Vad har era fånghästar för foderstater?

Rhodugune

Trådstartare
Jag letat runt lite men inte hittat exakt det jag letar efter: en tråd som bara diskuterar vad era fånghästar och ponnier har för foderstater och hur ni har utformat eller utfomar den?
Jag är också nyfiken på hur ni har anpassat den efter hur fångens utveckling.
Om det redan finns en liknade tråd ber jag om ursäkt och visa gärna länken till den.

Jag har en d-ponny som fick en fångkänning i somras, nu har hon återhämtat sig så pass bra att hon går att rida på igen. :)
Hon går på lösdrift och delar på två höbalar ca 11 kg/st om dagen med en shettis och en halvblod/arab-korsning.
Hon får också lite hinkskrammel varje dag, lite betfor och kraft foder.
Hon har lite vinterhull men är långtifrån lika fet som var i somras när hon fick fång, innan hon fick fång så hade hon tre hovbölder på raken, det är svårt att banta en häst som inte kan röra på sig.

Jag hoppas att jag ska kunna fortsätta att försiktigt sätta igång henne nu under våren, men känner att det är svårt att veta hur mycket jag ska öka hennes hinkskrammel och med vad, nu när hon sätts igång.

Jag är helt ny när det gäller fång, har pratat med kunnigt folk jag känner och litar på, men det finns så många olika bud på vad man ska ge till en fånghäst och varför, så det är alltid intressant med fler personers uppfattning och erfarenheter runt det hela.

Min stora rädsla är att jag ska göra fel och att det leder till att hon blir sjuk igen, så jag vill på förhand tacka er som kommer ta er tid att svara. :bow:

Kram, Maya

Sv: Vad har era fånghästar för foderstater?

Silaget är speciellt utvalt för att ha så lågt MJ som möjligt/kg foder, men ha en hög proteinhalt, för att slippa tillskottsfodra för att täcka proteinbehovet. Det är sockeranalyserat med, med låg sockerhalt.

L (d-ponny): 7 kg silage, 2,5 kg halm. 100 gram melassfritt lucernhack att blanda ev magtarmbalans (jäst) i, och att blanda mineraler/selentillskott/vitaminer i.

E (shettis): 5,4 kg silage, fri halm (äter knappt av den), 100 gram melassfritt lucernhack att blanda ev magtarmbalans (jäst) i, och att blanda mineraler/selentillskott/vitaminer i.

Den dag (jag drömmer) jag kan/behöver öka maten kommer grovfodret att ökas. SKulle inte lägga på kraftfoder förrän den dag de inte skulle kunna hålla hullet på fritt silage, dvs det kommer aldrig att hända.

I ditt fall är det ju lite annorlunda, men vad du ska lägga i hinken beror ju på vad höet innehåller, finns det analys? Jag skulel inte lägga ngt alls i den förrän det verkligen behövs, dvs när hon blir/är för smal på bara hö - då, inte tidigare. (Givetvis gäller det under förutsättning att hon får tillräckligt med protein från höet)

Hur foderstaten ändrats så när L fick fång var det ju bete, sen när han togs in iom fånget fick han 4 kg hö, fjolårs, från naturbetesvall etc. Han gick dock varken ner eller blev bra från fånget, vilket sen visade sig bero på att höet var rena sockerbomben. Så ändringarna iom fånget är ffa att jag sett till att minska på sockret så mycket det går, och sockeranalyserat silaget. Det andra som ändrats är att jag tvingats dra ner maten väldigt hårt, dvs det påverkar TS och tuggtid negativt =/

i Es fall fick han ju inte fång hos mig. Men innan fick han fri tillgång på hö, nu får han begränsad giva hösilage.

Båda herrarna bantar, med varierande resultat ska tilläggas..

Tack för ditt långa svar!
Jag tror också på det att de klarar sig längt på bara hö, hinkskramlet hon får är just bara för att hon ska ha något när de andra får sin mat, det är typ en halv dl betfor och lika mycket kraft.

Vad är det för magtarmbalans du ger dina hästar?
Jag har funderat på att ge henne det med, men har gått vilse i djungeln av preparat. :o

Jag hoppas att dina älsklingar håller sig friska, att banta ponny är inte lätt, min fick gå i en utbetat vinterhage och stödfodrades med fjolårshö, när vi upptäckte hennes fångkänning.

Före bantningen:
HmNEMXuPt.jpg

I slutet av sommaren:

Kram, Maya

Senast ändrad:

Min lättfödda halvblodsdam hade också en fångkänning i somras. Efter god hjälp av veterinär och hovslagare har jag nu ridit igång henne och hon känns bättre än nånsin:love:

Hon är 163 cm, väger nu 570 kg (630 när hon blev sjuk på betet i somras) och för att hålla denna vikt får hon endast 9 kg hösilage (hög ts) och 1 kg lusernpellets. Hon är jättefin i hullet nu, och bäst av allt FRISK:bow:

Vad jag kan märka är att om det är mycket klöver i höbalen blir hon genast lite varm i hovarna (inte halt eller påverkad på annat sätt, men man är ju lite känsligt som fånghästmatte!). Därför blötlägger jag höet om det är mycket klöver i. Det får ligga minst en timma. Då funkar det bra att ge utan att det blir varma hovar.

Hoppas det går lika bra för din häst som för min! Lycka till!

Vad är det för magtarmbalans du ger dina hästar?
Jag har funderat på att ge henne det med, men har gått vilse i djungeln av preparat. :o

Bakjäst =) Faktiskt. Förr gav jag annat, men via tips från forumet (i fångtråden´, kolla in den om du inte sett den =)) provade jag bakjäst (vanliga gula med blå text, färsk alltså) och det fungerar iaf på L bättre äna ndra magtarmbalans jag provat. (E har jag ju inget att jmf med). Nu slutade jag med bakjästen ett tag för kanske en månad sen, men har börjar igen. Men dett hela tiden sen i somras och till nu. Man kan ge 'hela tiden' om man vill.

Jag hoppas att dina älsklingar håller sig friska, att banta ponny är inte lätt, min fick gå i en utbetat vinterhage och stödfodrades med fjolårshö, när vi upptäkte hennes fångkänning.

Tack, och ja jag hoppas också de får hålla sig friska. L är svårbantad, han har något knas med sin metabolism, stark misstanke om insulinresistens även om vi inte lyckats bekräfta det, så där går det sådär med bantningen. Han har gått ner en hel del sen i somras, men det är för mycket kvar, och ffa depåer. E köpte jag vid lucia, han har haft fång i höstas hos förra ägaren men är symptomfri nu (och vid köp). Han var jättefet när jag köpte honom, och har gått ner massvis, och fortsätter gå ner, trots att han inte hårdbantar (som L gör). Så hans bantning går jättebra. Det jag menade mer att det är varierande resultat. Den ena är extremt svår att banta vad man än gör, den andra är hitills plättlätt att banta.

Hoppas det går bra med din med, jättesöt =) Känner igen oron för att göra fel och orsaka fång igen, men kan som sagt varmt rekommendera fångtråden, både för frågor och om du vill 'prata av' dig och ha råd och stöd från andra som är/har varit i samma sits =)

Har ett hösilage med en Smrp/MJ-kvot på 7,5 vilket håller hästen i lagom hull när han äter enbart detta. Behöver han tillskott blir det lusern och olja i första hand.

Min fjording får 6,5 kg hösilage + halm i boxen. Äter kanske 2-3kg / natt? Beror på lite.. Sen får han 100g linfrökross som jag blandar 200g soja + bakjäst i. Skulle gärna ge mer silage men har varit lite aktsam då det innehåller lite för mycket socker. Han har fungerat bra på denna foderstat så jag fortsätter ännu. Han väger i dagsläget 450 kg, i höstas 520 kg.

Nu är min häst frisk/symptomfri sedan några år, men "fångesten" hänger alltid över mig...

Hon äter en näringsmässigt normal foderstat, även om jag försöker hålla nere energiinnehållet så gott det går. Tyvärr är det inte alltid enkelt utan att få för liten grovfodergiva, så jag får se till att hålla efter hullet med motion istället.

När hon var akut sjuk åt hon bara hö, sedan byggde jag upp en normal foderstat vartefter hon blev symptomfri. Tror det var lusern, hö och halm det året.

Denna säsong består foderstaten av hö, mineralfoder och Krafft Protein. Kraftfoder har hon aldrig varit i behov av, så jag har oftast använt mig av proteinfoder med hög smbrp/MJ-kvot.
Drömmen är dock att vi får in ett hö med mycket mindre MJ än normalt, gärna nedåt 6 MJ/kg foder, och tillräckligt med protein. ;)

Hon har känslig mage och få lätt diarré vid foderbyten etc, då brukar jag ge vanlig bakjäst. Inbillar mig att hon skulle kunna få ett fånganfall om jag inte "räddar" magen på henne snabbt i de lägena? :crazy:

Förra sommaren introducerade jag GreenGuard på henne, och den funkade kanonbra. Då kan hon gå på bete med sina kompisar utan att bli fet eller sjuk! :laugh:
Men låååångsam invänjning på gräs gör jag ändå.

Senast ändrad:

Min Fånghäst får" safe and sound" som är hinkmat för fånghästar.
Förra årets Horsehage samt just nu även Rapsolja.
Han stod på Sjukhus i Januari, och dom tyckte han var för smal:(
Dom sa även att han ABSOLUT inte fick äta Betfor ( socker )
Jag började genast fodra upp min andra häst för hon var smalare i mina ögon !
Jag tror att man får prova sig fram vad som passar just sin häst

Hej från Hambo

Min fånghäst är normal i hullet numera. Hon har hela tiden (även under bantning) ätit 14 kg magert torrhö och mag/tarmbalans. Har fått för mig att just mag/tarmbalans alt. bakjäst är viktigt, det är nämligen när jag försökt sluta med detta som hon haft sina återfall (?) Nu när jag börjat rida och träna ser foderstaten ut så här:
14 kg torrhö
1 kg lusernpellets
vitaminpellets
mineralpellets
mag/tarmbalans
glucosamin (flexijoint)

Hon går på lösdrift och väger ca 550 kg.

När jag var i hästbutiken såg jag ett fångfoder som heter Eggersman ReVital Cubes, ska kolla upp detta..

Senast ändrad:

Jag undvikar socker till båda mina. Haflingern får 7 kg hö och 0,5 kg melassfritt lucernhack. Shettisen får 3,4 kg hö och 1 kg Happy Hoof. Shettisens får sitt hö blötlagt. Båda får även 1/2 pkt jäst per dag.

Åh, vilken intressant tråd.
Jag har själv en shettis som har haft fång, hon har alltid ätit hösilage innan.
Trots att hon gick i grushage och inte fick något gräs så fick hon fång i sommras igen och enda orsaken som fanns var ju hösilaget, så nu äter hon vanligt hö.
Tycker det finns mycket tankar och ideér kring foder till fånghästar så det är svårt att veta hur man ska utfodra. Vissa säger att man ska ha så låg kvot som möjligt typ 5-6 andra att man ska ha hög kvot så man slipper stödfodra med annan som ex. kraftfoder.
Hur gör ni andra? Höet som hon äter nu är andra skörd med en kvot på 5,5. Hon får inget kraftfoder, bara nått knäckebröd eller liten liten morotsbit då och då.

Vart kan man få sockeranalys på hö/hösilage och vad kostar det. Har hört att detta ska ha en väldigt stor betydelse för fånghästar.

Åh, vilken intressant tråd.
Jag har själv en shettis som har haft fång, hon har alltid ätit hösilage innan.
Trots att hon gick i grushage och inte fick något gräs så fick hon fång i sommras igen och enda orsaken som fanns var ju hösilaget, så nu äter hon vanligt hö.
Tycker det finns mycket tankar och ideér kring foder till fånghästar så det är svårt att veta hur man ska utfodra. Vissa säger att man ska ha så låg kvot som möjligt typ 5-6 andra att man ska ha hög kvot så man slipper stödfodra med annan som ex. kraftfoder.
Hur gör ni andra? Höet som hon äter nu är andra skörd med en kvot på 5,5. Hon får inget kraftfoder, bara nått knäckebröd eller liten liten morotsbit då och då.

Vart kan man få sockeranalys på hö/hösilage och vad kostar det. Har hört att detta ska ha en väldigt stor betydelse för fånghästar.

Sockeranalys kan du göra hos eurofins, kostar ca 500 kr.

Det KAN ha enormt stor betydlse sockermängden, det beror lite på dock - vad gäller 'friska' fångisar. Jag undviker socker nästan in absurdum, då ju sockerbombshö höll igång L:s anfall. Även till E undviker jag socker trots att han aldrig haft problem av det vad man kan bedöma, men hellre safe than sorry typ resonerar jag.

Jag ger hösilage eller snarast ensilage, med flit. Proteinmässigt så är kvoten inte det viktiga, men det ska vara så LÅGT i MJ som möjligt, men ändå innehålla så mycket protein att det på minimigiva TS täcker proteinbehovet, vad kvotens en är är skitsamma, men om jag får lågt MJ så blir kvoten alltid 6 eller över för att grundbehov protein ska täckas på X mängd foder.

Jag skulle såtillvida proteinbehovet täcktes inte bekymra mig ett enda dugg över en kvot på 5.5, skit i kvoten, och kolla på proteinet, om det är täckt =)

Min häst som är en stor halvblodsvalack på 170cm + får 13 kg hösilage, ts60% och 350 gr soja samt bakjäst och mineraler.
Han är lite onödigt rund fortfarande, han har gått ner och i vanliga fall hade jag varit nöjd med hans vikt men nu vill jag häldre ha honom lite för tunn än lite för rund så lite till ska bort men jag tror/hoppas att det kommer att försvinna nu när jag håller på att sätta igång honom igen.

Mina fångisar (arab+ shettis) går på lösdrift med fri tillgång på väldans torrt hösilage, kvot på nästan 8. Lite hinkskrammel får alla mina 8 lösdriftare i form av Granngårdens havrefria müssli, typ 2dl var. Mest bara för att få lite godis när vi pysslat om. Om man behöver lägga till nått extra åt en fångis är ju Luserna att rekommendera i första hand.

Jag ger mitt dräktiga fångsto hösilage med ts halt 50, kvot över 10 och okej sockerhalt samt blötlagt och urlakat hö, lite urlakad betfor med ½pkt bakjäst samt kalk och tokosel.

Hennes behov är ju ganska stort iom att hon är dräktig men som tur är innehåller hösilaget allt hon behöver. När hon blev sjuk visste vi inte om hösilaget var ett problem så då tog jag helt bort det enligt veterinärens råd och gav henne bara av hö't som har kassa värden.
Men fången klingade aldrig av så jag misstänker att det är hög sockerhalt i hö't. Därför blötlägger jag nu allt hö samt har vant in henne på silaget igen vilket känns bra eftersom jag inte behöver ge något kraftfoder eller proteintillskott med det hösilaget!

Just nu koncentrerar jag mig på att ha stenkoll på hennes mage och hålla efter den. Kan tillägga att tipsen jag har fått i fångtråden och i min tråd om utfodring av dräktit sto med fång har varit ovärdeliga :bow:

Min får fritt med halm, 3 1/2 kg hösilage/dygn (ts 80%), 1 kg lusern utan tillsatt melass, 1 kg Equigard och 1 kg Pre Alpin Aspero. Periodvis så får han tillskott med Glucogard. Absolut INGET annat för han är insulinresistent. Han är 1, 63 cm. Han är nu friskförklarad och på igångsättning. Vilket han tycker är rätt så kul om man säger så :angel:. No more gräshage för honom, det blir grus livet ut.

Min lilla fångis (shettis) äter 2.5 kg halm, 1 kg Green-Power Alfalfa, 150 g Soja, Fosfor- och Selentillskott, samt 1/4 pkt bakjäst.

min häst fick fång för andra gången i april förra året.(fick det första gången för 5 år sedan) Utan symtom efter en vecka med medicin och boxvila.
Satte igång henne bara några veckor efter det. (röntgade inte henne eftersom varken vet,hovis eller "tränare" ansåg det nödvändigt)
visst har det hänt en liten förändring men inget som hon visade ha ont av.
Min hovslagare är mycket duktig så litar verkligen på honom dessutom så känner jag min häst väl att hon knappt ens va halt när jag märkte fång anfallet, Så behandlingen kom mycket snabbt vilket jag tror gjorde mycket att hon blev bra så snabbt.

Hon är en maxad c-ponny (welsh/russ/new forest) på 22 år.
Hon äter mellan 6,5-7 kg hö uppdelat på 4 gånger om dagen. (står på halm)
kvällen får hon 2 nävar betfor(sköljer ur)
morgon 2 dl havre och typ 2 morötter.
Funkar kanon på henne. Fast en fång häst tydligen inte ska äta varken morötter havre eller betfor. Men ett fång anfall börjar ju faktiskt i magen, och havre är det naturligaste kraftfodret för hästar = skonsamare för magen än tex pellets. och betfor har jag hört också är bra för magen. Så tänker jag :)
jag har nog haft väldig tur med min häst, hon är kanske inte lika känslig som era är heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Utrustning Finns det några skydd som faktiskt kan visa att de är stötdämpande? Jag läste för många år sedan om PC-skydd där det sades att de var de...
Svar
6
· Visningar
772
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka