Vad har jag för sadel?

I

IslaBonita

Snäääälla westernryttare, jag ska sälja min westernsadel. Men har inte en susning om vad det egentligen är jag har för något. Vore trevligt att kunna skriva något annat än westernsadel i annonsen. Kan ni se någon information på bilderna?

th_IMG_0198red1.jpg

th_IMG_0197.jpg

th_IMG_0196.jpg

Sv: Vad har jag för sadel?

Nu har jag lagt ut den ändå, men vet ni något om den får ni gärna skriva och berätta!

Hej!
Tycker att det ser ut som en modell som såldes av Hööks för ett antal år sedan. Hade en liknande för tio år sedan och då kostade den c:a 4000 kr ny.

Titta på Tie Strap Holder, om det sto ett dar.
Az

Komma inte ihåg om HOOKS har haft sadlar med Full Double D-Rings.
Az

Bilderna är ju väldigt små men om man kopierar bildadressen och tar bort "th_" i den så kommer de upp i större storlek :)

Det där är ingen hööks sadel. För ordentligt gjord för att vara det ;) Vad jag kan se så ser den rätt okej ut och iaf inte av den billigaste typen. Ser dock liten ut och kanske är en ungdomssadel?

Kan du hitta något märke på den? Antingen på den läderflärpen där man fäster den långa sadelgjorden, eller kring hornet alt på remmarna som håller ihop stigläderna? Kika också under stiglädren, där de fäster i bommen, ibland sitter där ett märke eller en liten bricka med ett märke på.:)

"Har tyvärr ingen mer info än att det står NASH och USA på en flärp."

Står det i annonsen.

Jag kan dock inget om dom sadlarna.

Försöker ladda upp lite större bilder:

IMG_0196.jpg

IMG_0198red1.jpg

IMG_0197.jpg

Angående att den ser liten ut, jag TROR inte det är någon ungdomssadel, jag får plats med en fyraåring och en nioåring i sitsen samtidigt, om det nu kan säga något storleksmässigt. :crazy:

Vid en granskning med lupp står det faktiskt närmare bestämt NASH leather, Made in USA. Inte för att det är någon större skillnad kanske, men men.

Angående länken, jag tycker min sadel är en blandning av "Daisy barrel" och "Canyon Roper". Men den kommer nästan säkert från det företaget, gissar jag.. om än för ett antal år sedan!

Tack för den info:
Den sadle är en model Bowman Roper tillverket i Alabama.
Bommen är en Poly? som jag inte känna till! tror det likna RALIDE, samma bom finns på deras pleasure sadle som roping sadle, hmm, betänksom.
Az

Har kollat i mina gamla papper och år 2000 köpte jag en westernsadel på Hööks som såg ut som denna. Den var märkt "NASH leather Inc. made in USA" på flärpen där man sätter sadelgjorden. Då fanns den i två modeller, en allround och en pleasure.

Arixona: Googlade på Bowman roper saddle, det var väldigt lik min sadel faktiskt! Stämde inte 100% med mönstret på lädret.

Wigdul: Mittt NASH osv står på den lilla läderbiten som har som en liten skåra i, längst fram till vänster på sadeln. Var det där du menade också, kanske?

Stämmer, på min sadel satt det på flärpen med skåran.
Tyckte mycket om den sadeln, den var skön att rida i. Sålde den när jag
skaffade ny häst och ny sadel.

Kan stämma:
När jag säjer En Bowman Roper menar jag styl eller forman på främ valvat. Sånt kan finnas på pleasure eller barrel men lite klenar för att håla ner vikten, de är inte godkände för roping.
Dock på den har sadeln är det Double D-Ring Rigging som bruka inte komma på pleasure eller barral typ.
Kola vikten! om det ligga runt 15kg-20kg då är det en roper.
Hornen se utt som en roping horn.
Az

Hittade i ett fotoalbum kort på min sadel. Den såg exakt likadan ut. Den såldes som allround. Pleasure sadeln hade inte Double D-Ring Rigging.

har oxå haft en exakt likadan sadel, köpt på hööks för ca 4000kr stog oxå nash leather made in usa på flärpen

Är kanske mer lättsåld om du skriver ut hur stor sits och cm mellan conchos.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
960
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka