Vad har hänt med vår ponny?

Sv: Vad har hänt med vår ponny?

Enligt veterinären så hängde allting ihop. Han funderade på om det kunde vara något virus eller en bakterie eller något annat märkligt som orsakade alltihopa. Vi kämpade med henne i ett och ett halvt år innan hon en dag gav upp. Då fick jag ju inse att det var slut och jag fick ringa det förhatliga samtalet :(
Jag hade inte råd och jag ville faktiskt inte heller att de skulle obducera henne så vi vet inte varför det blev som det blev. Kanske hade hon någon sjukdom eller kanske var det bara en slump som gjorde att hon fick återkommande koliker, korsförlamningar, tunna sulor och att hon bet ihop tänderna så hårt att hon slet ned dem så att de var som babyhud. Hon rasade i vikt trots att hon stod på en foderstat som hade gjort ett fullblod fet och hon var en fjording. Det sista halvåret levde hon på betfor. Det var det enda hon kunde tillgodogöra sig. Lucern åt hon inte.

Kontakta veterinär om skakningarna inte slutat. Det lät på ditt första inlägg som om hästen ändå hade kontrollerade skakningar (slängde med huvudet) och inte okontrollerade. Eftersom styngflugan bl.a. borrar sig in i tungan så är det möjligt att det är detta som irriterat.

/V

Är det HS så kan man prova att operera, då klipper de av någon nerv som jag har förstått det. Men det är inte alltid det hjälper.

Är den behandlingen tillåten i Sverige? Det var den iaf inte då när min häst hade HS.

Vill bara uppdatera... igår var första dagen som vi skulle prova att rida igen efter vilan och det fanns inga skakningar alls :) dottern sken som en sol...
Vi har inte sett några skakningar i hage eller box sedan vi avmaskade honom. Hoppas att detta är en solkenshistoria för just nu är jag så glad och lugn igen.

Låter som det vi märkte på vår ponny 3 mån efter vi köpte honom, men i hagen var allt ok, det var när man red som det knappt fungerade pga att han slängde med huvudet. Det uppträder sommartid på honom ,så då rider vi med nosnät! fungerar perfekt!!
Är det för jäkligt så man inte kan lösa det, och man har en bra försäkring, så kan försäkringsbolaget göra en bedömning om hästen ska opereras, el tas bort...men man får först bekosta en undersökning själv...bevisas felet så får man tillbaka kostnaden. Men då ska man be en veterinär som är insatt i headshaking göra undersökningen, annars kan det bli många undersökningar och stora kostnader.

Idag var vet ute och kollade tänderna på vår ponny. Tänderna var bra, men däremot hittade vi små sår där det suttit styngflugelarver i tandköttet. Jag hade avmaskat hästen dagen innan för han hade blodmask, så det tog med larverna oxå. Stackarn han har nog haft det jobbigt. Nu till frågan är det nån som har haft det på sin häst? Kan detta bero på hans skakningar, vet trodde inte det men han kunde inte säga så mycket om det. Nu ska han vila 2 veckor så att såren får läka. Jag fick ett litet hopp inom mig att detta skulle kunna vara orsaken, men annars får vi väl gå vidare och åka til klinik.
Va bra att ni kollade upp munnen! Jag vet flera hästar som blivit "knäppa" tillfälligt av styngflugelarver som härjat i tandkött och i tungan.:crazy::wtf:
Säkert detta som kliat och irriterat ponnyn !
Jag tror ni hittat vad som gjort ponnyn så besvärad!
Bra jobbat!

Vill bara uppdatera... igår var första dagen som vi skulle prova att rida igen efter vilan och det fanns inga skakningar alls :) dottern sken som en sol...
Vi har inte sett några skakningar i hage eller box sedan vi avmaskade honom. Hoppas att detta är en solkenshistoria för just nu är jag så glad och lugn igen.

Gud vad skönt :) Hoppas verkligen att det var detta nu och att det aldrig mer kommer tillbaka.

Som kom tillbaka idag när solen sken och det var lite blåst.....:(:(. Det var mycket skakningar idag så det är nåt med solen känns det som och kanske vinden.

Som kom tillbaka idag när solen sken och det var lite blåst.....:(:(. Det var mycket skakningar idag så det är nåt med solen känns det som och kanske vinden.

Då min häst hade hs läste jag någonstans att det ibland kunde orsakas just av solen. Man jämförde det med sk. solnysningar.

Köp nosnät och prova med det. Det hjälpte på min.

Är det någon som provat det här plåstret som finns? tror det heter equiwinner.

Min häst slutade skaka i hagen när han hade flugluva på sig,oavsett årstid. Tror också att det hade med ljuset att göra.

Har kollat några dagar och vår ponny skakar med huvudet när det är sol ute.inget när det är mörkt ute och inget när det duggregnade.vad ska man tro att det är? Människor i vår närhet tror vi är knäppa när vi berättar detta, de har aldrig hört talas om denna sjukdom.
Vi prövade oxå med nosnät på tränsen när vi red men han frustade och skulle klia sig hela tiden. Tog av det och då slutade han.men den dan vi provade var det mulet och duggregn. Vi får väl prova när det är sol ute. Känner att denna situation gör mig galen:arghh:

Nu hade jag inte väntat med att kontakta en klinik som är bra på HS samt allergier hos häst.

Det är lika bra att få kollat upp det ordentligt och inte fortsätta experimentera med olika grejer på hemmaplan.

Hoppas ni får tag på kompetent vet som kan hjälpa er ponny!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2