Vad har hänt med vår ponny?

Favoriten

Trådstartare
Sen en vecka tillbaka så har vår ponny börjat slänga sitt huvud upp och ner, både när vi hämtar i hagen men mest vid ridning. Det har inte gått att rida för han måste klia sin mule emellanåt och sen slänger han huvudet så mycket att han blir vinglig. Vi har ringt tandläkare som ska kolla tänderna, sadeln är nyss utprovad och kiropraktor har även kollat vår ponny. Vad kan det vara för något? Han har aldrig gjort så här förut, vi är helt förtvivlade. Är det någon som kanske kan veta vad det är vår ponny har problem med?

Sv: Vad har hänt med vår ponny?

Låter som Headshaking syndrome.
Det finns en hel del trådar om det på Bukefalos.

Fick panik när jag läste om denna sjukdom? Är det nån som är uppdaterad på denna sjukdom och vad ska jag göra med vår ponny nu?

Knappast larverna...men styngflugan själv kan göra vissa hästar helt tokiga när de biter (lägger äggen) Men då ser du ju flugan också, gulsvart som en geting. Har ponnyn aldrig haft detta beteende innan? Har ni haft den länge?

Har aldrig hänt innan , vi har haft ponnyn lite mer än ett år nu. Han är världens bästa ponny som vi har haft sån glädje av.aldrig varit nåt med honom innan.

Min, numera döda häst hade headshaking. Hans symptom var precis som du beskriver + en massa frustningar och t.o.m slag med frambenen då det var som värst.

Många hästar blir aldrig friska från HS, men min blev faktiskt helst symptomfri till slut. Läste en massa studier som gjorts i England, och man såg ett sammanhang mellan sockeröverkänslighet och HS. Jag minskade ner sockergivan så mycket det gick (socker finns i allt foder) och plötsligt ruskade han inte mera. ...men hela processen tog något år, för jag provade allt möjligt annat också.

Sockerkänslig var han tydligen, för han fick fång senare också.

Kan tipsa om att köpa nosnät att ha på då ni rider. Det hjälpte iaf min häst. Googla på nosnät och headshaking.

Är helt förtvivlad känner jag ju mer jag läser om denna sjukdom, vet någon om det går på försäkringen om man vill utreda ponnyn? Tänkt ta bort betforen ur maten , och även köpa ett nosnät .

Detta låter mer som att han har fått allergi... kolla med veterinär om han kan ha utvecklat pollenallergi... Då håller de oxå på så som han gör

Är helt förtvivlad känner jag ju mer jag läser om denna sjukdom, vet någon om det går på försäkringen om man vill utreda ponnyn? Tänkt ta bort betforen ur maten , och även köpa ett nosnät .

Det är nog en riktigt skitsjukdom!!!
Min häst började rycka med huvudet på hösten, och veterinären trodde på allergi först eftersom hästen var svullen i svalget vid undersökning.
Symptomen minskade till vinter, och då gick det att rida, men då sommaren kom igen så...

Idag var vet ute och kollade tänderna på vår ponny. Tänderna var bra, men däremot hittade vi små sår där det suttit styngflugelarver i tandköttet. Jag hade avmaskat hästen dagen innan för han hade blodmask, så det tog med larverna oxå. Stackarn han har nog haft det jobbigt. Nu till frågan är det nån som har haft det på sin häst? Kan detta bero på hans skakningar, vet trodde inte det men han kunde inte säga så mycket om det. Nu ska han vila 2 veckor så att såren får läka. Jag fick ett litet hopp inom mig att detta skulle kunna vara orsaken, men annars får vi väl gå vidare och åka til klinik.

Med erfarenhet av en häst med headshaking i bagaget så säger jag åk till klinik så snart ni kan innan det blir värre. Min häst blev så dålig att det inte ens gick att köra henne till slut för hon shakade så att hon gick omkull. Be att de röntgar halskotpelaren på honom för att se om det finns någon skada eller förträngning i nacken. Det kan vara medfött men det kan också vara att han har gått omkull i hagen och skadat sig.
Du kan ju beställa en tid på kliniken för utredning nu till om två veckor också avbokar du bara den om han nu skulle bli bra av avmaskningen.

Försök så långt det går att du inte får headshaking som diagnos på pappret för de flesta försäkringsbolag ersätter av någon märklig anledning inte det. Be att veterinären skriver förträngning i nacken om det är det han har istället för headshaking syndrom.

Min häst betedde sig lika, visade sig att hon hade väldigt mycket spänningar i nacken och huvudet, troligen efter att hon blev sparkad i huvudet och fick hjärnskakning. En otroligt duktig ET tog hand om spänningarna och det har blivit mycket bättre. Men troligt vis har hon en släng av HS eller pollenallergi också, visar sig främst på vår och höst.
Är det HS så kan man prova att operera, då klipper de av någon nerv som jag har förstått det. Men det är inte alltid det hjälper.

Älgstyngflugan lägger äggen i näsan på älgen/hästen de är rätt ovanliga men de skulle säkert kunna orsaka besvär..

Men vad gör man på kliniken för att lindra besvären?

Man kan man röntga halskotpelaren och se om det finns någon förträngning eller så och då kan man lättare säga vad prognosen är. Det finns en teori om att headshaking syndrom beror på att en nerv har kommit i kläm och det finns ett sätt att operera det på om nervinklämningen går att hitta. Tyvärr är det inte så att alla blir bra av operationen och den är ju också självklart väldigt dyr. Det är inte heller så att alla nervinklämningar går att hitta. Väntar man med att åka till klinik så kan det bli som med min häst. Hon var till slut så dålig att det hade varit livsfarligt att transportera henne. Hon shakade tills hon gick omkull och en så dålig häst hade inte jag velat riskera att köra. Tänk om hon shakade omkull i transporten. Vad hade inte kunnat hända då? Har man då inte redan gjort vad man har kunnat på klinik innan så mår man nog väldigt dåligt som ägare. På min häst kunde de inte se något fel på skelettet men hon hade förmodligen en nerv i kläm iallafall. Jag hade tur som hade en väldigt duktig veterinär som kunde komma hem och behandla henne med akupunktur, kortison, slemlösande, smärtlindring och diverse andra mediciner som jag inte ens minns längre men till slut gick det ändå inte längre. Hon fick återkommande koliker och korsförlamningar. Hon fick mjuka sulor och en massa andra konstiga symptom och till slut hade hon så ont i hela kroppen att hon inte ville att man skulle röra henne utan hon fick somna in. Detta var för sex år sedan så nu har det kanske kommit ny forskning och nya metoder. Det är ju ändå ett tag sedan jag satt och förtvivlat försökte hitta en utväg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2