Vad har ni använt för foder till era travare?

V

vovicockokanon

Jag skulle vilja veta vad ni använt för olika foder, hur mycket, hur länge, vid vilken ridning, årstid, o vad ni tyckte osv? skicka gärna via formuläret på hemmisen ochså!
 
på vintern får han 0,5kg grund + 10-15kg hö/dag. rids ca 1h/dag 5ggr/vecka, lätt träning. Nu när han går på bete får han bara mineraler och salt...

Han är hur fin som helst, musklad och lagom hull. Ser verkligen ut att må bra. Men man får ju va observant på ifall man måste börja tillskottsfodra igen.

Försöker alltid ge så lite kraftfoder och så mycket hö som möjligt eftersom han blir väldigt pigg av kraftfodret.
 
Beroende på höet såklart, men denna vinter har hon ätit 7 kg hö, 0,5 -1 kg lucern (fick öka på lite...), 2 hg betfor och ca 4 hg havre.

Rids ca 5 ggr/vecka, har kört mycket muskelbyggande i vinter, fast i lugnt tempo.

Vad jag tyckte om fodret? Hade jag inte tyckt om det hade jag gett något annat... ;)
 
Jag måste nog förtydliga mig lite här: jag vill även veta om ni fodrat med något som ni inte varit nöjda med osv. en egen liten undersökning alltså, som jag tänkte lägga upp sen på hemsidan. Alltså inte bara vad ni fodrar med nu utan allt ni varit i kontakt med personligen.
 
Jag hade en travare för två års sen och hon åt:
-Fri tilgång på hö
-2 kg havre
-1 kg betfor
-2 kg fibergi
-Mineraler, vitaminer m.m

Det åt hon under vintern och hon reds sju dar i veckan i full ridträning. Hon var superfin i hull då och var nästan lite rund om magen :) Jag tyckte fibergin funkade skitbra!
Jag hade testat med lusern och andra pelletsfoder och inget funkade. Hon blev bara magrare och magen tyckte inte om det.
 
Aha!! :idea:

Jag har tidigare fodrat med:
Korn- Men då hade jag inte haft hästen så länge, så jag kan inte säga vad effekten av det blev. Dessutom hade jag ett hö som gjorde kraftfoder onödigt. Gav det alltså bara under en nedtrappningsperiod.

Hestekraft- Gav det som proteinhöjare under en ca ett halvår. Väldigt mumsigt och gav blank päls.

Hippo Alfa- Gav det för att det var lätt att få tag i där jag hade Pinky då, men har nu gått över till lucernhack. Undviker pelleterat foder när jag kan!

Betfor- Ger det för att hon tycker det är gott, och så är det bra att "dölja" mineraler och sånt i.

Havre- Har jag gett i små doser bara för att...? Lite tokig är man nog! ;) Hon blir inte knäpp av havren eller nåt sånt.

Mineraler- Sort efter behov, men det har alltid blivit Kraffts Blå...

Salt- Ger helst en jämn, kontrollerad dos varje dag. Har ingen saltsten...

Äppelcidervinäger- Gav ett tag när jag precis köpt henne, som bantningskur.

Vitlök- Mot stickande insekter under hela sommaren!

Shy-Feeder- Vid pälssättning och -fällning.

Alla dessa foder har hon fått under vintern. Går på bete hela sommaren utan stödfodring, vilar dock inte helt utan rids hela sommaren.
 
Ger idag fri tillgång på hö, det är det året runt, sen varierar havren lite med träningstillägget. När han inte är skadad står han på ca 3kg havre, 400-500g betfor, 0,5-1kg lusernhack, blå miner och b-vitamin. han har svårt för att hålla hull, men nu är hanvalack så jag hoppas det ska bli lättare. Trots att han bara vilar nu äter han ändå två kg havre om dagen samt betar men är ganska lagom i hull.
 
Har ingen varmblodstravare själv, men två av mina vänner har, så jag kan svara för dem:

Den ena, ett sto 11 år, får Pasture Mix från Dodson&Horrell , betfor, mineraler, äppelcidervinäger samt morötter och annat frukt och grönt.
Fungerar super på fodret, i huvudsak Pasture mix!

Den andra, valack 8 år, får också Pasture mix, betfor, äppelcidervinäger och fick förut lite havre men det har dom slutat ge nu.

Bägge är väldigt nöjda med sina foderstater, och ska man nämna något foder som inte fungerat (bara valacken som fått det) så är det havre. Han blev tokig, både på liten och stor giva.

(För mer info om Dodson och Horrell foder kan man kika på: www.dodsonandhorrell.com)

Mvh Huntress :)
 
OK! Bra fortsätt så här så kan jag lägga ihop nåt av det sen o publicera. Utan namn o reklam förstås!
Hoppas nu att en sisåd :banana:är 20 till svarar så blir det bra!
 
23 år
skrittar lite då och då (och går i hage förstås!)

ca 7 kg hö (fritt inne)
400 g havre
500 g fibergi müsli
400 g betfor
200 g kli
2 mått dikalciumfosfat

gräs och morötter

Han är något svårfödd, förmodligen pga åldern. Blir lite havrehet. Äter inte grusmineraler.

Han har tidigare ätit Krafft grund och groov, det gick väl också bra. :confused: Han är inte så komplierad sådär, det gäller bara att ge tillräckligt mycket mat! :)
 
Jag rider en f.d. travare på 165 i mkh som endast går som ridhäst.Rids och tränas ca 6 ggr/vecka. Dressyr/hoppning.

Han får: 6-10 kg hö (beroende på vilken tid på året det är)
2,4 liter korn
1,4 liter kraft
7 dl vetekli
4 dl betfor
1 mått vitlök

Han har fint hull. Är väldigt het till temperamentet och korn passar honom därför mkt bättre än havre. :d
 
Haft 2 olika varmblodiga travare.

valacken
fri tillgång på hö
4 kg krafft groov
1 liter betfor

stoet
fri tillgång på hö
1 kg havrekross
1 kg kornkross
2 kg krafft sport
4 kg lusern

uppdelat på 4 gånger per dag med kraftfodret på stoet...valacken 2...allt hö fritt.

Bägge hästarna av ungefär samma typ av häst...men stoet krävde mycket mer för att hålla hull.stoet i avel och lätt promenadridning.Valacken som ridhäst dagligen.Vinterhalvåret har jag gått efter nu.Stoet krävde dock nästan lika mkt mängd kraftfoder på betet i samband med föl vid sidan annars rasade hon i vikt.

Valacken mådde jättedåligt psykiskt och flippade ur av havre.Han blev så hispig att han inte visste vart han skulle göra av sej själv...högg när man skulle spänna sadelgjorden,sparkade efter mej och bockhoppade som en galning under ridning...ja vid ett tillfälle slutade det med amulansfärd för mej.På krafft groov världens snällaste häst.
 
Under vintern
Fri tillgång på torrt hösilage (7,5 Mj och 30 SRP)
1 kg havre
0,45 kg vetekli
0,35 kg betfor
0,48 kg soja
0,5 kg krafft breed
salt

Hon är svår att få upp och hålla hullet på! Rids 5-6 dagar i veckan. Varierande arbete i ca 1 timme!

Just nu
Fri tillgång på hösilaget
0,65 kg krafft breed
0,23 kg vetekli
0,18 kg betfor
salt
Går i gräshage ca 4 timmar/dag just nu för att vänja in!

Skulle gärna vilja prova Krafft Groov eller Hippo Alfa på henne, men då havre, vetekli och betfor ingår i hyran så vill jag använda det så mycket som möjligt!

Har förut gett henne lusernhack, men det tyckte jag va för dammigt!

Kommer nog börja ge henne groov eller alfa under sommaren (juli-aug). Blandat med krafft sport och betfor kanske! Får se hur det blir. Mat kommer hon få i alla fall. Vågar inte låta henne vara utan då hon va som en räka förut :crazy:
 
ridtravare

mellan 7-12 kg hö (just nu på 7 kg hösilage)

2,5 kg havre
0,5 kg korn
2 kg fibergi elit
1 kg pasture mix
1 kg racing balance
+ 1 liter betfor

+ diverse mineraler o grejs
 
Travare 157. sto het lite tunn i hullet.

8kg hö
1L korn
1L torrbetfor
0,5 L Hippobasic
0,25 L Muslipellets
Minerblå
Äppelcidervinäger
Vitlök
B och E-vitamin
 
Sto 146 cm ca 450 kg, rids 6 dagar/ vecka, dressyrträning, skogsridning.

7 kg hö
0,5 kg Krafft Protein
0,3 kg Eggersmanns Classic müsli
0,1 kg betfor
40 g miner vit
vitlök
 
7 kg kraftfoder :eek: det är inte lite din häst käkar :crazy:

Har du analys på höet?
 
I vintras fick han:
2 kg Fibergi Bas
0.1 kg sojamjöl
0.1 kg miner blå
10 kg hö

Vad jag vet har han gått på Fibergi så länge det har funnits, han är 18 år gammal.
Det har alltid, enligt ägaren, fungerat utmärkt.

Han är svår att hålla i hull.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp