Vad har hänt med hästen?

A

Amandae89

Symptom: För en vecka sedan allt kortare steg vid ridning för att nu knappt kunna gå med bakbenen. Vetrinärer kommer dit och sticker honom för att ta prover och sticker då fel vid ett tillfälle. Proverna visar höga infektionshalter och på båda sidor av halsen kommer stora bölder (även den sida de inte stuckit på). Hela halsen är spänd och det går även ner vid bogen som om det var fyllt med vätska, blod.

Hästen har även blött näsblod för ett tag sedan och idag ramlade han ett flertal gånger. Han kan nu gå runt lite i boxen men ömmar mycket i kroppen som om att han har mycket ont. Vet har ingen idé på vad det kan vara och han är för dålig för att kunna åka in till klinik. Hästen har även vid ridning hållt på konstigt med tungan.

Är det någon som har förslag på vad som kan ha hänt eller har någon erfarenhet av detta?

Sv: Vad har hänt med hästen?

Ingen som har några idéer?

Du får ursäkta men det låter så trollaktigt:confused:
Jag har hört talas om Hästar som får läskiga Bölder av nålstick.
Näsblod behöver inte vara nåt farligt om det inte är mycket.
Krångel med tungan, kan ju vara bett, tänder etc .
När fick du provsvaren ?
Vad Behandlas han med ?
Är han så dålig och har så ont så måste han ju behandlas med smärtstillande . Har du pratata med nån klinik ? Det Finns ju Hästambulans, då får dom ju hänga i en matta........

Jag känner mig lite konfunderad...

Hej från Hambo

Tack för ditt svar!

Nej, det är inget troll.

Hästen äter sulfa och butta just nu. En spruta med pastasulfa och två påsar butta per dag, i fem dagar. Feber har den inte haft vid något tillfälle under denna tiden.

Det är inte min häst men eftersom veterinären inte vet vad det kan vara så ställer jag frågan till er då det finns mycket kunskap här inne!

Eftersom det finns hästambulanser så kan en häst nog aldrig anses vara för dålig för att åka till klinik/djursjukhus. Med tanke på att undersökande veterinär inte kan fastställa diagnos så skulle jag (om det var min häst) se till att den kom akut till en klinik/djursjukhus.

Eftersom det finns hästambulanser så kan en häst nog aldrig anses vara för dålig för att åka till klinik/djursjukhus. Med tanke på att undersökande veterinär inte kan fastställa diagnos så skulle jag (om det var min häst) se till att den kom akut till en klinik/djursjukhus.

Nu vet inte jag var hästen bor men här i Norrland så finns ingen hästambulans såvitt jag vet i alla fall. Känns lagom kul om hästen skulle bli riktigt dålig.

Äter och dricker hästen tillräckligt? En anledning till att han ramlar kan vara brist på föda.

När vår häst var riktigt dålig så fick vi dropp att ge i boxen så han skulle öka chansen att klara transporten till klinik, det handlade om klinik eller avlivning och vi såg klart och tydligt att hästen inte gett upp. (han var hängig och ovillig att röra på sig, visade sig vara bukhinneinflammation)

Låter jätte hemskt! Har problemen fortsatt trots butta och sulfa el har nya problem uppstått? Ibland kan ju mediciner förvärra då hästen kanske inte tål preparatet. Låter hemskt! Lycka till!

Ts skriver bara att han är för dålig att åka till klinik, så antagligen bor hon inte i Norrland eller på Åland:crazy:

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 322
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit