det innebär en del dåligt samvete för min del.

Svärföräldrarna bor på samma ort men är så unga att de är mitt i arbetslivet själva så de hade inte kunnat ställa upp heller.
Vänner o syskon i närheten tror jag inte heller skulle vara hemma från jobbet för mina barns skull.

Det hade nog slutat med att jag var hemma, eftersom sambon varit hemma mest senaste tiden, men det beror också på hur viktig kursen är för mig/jobbet.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Oj så besvärligt. Det är inte så lätt heller att hitta någon att "avlöna" dagtid som extra barnvakt så jag förstår problemet.

Vi flyttade "hem" tillbaks innan vi fick barn. Så tack vare det har vi nu det absolut topp-ställt med barnvaktshjälp vid krissituationer både från pappans och min sida. Det är en jättebra trygghet, i synnerhet som jag blev ensamstående mamma sen.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Det hade nog slutat med att jag var hemma, eftersom sambon varit hemma mest senaste tiden, men det beror också på hur viktig kursen är för mig/jobbet.
Kursen är obligatorisk från jobbet, valet att jag skulle stanna hemma finns inte, då kan jag lika gärna säga upp mig från jobbet...
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Madick skrev:
Insåg igår hur ensam man är när man inte har föräldrar på orten där man bor.

Jag ska på kurs i morgon. Sambon har varit hemma mycket (8 dar på två veckor) med sjuka barn, och har svintjock på jobbet just nu. Vad händer? Jo, ett barn blir sjukt såklart.

HUR skulle ni lösa en sån här situation?

En kompis brukar ställa upp, men deras yngsta har vattkoppor just nu. Visst är det bra om våra får vattkoppor, men just nu... efter snart 3v VABande redan.

Tja...jag bor i Skåne och föräldrarna i Stockholm (och min mans föräldrar lever inte längre men bodde i England...) så jag lider med dig. Om man bara behöver barnvakt så brukar det kunna funka med en grannfru men är barnen sjuka så är det annat utgångsläge eftersom de inte vill bli smittade.

Kan din man ta med något av sitt jobb hem?

Kan du skjuta upp din kurs?
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Kursen är bara i morgon dessvärre, och lär inte återkomma på länge heller.

Mannen bygger bautamaskiner, så det blir lite svårt att ta med hem :rofl: Men goda idéer!
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jag skulle fråga någon av mina systar, min mamma eller pappa. Det händer dock att ingen utav dem kan hjälpa oss dagtid eftersom de själva jobbar/pluggar.
Vi prioriterar det som är viktigast just den dagen. MÅSTEN som inbokade kundbesök/tjänsteresor/kurser går naturligtvis före "vanligt" jobb. Vi har även fördelen att ha sådana jobb som vi till viss del kan utföra hemma (om barnen tillåter det).
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jag kommer inte att ha mycket till nät när vårt barn föds.

Hela min familj finns i Stockholm, 60 mil bort. Sambons föräldrar jobbar och har egna liv att sköta. Sen har jag inte SÅ många vänner heller här nere, inflyttad som man är. Förhoppningsvis lär man känna några via mammagrupp osv senare.

Som tur är (I just en sådan här fråga) så är jag långtidssjukskriven, så den frågan behöver jag inte tampas med dom första åren i alla fall. Sambon är relativt flexibel också som det är nu, men det kan ju förstås ändras med tiden, det vet man aldrig. Det känns som om att man får känna vilket som är viktigast, när sådana här saker kommer upp. Hans jobb den dagen, mitt viktiga möte, eller liknande.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Vi har både mor och farföräldrar som "nät" om det är något, och de tär helt underbart, förstår inte hur folk utan klarar sig.. man blir väldigt bortskämd tror jag :smirk: .
Sen är det akut så har jag även en bror m familj som vi skulle kunna lämna till...
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jag har varit lika bortskämd som dig ;)
Mor och farföräldrar samt svägerska inom ett par mils avstånd.

Fast jag var inte så förtjust i min svägerska när hon var barnvakt och hennes äldsta hade misstänkt kikhosta (vilket hon "glömde" tala om) Hon satt inte barnvakt på ett tag efter det.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Vi har inget nät alls eftersom vi bor långt ifrån alla gamla vänner och släktingar. Vi har haft en barnvakt som kom regelbundet just för att vi ville ha någon avlastning.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jag har mormor, alltså min mamma, i närheten.
Morfar är död sen många år, min bror + makens syster och föräldrar bor ca 50 mil härifrån (och med farmor med begynnande alzheimers skulle det ändå inte kännas särskilt säkert...).

Jag har tänkt tanken att vi kanske ksulle behöva flytta till jobb åt maken, men som läget är just nu är jag nog hellre kvar här där jag har mormor... För flyttar vi så kommer maken ju ändå jobba långa dagar och jag har INGEN som kan hjälpa mig med barnen :crazy:
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Vi har ingen som kan ta våra barn om de är sjuka. Så oavsett hur det är på våra jobb måste en av oss vara hemma...

Jag är så avundsjuk på er som har någon som ställer upp när det krisar!!
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jag har mina föräldrar 150 meter bort... och min syster med familj 150 meter åt andra hållet.

Så jag har ett tryggt nät... även om jag, sedan jag flyttade tillbaka till barndomsområdet, känner det som om jag vore 12 igen.

Det är tveeggat. Ibland längtar jag bort, men samtidigt är det jätteskönt att ha familj nära.
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

biffen skrev:
Svärföräldrarna bor på samma ort men är så unga att de är mitt i arbetslivet själva så de hade inte kunnat ställa upp heller.
Vänner o syskon i närheten tror jag inte heller skulle vara hemma från jobbet för mina barns skull.
Har för mig att andra än föräldrarna kan vara hemma för vård av barn... Med ersättning från FK... Rätta mig andra som är mer insatta i detta nu... Men vet att när jag jobbade på en skola var en av lärarna hemma med barnbarnet med FK pengar...
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Jo det stämmer! Min mamma har varit hemma från jobbet med våra barn när de varit sjuka och vi varit tvungna att jobba/studera.

Trådfrågan då; vi har både min mamma och min sambos mamma att ta till. Ibland kan min syster eller bror ställa upp beroende på hur deras dagar ser ut. Annars har jag världens bästa kompisar som i princip alltid ställer upp om det kniper (eller om man bara vill ut och rida...). I gengäld så vet de ju att jag gör samma sak för dem...
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

Allstå borde ju andra personer utanför närmaste familjen kunna vara hemma med barnen om det är kris...
 
Sv: Vad har ni för "nät"?

*kl*

Det blev så att sambon fick vara hemma. Dock under kraftiga protester.

Ringde FK och visst hade någon annan kunnat få TFP om de avstod från jobb för att vara hemma med mitt barn. Men det gäller ju att hitta nån sån då...

Nu är båda barnen friska *peppar peppar* så nu är det lugnt ett tag hoppas jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 837
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 952
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp