Vad har hänt med Analycen?!

Yukionna

Trådstartare
Skulle göra en analys på hösilage, men upptäckte att Analycen verkar ha övertagits av något som heter Eurofins. Förra gången jag beställde analys från Analycen, så kostade det 200kr. Nu med detta nya företaget kostar det över 1200:eek: om jag vill ha reda på mineraler och selenhalt också. Allt det ingick förra gången.
Finns det nån annanstans man kan skicka prover?

Sv: Vad har hänt med Analycen?!

jag använde analycen i sommras till 200kr.

1200 e ju helgalet...:crazy:

men det finns hjortens labb, ng dyrare än analycen men helt ok.

Ringde dem och det var över 500 där... Fattar inte hur priserna kan ha stigit mycket!

200:- kan det aldrig ha kostat. Vad analyserade du då ? Jag har 1 gång analyserat ensilage hos Analycen, var för flera år sedan, närmare bestämt 2002. Betalade för full analys ( dvs inkls mineraler ) 701:-. Analys 561:- + moms 140:- = 701:-. Så 1200:- låter rimligt. Det är dyrare med ensilageanalys än vanligt hö.

Höanalysen jag tog 2002 kostade med moms 649:-

Senast ändrad:

Ts

Har samma erfarenhet som Mynta.

Gjorde en fullständig hö analys hos analycen för något år sedan, betalade ca 1200 för fullständig analys med hygien, mineraler & värden.

Säker på det inte "bara" var innehålls analysen du gjorde?
Har för mig varje tillägg kostade ca 300 kr till.

Jag har analycerat både hö och hösilage under hösten hos Eurofins. Kollade nu på hösilage fakturan och den var på 639 kr inkl. moms, jag har för mig att höanalycen var ngt billigare (har inte fakturan här).
Jag har fått den stora analycen, alltså inte bara MJ & Smb Rp.

Kan hända att vi har rabatt eftersom vi är medlemmar i Lantmännen, för några 1200 har jag ej betalt.

JAG har använt mej av analycen tidigare år och eurofins nu och mina fakturor har då inte blivit högre......

Vi lät eurofins analysera vårt hösilage i år, och vi tog den utökade analysen (med alla mineraler). Det kostade 776 kronor inklusive moms.

Förra året var det Analycen, en enkel analys med de vanligaste mineralerna.
Då kostade det runt 630 kronor.

jag analyserade på analycen i hmm okt och betaladedå 650 drygt tror jag det var. för mineraler, ts, energi o det där vanliga... allts ej mögel.

Vad knepigt, för jag betalade faktiskt bara 200 den gången. Minns inte om det var hö eller hösilage dock. Det jag fick var värdena på Ts, Smbrp, MJ, Ca, P, Mg, K och Selen. Möjligtvis nåt mer.
Men iofs så har jag för mig att jag skickade in det i en egen påse, fick inte nån skickad till mig. Kanske kan ha med det att göra, för annars begriper jag ingenting...

Det kan ändå in te kostat bara 200:- trots egen påse. Jag har också skickat i egna påsar och det har ändå gått på minst 500:-. Leta reda på fakturan och kolla vad som står. Läser man på eurofins ( Analycens) följsedel står följande:

Analys Mj/Smb.rp

Hö: 335:-
Ensilage: 380:-
Spannmål: 323:-

Analys mineraler kombinerat med ovanstående paket 191:-

embalaget kostar 40 kr.

Detta är utan moms.

Nej, det kan inte stämma. Jag har analycerat genom Analycen och nu Eurofins i säkert 15 år, och det har aldrig kostat 200 kr, inte ens för "lilla" analycen.

Ett tips för att komma undan lite billigare är att klippa höet i småbitar.

Tror det börjar gå upp ett ljus nu...:p. Letade igenom mina papper, men hittade inte fakturan, däremot hittade jag min foderstat som jag beställde från Unisus - den kostade 200kr. Alltså måste jag ha blandat ihop dem på nåt vis:idea:. Vilket geni jag är:angel:!
Men jag kan fortfarande inte minnas att det kostade så mycket... Fast jag kanske har förträngt det iofs.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för...
Svar
2
· Visningar
948
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 229
Senast: ebba85
·
E
Foder & Strö Hej! Jag skulle vara jätteglad om någon ville tala om hur man gör en höanalys för hö i småbalar. Jag skall skicka iväg till...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka